OZIE EXPLORER

OZIE EXPLORER

Berichtdoor PARO » 01 Feb 2019, 12:15

Hallo, ik ben op zoek naar recente gekalibreerde digitale vaarkaarten van Belgie en Neder!and welke bruikbaar zijn in Ozie explorer.
Alvast bedankt.
PARO
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 23:31
ligplaats:
info:

Re: OZIE EXPLORER

Berichtdoor Ronaldmuzie » 01 Feb 2019, 14:20

Volgens mij zijn die er niet laatste stammen uit 2010
:D
Gebruikers-avatar
Ronaldmuzie
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 02 Feb 2014, 13:15
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Omgeving rotterdam
info:

Re: OZIE EXPLORER

Berichtdoor PARO » 01 Feb 2019, 14:43

Ronaldmuzie schreef:Volgens mij zijn die er niet laatste stammen uit 2010

Heb ik, dank voor de reactie.
PARO
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 23:31
ligplaats:
info:

Re: OZIE EXPLORER

Berichtdoor aadbloem » 01 Feb 2019, 23:42

Je kan elke kaart gemakkelijk zelf calibreren met Google Earth. Ik heb op die manier kaarten van Belgie en Frankrijk zelf gecalibreerd.
Ik heb de De Rouck Geocarte Belgie kaarten in laten scannen bij een copyshop die A0 kan inscannen en en de franse kaarten van Fluviacarte schaf ik aan in pdf en maak per kaart een jpg die ik in Ozie laad en calibreer. Leuke klus voor de winter. De Belgie kaart van Fluviacarte idem dito. Het detailniveau is minder omdat heel Belgie erop staat. Maar werkbaar. De kaarten van De Rouck Geocarte (Belgie) zijn eigenlijk iets te gestileerd om op Google Earth schaal (de werkelijkheid) te gelijken. Dat betreft 4 kaarten met wat meer details (marifoonnummers, telefoonnumers, afstanden)
Laatst gewijzigd door aadbloem op 02 Feb 2019, 17:12, in totaal 1 keer gewijzigd.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: OZIE EXPLORER

Berichtdoor Marie Christina » 02 Feb 2019, 12:17

Hoi beiden.
Kan één van jullie uitleggen waarom je een kaart moet callibreren?
Ik heb daar nog nooit van gehoord.

Ik dacht altijd: een kaart is een kaart.
Satellietfoto digitaliseren, omzetten in een kaartachtige"tekening", schaal erbij en tadaaa...

Maar kennelijk werkt het niet zo?
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: OZIE EXPLORER

Berichtdoor henkvd » 02 Feb 2019, 12:30

De bovenbeschreven manier is van een afbeelding een kaart te maken, de afbeelding zelf heeft nog geen enkele info over coördinaten, met Mapcal geef je die mee aan de afbeelding door van bekende hoekpunten de coördinaten in te stellen, pas daarna mag je de afbeelding een kaart noemen.
Klinkt ingewikkeld, maar dat valt best mee, het enige waar je je niet in moet verslikken is de schrijfwijze van de coördinaten, oude wijze in minuten en seconden of decimaal.

Na de toevoeging van 3 bekende hoekpunten, wordt bij opslaan de afbeelding een rasterkaart ( kap, bsb, wci etc) in de header van deze file hangen aan de hoek pixel coördinaten van de afbeelding, geografische coördinaten.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: OZIE EXPLORER

Berichtdoor Marie Christina » 02 Feb 2019, 12:40

Ik denk dat ik het begin te snappen.
Het zijn kennelijk kaarten zonder coördinaten.

Die ben ik niet gewend.
Ik ben analoge kaarten gewend waar de coördinaten al gewoon op staan, of digitale die aan de GPS hangen en dus ook coördinaten heeft.
Het systeem dat hier besproken wordt kende ik niet.

Bedankt voor de uitleg.
Weer wat geleerd.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: OZIE EXPLORER

Berichtdoor henkvd » 02 Feb 2019, 12:44

Sterker nog het zijn afbeeldingen die kaart gemaakt worden, zoals de door Aad gescande kaart, dat is niet meer dan een plaatje tot hij hem bewerkt heeft, dan pas is de afbeelding een kaart. Simpel gezegd je maakt van een papieren kaart een digitale kaart, waarbij ieder pixel een positie heeft.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: OZIE EXPLORER

Berichtdoor PARO » 02 Feb 2019, 18:19

aadbloem schreef:Je kan elke kaart gemakkelijk zelf calibreren met Google Earth. Ik heb op die manier kaarten van Belgie en Frankrijk zelf gecalibreerd.
Ik heb de De Rouck Geocarte Belgie kaarten in laten scannen bij een copyshop die A0 kan inscannen en en de franse kaarten van Fluviacarte schaf ik aan in pdf en maak per kaart een jpg die ik in Ozie laad en calibreer. Leuke klus voor de winter. De Belgie kaart van Fluviacarte idem dito. Het detailniveau is minder omdat heel Belgie erop staat. Maar werkbaar. De kaarten van De Rouck Geocarte (Belgie) zijn eigenlijk iets te gestileerd om op Google Earth schaal (de werkelijkheid) te gelijken. Dat betreft 4 kaarten met wat meer details (marifoonnummers, telefoonnumers, afstanden)


Zijn deze beschikbaar? Heb calibreren bekeken maar zie dat niet zitten.
PARO
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 23:31
ligplaats:
info:


Terug naar Gezocht / gevraagd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast