Y-kotter te koop door leeftijd.

Re: Y-kotter te koop door leeftijd.

Berichtdoor broekie » 29 Jan 2014, 11:24

Er wordt wel gevaren hoor.
Ik zie nu nog bijna dagelijks een zwart/geel schip met de naam OUDE RIJN aan mijn kantoor voorbij gaan.

Ik geloof dat het een bekend scheepje is?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Y-kotter te koop door leeftijd.

Berichtdoor quichot » 29 Jan 2014, 15:32

De prijs waarvoor je een schip vlot denkt te kunnen verkopen is nog niet persé ook de reële vraagprijs. Over de volle breedte van het aanbod in deze scheepsgrootte zou die 50.000,00 best eens kunnen kloppen, maar hier gaat het om een type schip waarmee de markt niet bepaald wordt overspoeld. En binnen dat relatief beperkte aanbod is het ook nog eens een heel fraai exemplaar. Dat zal een bepaalde categorie liefhebbers aantrekken die hier heel bewust op selecteren. Dan mag het vaak ook iets meer kosten dan gemiddeld.
Wellicht dat we ter leringhe ende vermaeck nog 's horen voor welk bedrag de boot wegging.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Y-kotter te koop door leeftijd.

Berichtdoor gast » 29 Jan 2014, 17:41

Toen ik nog in de botenhandel zat heb ik maar sporadisch verkoopwaar op forums gezet, alleen als het echt iets aantrekkelijks was met een zeer gunstige prijs maakte ik een topic aan. 2 redenen hiervoor, de eerste is dezelfde als met verkopen aan familie, je hebt veel grotere kans op gedonder.
2e reden is dat mensen die op een forum zitten veelal de lieden zijn die niet over een nacht ijs gaan, dezen zoeken en vergelijken op internet en zien voor hunzelf heel duidelijk wat ze voor iets willen betalen. Adverteren op een forum is daarom niet een goede verkoopstrategie, helemaal niet als je afgaat op de mening van een handjevol mensen die vinden dat je product te duur of in te slechte staat is. (in algemene zin)
De beste manieren om te verkopen is via de bekende sites zoals Marktplaats, Speurders, Boten.nl etc en daar hoort een goed verhaal bij en een hele rij zeer goede foto's, en niet te vergeten veel geduld. 80.000 euro is voor heel veel mensen niet makkelijk op te brengen, degenen die het wel met gemak kunnen betalen zullen eerder voor geheel nieuw gaan. Aangezien er heel veel keuze is op de 2e hands markt die ook nog eens zeer veelzijdig is moet je dus echt wachten op degene die echt voor dit model gaat, ik heb zelf vaak genoeg gehad dat ik een product had wat door veel klanten als te duur werd bestempeld, toch trok ik altijd aan het langste eind en was er iemand bereid om het bedrag te betalen (of met een goed bod te komen).
Als hier wordt gezegd dat je boot op basis van een visuele waardebeoordeling de boot op 45 tot 50.000 wordt geschat en in real life makelaarskantoren zeggen dat de boot ver boven de 100.000 wordt geschat, dan is jouw vraagprijs het gemiddelde van de markt.
Als ik dan kijk op boten.nl zie ik enorm veel boten voorbij komen die goedkoper zijn, groter zijn, jonger zijn maar vooral van een ander type zijn, en dat laatste is dus weer naar de smaak van een evt koper. Typ ik Kotter in dan veranderd er al heel wat en zie ik dat je prijs helemaal niet gek is, hetgeen wat goedkoper is ziet er ook direct een stukje minder uit, de kotters die duurder zijn, die zijn weer jonger dan de jouwe maar schieten idd over de 100.000 heen.
Degene die dus zoekt naar specifiek het model zal de prijs van jouw scheepje interessant kunnen vinden, vooral als ze dan ook horen dat het incl alles is.

Wil je toch genoegen nemen met 50.000 euro dan nog is het onverstandig om met dat bedrag te adverteren, je zakt dan ineens 35.000 euro.
Deze sites worden nauwlettend afgestroopt naar koopjes door handelaren en die zien die extreme daling ook, je laat aan deze mensen zien dat je heel graag ervan af wil, als ze eenmaal bij je op de stoep staan en je bootje hebben afgekraakt (zeer succesvolle aankoopstrategie :evil: )is de kans zeer groot dat je je boot hebt verkocht maar dan voor veel minder dan die 50.000, en je maag zal omkeren als je de week erop de boot te koop ziet staan voor 85.000 euro bij zo'n handelaar.


