boegschroef plaatsen stalen platbodem

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

boegschroef plaatsen stalen platbodem

Berichtdoor sinty » 21 Dec 2013, 16:54

Bericht door sinty » di 31 jul 2012, 19:40

na een jaar of 20 zonder te hebben gevaren,ga ik me er toch aan wagen om een boegschroef te installeren, ik wil graag weten wat de meest gebruikelijke manier is om een platbodem van een boegschroef te voorzien . ik heb ondertussen ook de zogenaamde aanhang boegschroeven gezien,maar vindt die hele constructie x niks ziet er erg kwetsbaar uit ,dan ken ik nog beter me vrouw op de voorpunt zetten met een langstaart in haar handen . maar wat is nou een goeie manier om te plaatsen? de boot is voorzien van een loefbijter in ieder geval iemand ervaring in platbodems? het liefst had ik een hydraulisch systeem gewild,maar denk dat het in combinatie met mijn hoofdmoter niet te doen is ? yanmar 3gm
ik hoor graag ideeen in ieder geval .
ben van plan om het rond oktober uit te voeren dus heb nog even tijd om alles uit te zoeken
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: boegschroef plaatsen stalen platbodem

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 16:54

Berichtdoor vuuren1 » di 31 jul 2012, 19:59

sinty schreef:
na een jaar of 20 zonder te hebben gevaren,ga ik me er toch aan wagen om een boegschroef te installeren, ik wil graag weten wat de meest gebruikelijke manier is om een platbodem van een boegschroef te voorzien . ik heb ondertussen ook de zogenaamde aanhang boegschroeven gezien,maar vindt die hele constructie x niks ziet er erg kwetsbaar uit ,dan ken ik nog beter me vrouw op de voorpunt zetten met een langstaart in haar handen . maar wat is nou een goeie manier om te plaatsen? de boot is voorzien van een loefbijter in ieder geval iemand ervaring in platbodems? het liefst had ik een hydraulisch systeem gewild,maar denk dat het in combinatie met mijn hoofdmoter niet te doen is ? yanmar 3gm
ik hoor graag ideeen in ieder geval .
ben van plan om het rond oktober uit te voeren dus heb nog even tijd om alles uit te zoeken




Een hydraulische boegschroef is geen optie als de hydropomp door de Yanmar moet worden aangedreven; die brengt heel weinig op en/of de motor gaat afslaan.

Voor de tunnel zijn diverse opties:
Een lange buis van boord naar boord (die is weer wat moeilijk te conserveren).
Gewoon een stuk boegschroefpijp onder de boot lassen met er voor en er achter wat (gestroomlijnd) plaatwerk en een gat in het vlak maken om de staart te kunnen monteren.

De jouw wel bekende John (uit Maassluis) heeft een kruiser met een zeer geringe V-bodem en kon rederlijkerwijs ook geen boegschroef kwijt.
Die heeft ipv de loefbijter al eerder een V-vormige loefbijter onder de boot gelast (dan is het eigenlijk een scheg geworden).
Toen kon hij nog geen boegschroef kwijt (en dat was ook toen niet aan de orde).

Nu heeft hij wel een boegschroef.
De scheg is naar voren toe aangepast en uitgebreid met een soort van bulbsteven en daar zit de boegschroef in.

Het grote voordeel hier is nu dat de boegschroef erg ver voorin de boot zit en hij met een klein model boegschroef buitengewoon goede prestaties neerzet.
Verder zijn de vaareigenschappen van zijn boot positief toegenomen.
(in de winter staat die boot altijd op de wal in Maassluis, je zou eens moeten gaan kijken!)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: boegschroef plaatsen stalen platbodem

Berichtdoor sinty » 21 Dec 2013, 16:55

Bericht door sinty » di 31 jul 2012, 20:43

hans, inderdaad zou een soort bulbsteven een oplossing kunnen zijn,ik was wat huiverig dat het een gigantische vuilvanger zou worden omdat ik een geringe diepgang heb .maar waarschijnlijk is het een goede oplossing .ik ga zeer zeker kijken bij john in ieder geval .
dank voor de raad hans.
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: boegschroef plaatsen stalen platbodem

Berichtdoor Jan Huibers » 21 Dec 2013, 16:55

Bericht door Jan Huibers » di 31 jul 2012, 22:34

Ik heb nu een hydraulische boegschroef maar ik geloof niet dat ik er achteraf gezien zelf voor zou kiezen (zat er al in bij aanschaf boot)

Stationair doet hij bijna niet en de Ford van ongeveer 110pk slaat haast af... Dus is er een knop waarmee de motor verhoogd stationair gaat lopen.... Maar dan kan ik weer niet voor of achteruit schakelen want dat vindt me keerkoppeling niet tof. Enig voordeel is wel dat als ik extra gas geef in zijn vrijloop de boegschroef wel bergen water verzet... Ik heb het nog niet gehad maar ik denk dat ik met windkracht 6 dwars op de boot nog gewoon tegen de wind indraai en dus altijd weg kan komen aan een steiger... Ohwjah en hydraulisch is wel stiller..

Maar een electrische kun je altijd gebruiken... Ongeacht wat je motortoerental of vermogen is. En dat is wat je wil toch?
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: boegschroef plaatsen stalen platbodem

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 16:55

Bericht door vuuren1 » di 31 jul 2012, 23:23

Juist deze forse Ford diesel zou er geen problemen mee moeten hebben om een hydraulische boegschroef te laten werken zonder dat de motor er moeite mee heeft.
Het is vaak een -minder optimale- situatie die gewoon fout is samengesteld.

Mede daarom is hydrauliek in een boeg / hekschroef situatie vaak geen aanrader.

Voor schepen die in de verhuur zitten is het wel een aanrader (mits goed aangepast op de motor).
Veel huurders sturen gewoon met de boegschroef alsof er geen roer aanwezig is...
Dan is het leven van een elektrische boegschroef een stuk korter ;)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: boegschroef plaatsen stalen platbodem

Berichtdoor Amersfow » 21 Dec 2013, 16:56

Bericht door Amersfow » wo 01 aug 2012, 11:58

Wij hebben deze oplossing gekozen voor onze tjalk (ingebouwd door Roelofsen - Harderwijk).

https://picasaweb.google.com/amersfow/M ... 7482768498

https://picasaweb.google.com/amersfow/M ... 8072553266

https://picasaweb.google.com/amersfow/M ... 5122478930

Een Vetus 12V - 95; die kon nog net op 12V. Het is dus een tunnelbuis die in de loefbijter is gebouwd. Ik was bang voor te weinig kracht of tunningwerking, maar die zorg was absoluut overbodig. Het ding heeft een enorme stuwkracht; je valt zowat om op het voordek als hij in zijn werk gezet wordt.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1858
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: boegschroef plaatsen stalen platbodem

Berichtdoor laserdevil » 21 Dec 2013, 16:56

Bericht door Laserdevil. » wo 01 aug 2012, 17:04

https://picasaweb.google.com/1079412169 ... 0223824466
Errug radicaal maar een strakke buis in een platbodem.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: boegschroef plaatsen stalen platbodem

Berichtdoor quichot » 21 Dec 2013, 16:57

Bericht door quichot » zo 12 aug 2012, 14:48
Afbeelding

Zo heb ik het onder mijn platbodem opgelost. Goed te doen, en nauwelijks verlies aan ruimte in de voorpiek. 2 yellowtopjes in serie samen nog kleiner dan 1 x 200 Ah 12V conventioneel. En een stuk goedkoper!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: boegschroef plaatsen stalen platbodem

Berichtdoor sinty » 21 Dec 2013, 16:57

Bericht door sinty » zo 12 aug 2012, 16:44

quichot, dat ziet er super uit ! de ruimte heb ik er pal boven dat is geen probleem.
ik vind het er keurig uitzien en als ik het zo ziet dan vind ik het erg netjes er uit zien .bedankt voor de foto dit zegt gelijk een stuk meer dan alleen tekst .
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: boegschroef plaatsen stalen platbodem

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 16:58

Bericht door vuuren1 » zo 12 aug 2012, 23:18

Zo dus (zoals eerder gemeld):
Gewoon een stuk boegschroefpijp onder de boot lassen met er voor en er achter wat (gestroomlijnd) plaatwerk en een gat in het vlak maken om de staart te kunnen monteren.

Alleen zou ik die gevangenis met tralies weglaten, dat werkt niet in het voordeel van het rendement.
Ik speel nooit in de loterij, daar is de kans dat het geld precies bij jou terecht komt minimaal, net zoals vuil wat net voor die dwarse tunnel terecht zal komen als de boegschroef in werking is.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten