Lekkend vet rondom de schroefas?

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Lekkend vet rondom de schroefas?

Berichtdoor ..... » 21 Dec 2013, 15:30

Bericht door Bartos » ma 11 feb 2013, 23:31

Dank voor deze adviezen! Ik ga er komend weekend mee aan de slag en hou jullie natuurlijk op de hoogte!

Ik heb geen idee of er nog een vetkoord zit, en in wat voor staat dat dan is. Wel weet ik vrij zeker dat dat smeerpunt op het gland nooit gebuikt is. Maar ik ga er alemaal achter komen. Eerst maar eens rustig die bouten los proberen te draaien aan de binnen en buitenkant. En dan langzaam verder.

Groeten,

Bart
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Lekkend vet rondom de schroefas?

Berichtdoor Klaver vier » 21 Dec 2013, 15:30

Nooit je partner de schuld geven de schipper is de verantwoordelijke .Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Lekkend vet rondom de schroefas?

Berichtdoor ..... » 21 Dec 2013, 15:31

Bericht door Bartos » di 19 feb 2013, 00:09

Afgelopen weekend ben ik aan de gang geweest met mijn schroefas, en op het eerste gezicht leek het volgens mij wel mee te vallen. Maar daarover hoor ik natuurlijk graag jullie deskundige mening:) Daarom hieronder een paar fotos
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb dus de achtergland losgedraaid, en kwam erachter dat er helemaal geen pakking tussen de gland en de boot zit. Klopt dat? ik heb het idee dat het probleem misschien al goed opgelost zou kunnen worden door daar wel een pakking tussen te zetten. Als jullie dat ook denken, wat voor pakking moet ik ertussen doen? Voldoet bijvoorbeeld een vloeibare pakking?

Groeten,

Bart
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Lekkend vet rondom de schroefas?

Berichtdoor pascall » 21 Dec 2013, 15:31

Bericht door pascall » di 19 feb 2013, 16:37

Bart, daar hoort geen pakking te zitten bij de achtergland.

Mvg Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Lekkend vet rondom de schroefas?

Berichtdoor ..... » 21 Dec 2013, 15:31

Bericht door Bartos » di 19 feb 2013, 21:36

Oke. Het is wel de enige plek waar het vet tussendoor is gelekt, precies tussen de gland en de boot. De pijp met schroefdraad ziet er echt niet verrot uit, maar wel vet. Het lijkt mij het meest waarschijnlijk dat het vet binnen in de gland als het ware terug over de pijp heen is geperst en naar buiten is gelekt. Dat is natuurlijk een beetje whishful thinking, want ik laat het geheel natuurlijk het liefst zitten. Mochten jullie toch denken dat er wel een serieus probleem is dan hoor ik het graag, want het moet natuurlijk uiteindelijk wel gewoon goed zitten. Dus wat denken jullie? Moet die pijp er uit?

Ik zal sowieso de vetkoorden aan de binnenkant controleren/vervangen, een vetpot installeren, en een vetleiding aansluiten op het smeerpunt op het binnengland.

Groet,

Bart
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Lekkend vet rondom de schroefas?

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 15:32

Bericht door vuuren1 » di 19 feb 2013, 23:14

Goed gedaan!
Een oud achterlager komt meestal niet gemakkelijk los.

Er moet wel een pakking en/ of afdichtingsmiddel tussen de boot en de flens van het achterlager.

Je had vet lekkage en dat zou dan de omweg via de schroefdraad het strak aangeschroefde buitenlager hebben overbrugt.
Dat zou kunnen maar ik zou toch verder kijken.

In een eerdere melding schreef je dat je veel vet kwijt raakte.
Dan is er of iets lek (doorgeroest?) of je bent zeer fors met een vetspuit aan het persen geweest (die dingen geven een zeer hoge druk).

Of de koker elders lek is kan je controleren door de schroefas uit te nemen en een dop op de koker te schroeven.
Daarna de boel met de vetspuit onder druk zetten en je weet het..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Lekkend vet rondom de schroefas?

Berichtdoor ..... » 21 Dec 2013, 15:32

Bericht door Bartos » do 04 apr 2013, 11:18

Door een ander klusje dat tussendoor ben ik even niet aan de boot toegekomen. Ik wil dit komend weekend toch het liefst even afmaken. En dus even testen of hij misschien toch elders lek is, en zo niet het spul weer in elkaar zetten.

Een vraag nog voor nu: Wat voor pakking moet er tussen het achtergland en de boot? Ik heb sommige mensen horen zeggen dat het papier moet zijn omdat het constant nat is (al ligt hij wel het halve jaar op de kant), anderen zeggen dat ik het uit een stuk rubber moet knippen, of er een flexibele pakking tussen kan spuiten. Dus wat moet het volgens jullie zijn?

Dank!

Groeten,

Bart
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Lekkend vet rondom de schroefas?

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 15:32

Bericht door vuuren1 » do 04 apr 2013, 20:42

Geen rubber omdat dat vervormt en het lager uit lijn kan gaan staan of het werkt zich los.
Een moderne vloeibare pakking is prima, wel heel goed ontvetten!
En de pakking tijd geven om te dogen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten