Op zoek naar hardhout (mahionie?)

Re: Op zoek naar hardhout (mahionie?)

Berichtdoor FrankM » 15 Sep 2018, 21:49

Ik heb 4 jaar geleden onze boot gedaan van binnen, geheel casco getrokken en opnieuw bouwen. Gezien wij zelf een interieurbouwbedrijf hebben, wist ik de weg te bewandelen. Ik had verschillende diktes mahonie gefineerd multiplex nodig. Koop je ze van Bruinzeel,, krijg je toch kleurverschil. Dat is iets wat ik niet wilde. Daarom platen bij van Styn triplex in Hazerswoude besteld. Je geeft op wat je nodig hebt en je krijgt fineer uit één partij. Schillen de boom zelf. Mooiste is dat ook het hardhout uit dezelfde partij komt...……………………………..


Succes
FrankM
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 20 Dec 2013, 06:27
ligplaats:
info:

Re: Op zoek naar hardhout (mahionie?)

Berichtdoor Hooveld960 » 16 Sep 2018, 11:37

Bedankt voor alle reakties tot nu toe.

@Roelof: zo wil ik de nieuwe deuren van m'n keukenblok ook gaan maken inderdaad. Zoiets heb ik voor ogen. Opliggende deuren met afgeronde kanten.
Zou je met massief hout kunt werken gebruik je gewoon de frees om de randen af te ronden, maar bij geperst hout met een fineer laag moet je dus met lijstwerk aan de gang.
Maar dat gaat wel lukken denk ik.

Grootste uitdaging zal zijn om de juiste kleuren te bereiken. Ik heb nu ook gefineerd plaat. Ik ben benieuwd als ik dat lichtjes ga opschuren en weer lakken wat voor kleur het wordt.

Foto's zal echt nog wel een tijdje duren want ik wil eigenlijk zoveel maar first things first. Eerst komend voorjaar een nieuw keukenblad met nieuw gasfornuis en spoelbak. Ik hoop dat ik dan aan de deurtjes ook toekom.

Maar als er wat gedaan gaat worden komen er foto's. Uiteraard!
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Op zoek naar hardhout (mahionie?)

Berichtdoor Marie Christina » 16 Sep 2018, 12:43

Als je wilt weten wat voor kleur het wordt moet je het even nat maken met je vinger of een lapje, Jan.
Het gaat niet 100% overeenkomen, maar je krijgt wel een hele goede "educated guess".

Vraag is of je het wel wil lakken.
Vaak gaat die glans overal om je heen tegenstaan na een paar jaar.
Mij bevalt het uitstekend om het af en toe in te wrijven met een product op basis van bijenwas.
Bijvoorbeeld Pledge.
Dat geeft net dat kleine beetje glans dat het doffe van het hout haalt, je hoeft niet bang te zijn voor krassen in de lak, kleine beschadigingetjes zijn in een mum weggewerkt,
het hout is beschermd tegen waterspetters en de kleur komt mooi naar boven.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Op zoek naar hardhout (mahionie?)

Berichtdoor Hooveld960 » 29 Sep 2018, 19:52

Vandaag een bezoek gebracht aan DKS in Hardinxveld-Giessendam en een mooi stukje mahonie plaat gescoord en twee stukjes lijstwerk.

Afbeelding
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Op zoek naar hardhout (mahionie?)

Berichtdoor Popeye » 29 Sep 2018, 20:20

Roelof schreef:Even een aanvulling, geen "edit" want er is al een reactie geweest.

De visuele kopse kanten van de deuren in onze boot zijn rondom afgewerkt dmv een afgeronde lat. Deze lat blijft visueel omdat hout een natuurproduct is en kleuren dus altijd afhankelijk zijn van de boom waaruit het gezaagd wordt.

Afbeelding

Eerlijk gezegd vermoed ik dat deze ronde afwerklatten niet dezelfde houtsoort is als het fineer van de voorzijde maar het misstaat niet.
Ik moet zelf ook een aantal deurtjes maken en wil hetzelfde uiterlijk aanhouden. Dit gaat nog een uitdaging worden......................

Groet,
Roelof

Daar hebben ze tegenwoordig diverse kleuren verf voor! :mrgreen:

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Op zoek naar hardhout (mahionie?)

Berichtdoor PieterPietersen » 02 Mrt 2021, 12:46

Hallo, kijk hier eens rond mocht je nog niks gevonden hebben.

https://www.vanmeekereninfra.nl/hardhout/
PieterPietersen
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 02 Mrt 2021, 09:44
ligplaats: Oldenzaal, Netherlands
info:

Vorige

Terug naar Gezocht / gevraagd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten