Lekkend vet rondom de schroefas?

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Lekkend vet rondom de schroefas?

Berichtdoor Wim Niessen » 21 Dec 2013, 15:26

Bericht door Wim Niessen » zo 10 feb 2013, 01:50

Hans, gezien jouw betoog zie ik er maar vanaf en kies ik voor het ongemak.
Ik zal "mijn" matroos niet verantwoordelijk houden. :) :)
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Lekkend vet rondom de schroefas?

Berichtdoor Jan Huibers » 21 Dec 2013, 15:26

Bericht door Jan Huibers » zo 10 feb 2013, 11:37

Zo duur is een Groeneveld systeem niet dacht ik. En uit mijn hoofd hebben ze ook een heel mooi automatisch smeerapparaatje die niet al te groot is dacht ik. Bij de grotere kun je vanalles instellen in ieder geval... Alleen als de motor draait en als je wil nog even een poepie vet als je de motor uitzet. SmeerInterval is in te stellen samen met hoeveelheid.

En een telefoontje naar firma Groeneveld voor wat info kost niks Wim!! :D
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Lekkend vet rondom de schroefas?

Berichtdoor quichot » 21 Dec 2013, 15:27

Bericht door quichot » zo 10 feb 2013, 13:14

Hm...ook hier haakt het nieuwe forumlid gelijk belangstellend in, zullen we maar zeggen. Enfin.
Zo'n handbediende vetpot is goedkoop en doelmatig. Ik draai hem altijd aan het eind van een vaardag aan. Is de vaardag kort, dan is een paar slagen genoeg, na een lange vaardag kan dat een slag of 10 zijn. Tot je weerstand voelt. Met kracht blijven doorpersen is zonde van je vet.
Wie vaart zit niet aan de grond.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Lekkend vet rondom de schroefas?

Berichtdoor ..... » 21 Dec 2013, 15:27

Bericht door Bartos » zo 10 feb 2013, 17:55

Dank voor jullie reacties!!

Hierbij meteen een nieuwe foto, ditmaal van de binnenkant:
Afbeelding

De bouten zien er uit alsof ze nog wel los zouden moeten kunnen, die lager (de grote zeskant?) ziet er uit als een lastiger verhaal, maar als het moet dan moet het.
Moet dan de schroef ook van de as af?

Wat betreft smeren van de schroefas:
Ik spuit er altijd vet in na een dagje (paar uur) varen, dus ik zou wel in de buurt moeten komen van wat jullie zelf ook aanraden. Ik vind het alleen altijd wel lastig in te schatten hoeveel er per keer in moet, dus meestal spuit ik het vet erin met een stationair draaiende schroef, en dan totdat het als het ware weer terug naar buiten uit de nippel spuit als ik het vetpistool er af haal. Natuurlijk staat een vetpot wel op de planning, want zo'n pistool is gewoon ontzettend onhandig, alleen heeft die in het totale project tot nu toe nog geen prioriteit gekregen. Een automaat zou natuurlijk het mooiste zijn, bij die mogelijkheid heb ik nooit stil gestaan, maar dat drukt wel meteen erg op de begroting, en gezien het eerdere advies lijkt me een vetpot prima te voldoen.

Maar wat denken jullie? Inderdaad vanaf de buitenkant het lager los halen?

Groeten,

Bart
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Lekkend vet rondom de schroefas?

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 15:28

Bericht door vuuren1 » zo 10 feb 2013, 23:37

Bart,

Het is zeer waarschijnlijk een systeem zoals vroeger vaak is toegepast:
Men nam een stalen pijp met op lengte aan 2 kanten schroefdraad (dat werd de schroefaskoker).
Daarop schroefde men achter een lager en voor een lager met pakkingbus.
Dat werd aangeschroefd en met elk 2 bouten vast gezet.

Als je pech hebt is de koker ook nog in het schip gelast en moet je gaan slopen en slijpen.
Als je mazzel hebt schroef het binnenlager er af (dat is het minst verroest) en de boutjes van het buitenlager los en dan trek je de hele koker er uit.
(De schroef moet er natuurlijk af, of je trekt de as met schroef er mee uit maar dan moet de koppelingflens er af).

Die lagers zijn gewoon nog te koop en de koker moet je exact op lengte (na laten) maken of goed inmeten.
Dan alles weer monteren met een heel goede kit (ook op de schroefdraad).
(wel ook even goed kijken of de romp bij de aansluitingen niet rot is)

Smeren met een vetspuit is verre van optimaal omdat je niet voelt wat er gebeurt.
Zo'n ding geeft zoveel druk dat je er hele pakkingen me uit kan persen.
Neem daar een zgn. vetpers voor, dat is vast en kan je gemakkelijk bedienen.

nb.
Je zult je niet vervelen als ik de plaatjes zo zie.
Werk zat (ik neem direct aan dat de hele motorkamer niet blinkend zal zijn afgelakt..).

Wat voor motor had je in de boot?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Lekkend vet rondom de schroefas?

Berichtdoor ..... » 21 Dec 2013, 15:28

Bericht door Bartos » ma 11 feb 2013, 00:02

Dank voor je reactie Hans!

Werk zat is een understatement... vandaar dat ik aan het klusje "vetpot" nog niet toe ben gekomen. Er staat een BMC 4 cilinder diesel in, 1500CC.

De schroef zal er wel afmoeten, daarachter zit namelijk nog mijn roer, dus als ik de schroefas zelf zou kunnen laten zitten zou dat zeker mijn voorkeur hebben. Hoe is een schroef makkelijk te demonteren? Koppeling in zijn vooruit zetten en de "moer" achterop losdraaien?