Het beste is gewoon even geduld hebben zoals ik al schreef tot begin voorjaar, de mensen moeten weer kriebels krijgen en de markt moet weer een beetje in beweging komen. Maak dan een interessante prijs, maak goede foto’s en adverteer tot in detail, laat je boot opvallen tussen alle saaie advertenties. Mag de boot voor 50.000 weg adverteer dan met bijv 67.500, mensen vinden het geweldig als ze wat van de prijs kunnen afpraten en de kans is groot dat dit niet 17,500 is waardoor je nog wat meer kan ontvangen. Evt geinteresseerde handelaren kunnen dan nog max 17.500 eraf praten.

Bovenstaande is een voorbeeld hoe je het kan doen, wat je scheepje echt waard is kan ik vanachter mijn beeldscherm niet beoordelen, wel kan ik je met 99% verzekeren dat je hem via een forum niet zal verkopen, en al helemaal niet als sommige leden het nodig vinden om meer dan eenmaal te zeggen dat het scheepje te duur is.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Y-kotter te koop door leeftijd.

Berichtdoor laserdevil » 29 Jan 2014, 17:57

chaea,
Uit het hart en niks aan toe te voegen.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: Y-kotter te koop door leeftijd.

Berichtdoor cyberray » 29 Jan 2014, 22:44

dank u allen.
Dit is een duidelijk verhaal.
Ik zal het eens in de groep gaan gooien.
Want is is ten slotte de boot van mijn ouders.
En zij moeten de beslissing nemen.

Dank u nogmaals aan allen
cyberray
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 11 Jan 2014, 11:00
Woonplaats: Vinkeveen
ligplaats: vinkeveen
info:

Re: Y-kotter te koop door leeftijd.

Berichtdoor vuuren1 » 29 Jan 2014, 22:48

broekie schreef:Er wordt wel gevaren hoor.
Ik zie nu nog bijna dagelijks een zwart/geel schip met de naam OUDE RIJN aan mijn kantoor voorbij gaan.
Ik geloof dat het een bekend scheepje is?


Ook de Provincie ZH heeft hierbij de kraan heel erg geknepen door dit patrouille vaartuig gebruikt aan te schaffen van iemand die er vanaf wilde ivm een drukke eigen zaak.

Is van pleziervaartuig een beetje aangepast naar patrouillevaartuig maar ik begreep van de aanpasser dat het ongeveer niks mocht kosten.
De eerste was de VLIET, was nieuw en veel duurder.
De Vliet hebben wij zelf niet geleverd, wel de tekeningen, bouwrecht en aanbouwtoezicht.
Werf was Vroegh & Alblas (inmiddels omgevallen).

In 2008 droomden ze nog van een hele dure Hybride Dutch Tender die er snel moest komen.
Was ineens helemaal over. Geldkraan ging dicht.
De oude RIJN-SCHIE zou er toen ook uit gaan maar is blijven varen. Wellicht is die er nu wel uit.
Wel een (voor mij) positief bericht van je omdat onze pleziervaartuigen zonder technische aanpassingen ook gewoon beroepsmatig kunnen worden ingezet.

Nu ken je het achterliggende verhaal en dat heeft vooral met de crisis te maken gehad.
Ook de overheid heeft de hand op de knip en zoekt op de gebruikte markt. Dat is vrij uniek maar wel een teken aan de wand..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Y-kotter te koop door leeftijd.

Berichtdoor Stylerider » 30 Jan 2014, 11:43

vuuren1 schreef:Ook de Provincie ZH heeft hierbij de kraan heel erg geknepen door dit patrouille vaartuig gebruikt aan te schaffen van iemand die er vanaf wilde ivm een drukke eigen zaak.


Dan is zo'n crisis toch nog ergens goed voor.
Stylerider
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 08 Jan 2012, 23:10
ligplaats:
info:

Re: Y-kotter te koop door leeftijd.

Berichtdoor cyberray » 27 Dec 2014, 16:59

Up.
€59500,--
cyberray
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 11 Jan 2014, 11:00
Woonplaats: Vinkeveen
ligplaats: vinkeveen
info:

Re: Y-kotter te koop door leeftijd.

Berichtdoor Amersfow » 04 Jan 2016, 20:36

Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1857
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Y-kotter te koop door leeftijd.

Berichtdoor stefan » 04 Jan 2016, 22:36

Laatste bezoek van TS was december 2014, denk dat we het niet meer zullen horen....
stefan
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Te koop aangeboden

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten