boegschroef ingebouwd. OPGELOST!

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

boegschroef ingebouwd. OPGELOST!

Berichtdoor laserdevil » 21 Dec 2013, 17:37

Bericht door Laserdevil. » zo 21 apr 2013, 12:25

Nu heb ik gisteren de tunnel erin laten lassen.
Ik had alles 10 keer nagemeten en gecontroleerd , maar schijnbaar heeft de romp met zijn schuine kant mij een beetje in de war gebracht met het aftekenen en uitzagen van de gaten.
Hij zit precies recht en alles is voor zover in orde , maar vetus geeft aan dat de minimale afstand tot neus , onderkant schip en waterlijn minimaal de helft moet zijn van de straal van buis.
Die bedraagt 194 mm en dus moet de afstand overal minimaal 97mm zijn voor een optimale werking van de boegschroef.
Alle maten kloppen behalve die van bovenkant boegschroef tot waterlijn.
Deze bedraagt nu ong. 50mm.
Gedane zaken nemen eenmaal geen keer , en moet het nu zo , maar wat is het effect?
Gaat hij nu slechter werken?
Iemand zei zelfs dat hij lucht gaat meetrekken.
Had hier graag uitsluitsel over gehad.
Btw. de buis blijft zo en wordt niet op maat gesneden.
Afbeelding
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: boegschroef ingebouwd. OPGELOST!

Berichtdoor eagle » 21 Dec 2013, 17:37

Bericht door eagle » zo 21 apr 2013, 14:11

De afstand tot de waterlijn is kritisch ivm zg "ventileren"; dat is het intrekken van lucht aan de zuigzijde. Het water daalt daar enigszins ten gevolge van het instromen, tot aan de bovenkant van de tunnel, waardoor de lucht er bij in kan. Dat is goed hoorbaar als een slurpend geluid. De stuwkracht neemt hierdoor behoorlijk af!

De hele tunnel had lager gemoeten (ok, mosterd na de maaltijd..). De maat tot aan de kiel is nl maar om een reden door Vetus opgegeven: Bij afslijpen van de tunnel gelijk met de romp wordt bij "te diep plaatsen" de onderzijde van de tunnel te kort, waardoor er "kortsluiting" ontstaat, dwz het water stroomt direkt onder de kiel door van de perszijde terug naar de zuigzijde, waardoor ook de stuwkracht sterk afneemt. Maar omdat je de tunnel niet gaat afsnijden, is dat gevaar er niet; die blijft onderin lang genoeg.

Wat nu?

Als ik de foto zie is de kans op ventileren groot!
Als nood-oplossing kan er een "politiepet-klep" bovenaan op de tunnel gelast worden, schuin naar beneden, om met de inlaat dieper te komen.

De beste oplossing zou zijn: Hele tunnel dieper, tot aan de kiellijn, en dan inderdaad de tunnel "op lengte" laten zoals op de foto.....

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: boegschroef ingebouwd. OPGELOST!

Berichtdoor laserdevil » 21 Dec 2013, 17:38

Bericht door Laserdevil. » zo 21 apr 2013, 18:50

Ik zit me te bedenken dat ik het extra gewicht wat ik er inbouw , 100kg aan accu en tunnel en motor , wou ik er aan ballast uitgooien.
Als ik dit toch laat zitten en evt. nog erbij zou doen , gaat hij toch lager liggen en ik heb daar ook de waterzak met 160 liter liggen.
Ik heb nog speling om hem voor wat dieper te leggen , dan zou ik in principe die paar cm. toch moeten kunnen halen?
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: boegschroef ingebouwd. OPGELOST!

Berichtdoor eagle » 21 Dec 2013, 17:38

Bericht door eagle » zo 21 apr 2013, 19:08

Gewoon proberen; Alles wat de tunnnel dieper brengt zal helpen...

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: boegschroef ingebouwd. OPGELOST!

Berichtdoor Tally » 21 Dec 2013, 17:38

Bericht door Tally » zo 21 apr 2013, 20:16

Hallo laserdevil
Is het een probleem om de stukken die je er hebt uitgehaald er weer in te hechten (lassen) en dan weer opnieuw af te tekenen
En dan uitsnijden of zagen zodat je de buis op de goeie diepte hebt.
Ik denk dat je daar geen spijt van krijgt,
Nu moet je manupaleren om op diepte te komen, wat misschien de vaareigenschappen niet te goede komt.
Piet
Tally
 
Berichten: 103
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:15
Woonplaats: Franeker
ligplaats: Franeker
info:

Re: boegschroef ingebouwd. OPGELOST!

Berichtdoor laserdevil » 21 Dec 2013, 17:38

Bericht door Laserdevil. » zo 21 apr 2013, 21:54

Ja dat is een probleem.
Een hoop werk en een boze lasser die het voor niks heeft gelast.
Ik zei in mijn vorige antwoord toch dat ik nog speling heb op de diepgang.
En de vaareigenschappen zullen niet nadelig beinvloed worden , maar eerder in haar voordeel.
Voorheen als de waterzak gevuld was a 160 liter dus 160 kg liep ze ook veel beter.
Kijk maar eens naar mijn boeg op de foto.
Als je goed kijkt bij het punt waar de drie naden voor bij elkaar komen , dat moet net boven de waterlijn en dan loopt ze lekker.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: boegschroef ingebouwd. OPGELOST!

Berichtdoor quichot » 21 Dec 2013, 17:39

Bericht door quichot » ma 22 apr 2013, 07:57

Je moet je serieus de vraag stellen of het niet beter is ten halve te keren dan ten hele te dwalen, want met ballasten kun je niet verdoezelen dat de tunnel op de verkeerde plek zit.
De buis zit niet alleen te hoog, waardoor de effectieviteit afneemt, de buis is voor die plek ook te lang, waardoor de buiseinden uitsteken en de weerstand toeneemt.
Je verstoort toch het zorgvuldig berekende lijnenplan.
Dat zul je misschien niet meteen merken tijdens het varen, maar ongestraft kan dat niet zomaar.
Je zult dus óf ongemerkt iets langzamer gaan, óf, als je dat compenseert met de regulateur, iets meer brandstof gaan gebruiken.
Volgens mij moet de buis dus niet alleen naar beneden, maar ook iets naar achteren, zodat de buis niet meer hoeft uit te steken.
Mijn advies is: nú kun je er nog goed bij, sjoemel niet, slik een paar keer, en doe het in één keer goed.
Die 'boze lasser' zal het toch een zorg zijn als je die extra uurtjes gewoon uitbetaalt?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: boegschroef ingebouwd. OPGELOST!

Berichtdoor MARC33 » 21 Dec 2013, 17:39

Bericht door MARC33 » ma 22 apr 2013, 11:17

Even opletten met de vervorming van de band op de kar .
Band is iets te oud,verduurd en zou kunnen knallen .
Indien die knalt zal je iets meer moeten lassen denk ik
Voorzichtig zijn hé mannen .
Buis naar achter ,lager en smaller.
Weet je hoeveel anderen ook al werk 2 a 3 x hebben moeten opnieuw uitvoeren .( ken mezelf )

Ineens nu even rechtzetten en zo vlug mogelijk vergeten en genieten nadien van de schroef zou ik zeggen .
Ik heb geen boegschroef en ben ook gelukkig
Dat is het belangrijkste .
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: boegschroef ingebouwd. OPGELOST!

Berichtdoor schottel » 21 Dec 2013, 17:39

Bericht door schottel » vr 26 apr 2013, 04:59

vervorming band?
ff goed kijken.
schottel
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 11 Jan 2012, 18:05
ligplaats:
info:

Re: boegschroef ingebouwd. OPGELOST!

Berichtdoor JOHAN » 21 Dec 2013, 17:40

Bericht door JOHAN » vr 26 apr 2013, 17:50

denk dat het beeld vertekend wordt door de aardekabel.vrgr johan
JOHAN
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 22 Jan 2012, 16:35
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 103 gasten