En als ik je goed begrijp schuif je dan als het ware de koker om de as weg? Met dat ik dit typ denk ik dat die dan ook wel gewoon tegen het roer aan zal lopen, dus maar even kijken hoe dat uitkomt, anders mag ik alsnog het roer eruit halen (wat neerkomt op het laatste stukje kiel doorslijpen en daarna weer vastlassen...). Een moeilijkheid die ik waarschijnlijk nog wel tegen ga komen is dat die buis nog ergens onderweg vast zit aan het punt waarop hij gesmeerd wordt. de nippel die ik gebruik om te smeren zit een stuk verder naar achter (zeg maar halverwege tussen het voorste en achterste lager) Wat je op de laatste foto bovenop het lager ziet zitten lijkt ook een smeerpunt(?) maar die gebruik ik dus niet. En als de buis wel zit vastgelast, of als het hierboven beschrevene puntje met de smeernippel moeilijkheden veroorzaakt.. dus zeg maar als hij niet los komt. Moet ik dan echt gewoon lomp aan de buitenkant een stuk uit die kiel gaan slijpen om te zien wat erachter zit?

Groeten,

Bart
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Lekkend vet rondom de schroefas?

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 15:28

Bericht door vuuren1 » ma 11 feb 2013, 01:56

Bartos schreef:
Dank voor je reactie Hans!

Werk zat is een understatement... vandaar dat ik aan het klusje "vetpot" nog niet toe ben gekomen. Er staat een BMC 4 cilinder diesel in, 1500CC.

De schroef zal er wel afmoeten, daarachter zit namelijk nog mijn roer, dus als ik de schroefas zelf zou kunnen laten zitten zou dat zeker mijn voorkeur hebben. Hoe is een schroef makkelijk te demonteren? Koppeling in zijn vooruit zetten en de "moer" achterop losdraaien?

En als ik je goed begrijp schuif je dan als het ware de koker om de as weg? Met dat ik dit typ denk ik dat die dan ook wel gewoon tegen het roer aan zal lopen, dus maar even kijken hoe dat uitkomt, anders mag ik alsnog het roer eruit halen (wat neerkomt op het laatste stukje kiel doorslijpen en daarna weer vastlassen...). Een moeilijkheid die ik waarschijnlijk nog wel tegen ga komen is dat die buis nog ergens onderweg vast zit aan het punt waarop hij gesmeerd wordt. de nippel die ik gebruik om te smeren zit een stuk verder naar achter (zeg maar halverwege tussen het voorste en achterste lager) Wat je op de laatste foto bovenop het lager ziet zitten lijkt ook een smeerpunt(?) maar die gebruik ik dus niet. En als de buis wel zit vastgelast, of als het hierboven beschrevene puntje met de smeernippel moeilijkheden veroorzaakt.. dus zeg maar als hij niet los komt. Moet ik dan echt gewoon lomp aan de buitenkant een stuk uit die kiel gaan slijpen om te zien wat erachter zit?

Groeten,

Bart



Met de BMC 1500 ben ik ongeveer opgegroeid...
Is (net als ik) al wel een beetje oud.

Je mag nooit op een moer gaan slaan om en schroef los te maken via een ingeschakelde keerkoppeling, dan sla je de lagers van de koppeling indirect kapot.
De moer los wil nog niet zeggen dat de schroef er meteen afkomt, ofwel: Zeker weten van niet.
Die zit vast op de conus.

Hoe het ooit allemaal gemaakt is weet ik niet maar je zal toch ruimte moeten maken om de boel te vervangen.
Dat er ergens tussenin ook nog een smeerpunt zit kon ik niet weten, maar het maakt het mogelijk wel lastiger.
Dan zou het niet handig gemaakt zijn en wellicht toch minder eenvoudig zit dan ik had gehoopt,

Lomp gaan slijpen moet je nooit doen, eerst even goed nadenken..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Lekkend vet rondom de schroefas?

Berichtdoor Tally » 21 Dec 2013, 15:29

Bericht door Tally » ma 11 feb 2013, 10:36

Er hoord op de binnengland ook een vetleiding aangesloten te zijn om het binnenlager te smeren.
Zou de moeren van de binnengland zo nu en dan ook eens controleren en eventueel aandraaien.
Zit er nog wel vetkoord in de gland ?
Of anders verniewen.
Piet
Tally
 
Berichten: 103
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:15
Woonplaats: Franeker
ligplaats: Franeker
info:

Re: Lekkend vet rondom de schroefas?

Berichtdoor Tally » 21 Dec 2013, 15:29

Bericht door Tally » ma 11 feb 2013, 10:55

Hallo Bartos
Als je van plan bent om de schroefaskoker te verwijderen dan eerst de schroef demonteren door de moer los te draaien.
De schroef blokkeren met een blokje hout tussen een blad en de hak waar het roer in hangt.
Daarna de schroef warm maken en met een hamer en blokje hardhout losslaan.
Buitengland verwijderen.
Dan zou ik de schelp waar de gland op gemonteerd zit door slijpen.
Binnen in het schip alles losmaken en de koker ook losslijpen van het schip en alles in een keer naar achteren halen.
Ik wens je succes.
Piet
Tally
 
Berichten: 103
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:15
Woonplaats: Franeker
ligplaats: Franeker
info:

Re: Lekkend vet rondom de schroefas?

Berichtdoor pascall » 21 Dec 2013, 15:29

Bericht door pascall » ma 11 feb 2013, 18:36

Wim Niessen schreef:
Hans, gezien jouw betoog zie ik er maar vanaf en kies ik voor het ongemak.
Ik zal "mijn" matroos niet verantwoordelijk houden. :) :)




Wim je heb PB.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten