Berichtdoor vuuren1 » di 31 jul 2012, 19:59
sinty schreef:
na een jaar of 20 zonder te hebben gevaren,ga ik me er toch aan wagen om een boegschroef te installeren, ik wil graag weten wat de meest gebruikelijke manier is om een platbodem van een boegschroef te voorzien . ik heb ondertussen ook de zogenaamde aanhang boegschroeven gezien,maar vindt die hele constructie x niks ziet er erg kwetsbaar uit ,dan ken ik nog beter me vrouw op de voorpunt zetten met een langstaart in haar handen . maar wat is nou een goeie manier om te plaatsen? de boot is voorzien van een loefbijter in ieder geval iemand ervaring in platbodems? het liefst had ik een hydraulisch systeem gewild,maar denk dat het in combinatie met mijn hoofdmoter niet te doen is ? yanmar 3gm
ik hoor graag ideeen in ieder geval .
ben van plan om het rond oktober uit te voeren dus heb nog even tijd om alles uit te zoeken
Een hydraulische boegschroef is geen optie als de hydropomp door de Yanmar moet worden aangedreven; die brengt heel weinig op en/of de motor gaat afslaan.
Voor de tunnel zijn diverse opties:
Een lange buis van boord naar boord (die is weer wat moeilijk te conserveren).
Gewoon een stuk boegschroefpijp onder de boot lassen met er voor en er achter wat (gestroomlijnd) plaatwerk en een gat in het vlak maken om de staart te kunnen monteren.
De jouw wel bekende John (uit Maassluis) heeft een kruiser met een zeer geringe V-bodem en kon rederlijkerwijs ook geen boegschroef kwijt.
Die heeft ipv de loefbijter al eerder een V-vormige loefbijter onder de boot gelast (dan is het eigenlijk een scheg geworden).
Toen kon hij nog geen boegschroef kwijt (en dat was ook toen niet aan de orde).
Nu heeft hij wel een boegschroef.
De scheg is naar voren toe aangepast en uitgebreid met een soort van bulbsteven en daar zit de boegschroef in.
Het grote voordeel hier is nu dat de boegschroef erg ver voorin de boot zit en hij met een klein model boegschroef buitengewoon goede prestaties neerzet.
Verder zijn de vaareigenschappen van zijn boot positief toegenomen.
(in de winter staat die boot altijd op de wal in Maassluis, je zou eens moeten gaan kijken!)