Boiler

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Boiler

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 18:34

Bericht door vuuren1 » di 24 sep 2013, 21:07

sater1957 schreef:
Ik heb zelf een Elgena Nautic compact E 10L/230V/660W laten monteren, ook voor een mengkraan.
In het keukenkastje, werkt prima.

Ik heb het aangesloten op de 220 achter een Victron omvormer zodat ik ook zonder walstroom het kan gebruiken.
Uiteraard moet je je dan wel een beetje inhouden. Ik heb het aangesloten via een relais op een 12V schakelaar, zodat ik de boiler makkelijk uit kan zetten als ik de stroom niet kan missen. Maar ik heb 500Ah aan accuus dus ik kan wel wat hebben.




Zou ik nooit zo adviseren en/of willen aanbieden..
660W bij 12V via de omvormer trekt meer dan 60A uit je accuset van 500 AH waarbij je (maximaal) de helft verstandig van kan gebruiken als je de levensduur van de accuset respecteert.
Dat is 250 : 60 en dus slechts 4 uur totdat je de levensduur van de accuset in de waagschaal stelt. Dat is dus erg inhouden...

Onze boilers met een elektrisch element staan buiten de omvormer om geschakeld (staat er ook met een sticker bij met omschrijving).
Het is wel mogelijk om in te pluggen via de omvormer maar dat is niet standaard (en dan is er ook geen garantie m.b.t accu's)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Boiler

Berichtdoor sater1957 » 21 Dec 2013, 18:34

Bericht door sater1957 » di 24 sep 2013, 23:19

Zo erg is het niet. Die 660W is alleen als de verwarming aanstaat, en dat is niet continu. Uiteraard hou ik m'n battery monitor in de gaten, en tot nu toe is de ervaring dat zonder laden en met normaal gebruik van warm water de accu pas na zo'n twee dagen onder de 60% komt.

Maar dat dit niet zonder risico is is duidelijk, ik heb niet voor niks die schakelaar ingebouwd. In geval van twijfel gaat die uit.
sater1957
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 10:27
Woonplaats: Amersfoort
ligplaats: Spakenburg
info:

Re: Boiler

Berichtdoor sater1957 » 21 Dec 2013, 18:34

Bericht door sater1957 » wo 25 sep 2013, 14:45

Nog even ter nuance:

Als je warm water aan boord wilt, moet je keuzes maken.
Voor mij gold het volgende:
Ik wil warm water, ook tijdens het varen. Dus een 220V systeem alleen op walstroom is niet goed.
Dan komt de mogelijkheid van een boiler op koelwatertemperatuur. Maar dan moet het koudwater naar een plaats waar het de koelvloeistof van de motor ontmoet, en daarna naar de kraan.
Dat is met de layout van mijn boot zeer onhandig, en bovendien vereist het ingrepen in de koeling van de motor, altijd enigzins link.

Dat bracht mij ertoe om een elektrische boiler te nemen, vlak bij de kraan, zodat het warme water onmiddelijk beschikbaar is.
Als ik veel warm water had gewild, bijvoorbeeld voor een douchecabine had ik wellicht anders beslist.

En aangezien ik meer van het varen dan van het liggen ben interesseert dat mij ook minder, want tijdens het varen laden die accuus toch wel op.
sater1957
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 10:27
Woonplaats: Amersfoort
ligplaats: Spakenburg
info:

Re: Boiler

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 18:35

Bericht door vuuren1 » wo 25 sep 2013, 20:01

Meer dan 60 A opnemen belast o.a. de dynamo zeer behoorlijk.
Zelf zou ik kiezen voor een Truma 15 liter scheepsboiler, die werkt met een 220V manchet van 800 Wtt ook op gas.
Heb m zelf ook..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten