Sigma vikote 18, jotun vinyguard

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Sigma vikote 18, jotun vinyguard

Berichtdoor jeroenwd40 » 21 Dec 2013, 15:43

Bericht door jeroenwd40 » ma 01 apr 2013, 14:47

Weet iemand wat de verschiillen zijn tussen een chloor/rubber coating zoals een sigma vikote 18 en een (gemodificeerde) vinyl coating bv jotun vinyguard? Wat de voorkeurd heeft op een stalen schip en wat de voor en nadelen zijn van de verschillende coatings. Het schip is helemaal kaalgehaald, en komt helemaal in de epoxyprimer sigmacover 280. Boven de waterlijn gaat er afgelakt worden met sigmarine . Onder water moet er nog een coating op de epoxyprimer voor de laagdikte en daar komt uiteindelijk de antifouling. ik zat te denken aan vikote 18 van sigma of vinyguard van jotun.
jeroenwd40
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 13:16
ligplaats:
info:

Re: Sigma vikote 18, jotun vinyguard

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 15:44

Bericht door vuuren1 » zo 07 apr 2013, 22:53

De Vyniguard is een prima product, maar waarom ga je na de epoxyprimer niet door met een epoxy coating?
Dan ben je met 3 lagen (van voldoende dikte) klaar i.p.v. met minimaal 7 lagen van een 1 componenten product.

Wel is en blijft het belangrijk dat de boot minimaal 3 graden warmer is dan de omgevingstemperatuur (anders valt het product er gewoon weer af).
Er afvallen gebeurt met een 1 componenten product iets minder snel omdat het dunner is en er meer uit dampt (ook het eventuele vocht).

Verder is het mij niet duidelijk waarom je zelf twijfelt tussen allerlei verschillende producten als je met Sigma bent begonnen.
Vyniguard is overigens behoorlijk tolerant m.b.t. andersoortige onderlagen en dan zal het mogelijk goed komen als je daar voor kiest.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Sigma vikote 18, jotun vinyguard

Berichtdoor jeroenwd40 » 21 Dec 2013, 15:44

Bericht door jeroenwd40 » wo 10 apr 2013, 13:45

Hans,
De reden dat ik kies voor een eencomponentsysteem over een epoxygrondlaag is dat ik nog 40 liter sigmacover280 heb staan. Deze sigmacover lijkt me een prima basis om mee te beginnen op mijn kaalgehaalde boot, en heel de boot komt dan ook in deze primer te staan boven en onder de waterlijn zowel binnen als buiten. Dat reden dat ik ga kiezen voor de vinyguard primer is dat deze relatief goedkoop is en dat hij makkelijk te verwerken is, ik ben tenslotte werktuigbouwkundige en geen (jacht)schilder. Ik heb op internet een aantal positieve ervaringen gelezen van gebruikers van vinyguard in een soort gelijke situatie als de mijne. Wat betreft de temperatuur en luchtvochtigheid tijdens de verwerking zal ik goed opletten, ik heb op mijn werk wel apparatuur om dit te meten die we gebruiken bij het verwerken van tweecomponentenkit in brandstoftanks. Ik zal binnen binnenkort wat foto's online zetten van het project.
jeroenwd40
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 13:16
ligplaats:
info:


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten