Boek gevraagd

Re: Boek gevraagd

Berichtdoor aadbloem » 13 Sep 2019, 19:26

Henk, dank voor je tip. De uitdaging is dan om de rasterkaarten weg te gooien die over de RWS ENC kaarten liggen, de ENC kaarten bevatten veel meer informatie en zijn daarom interessanter. Ook samen met de RWS bruggen en sluizen.
aadbloem
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Boek gevraagd

Berichtdoor henkvd » 13 Sep 2019, 19:30

Zou eerst verder inzoomen en op de gekleurde balk onderin de kaart set activeren ( ENC) het is even wennen bij uitzoomen, als je ver genoeg inzoomt heb je er geen last van.

evt weg gooien, opties kaarten en dan zie je daar de mappen van je kaart sets, kan je zo verwijderen, ik zou het alleen niet doen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4469
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Boek gevraagd

Berichtdoor aadbloem » 13 Sep 2019, 19:54

Inderdaad zoals je zegt, niet doen. Schakelen tussen de rasterkaarten en ENC lukt inmiddels inderdaad prima.
De ENC zijn voor de tocht volgend jaar en de rasterkaarten zijn leuk om hier in het westen te varen, de bruggen en sluizen inclusief Info in beeld te hebben en de schepen die AIS voeren. Ik ben zeer enthousiast voor een kosteloos product ‼️ De ENC kaarten van de grote vaarwegen zijn trouwens erg goed. Hiermee zal ik zonder meer de Maas (Nederland en Belgie), Moezel en de Rijn kunnen bevaren. De franse Maas ontbreekt maar daar heb ik gedigitaliseerde Fluviacarte kaarten voor gecallibreerd in Oziexplorer en vaar ik al jaren met plezier op.
aadbloem
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Boek gevraagd

Berichtdoor R.C.Grootveld » 13 Sep 2019, 22:04

aadbloem schreef:AIS ontvanger of AIS transponder zie je waar je vaart en i.s.m AIS wat er om je heen vaart (met AIS).

Klopt, ik heb er een WatchEye AIS transponder op aangesloten, deze heeft een eigen, ingebouwde GPS en sluit je met USB aan op je laptop en dan is bovenstaand beeld het resultaat.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Boek gevraagd

Berichtdoor aadbloem » 13 Sep 2019, 22:21

R.C.Grootveld schreef:Klopt, ik heb er een WatchEye AIS transponder op aangesloten, deze heeft een eigen, ingebouwde GPS en sluit je met USB aan op je laptop en dan is bovenstaand beeld het resultaat.

Hier een Em-Trak B100 AIS transponder met bijbehorende/meegeleverde externe GPS antenne (zo'n paddestoeltje in de mast) met idem prima resultaat. Transponder via USB aan de Laptop. Was wel verbaasd, Oziexplorer kan de eigen positie niet uit de datastroom halen dus ik had het losse GPS muisje ook al opgevoerd in OpenCPN maar dat bleek niet nodig :D .
aadbloem
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Vorige

Terug naar Gezocht / gevraagd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast