Bericht door Wim Niessen » zo 10 feb 2013, 01:50
Hans, gezien jouw betoog zie ik er maar vanaf en kies ik voor het ongemak.
Ik zal "mijn" matroos niet verantwoordelijk houden.
Bartos schreef:
Dank voor je reactie Hans!
Werk zat is een understatement... vandaar dat ik aan het klusje "vetpot" nog niet toe ben gekomen. Er staat een BMC 4 cilinder diesel in, 1500CC.
De schroef zal er wel afmoeten, daarachter zit namelijk nog mijn roer, dus als ik de schroefas zelf zou kunnen laten zitten zou dat zeker mijn voorkeur hebben. Hoe is een schroef makkelijk te demonteren? Koppeling in zijn vooruit zetten en de "moer" achterop losdraaien?
En als ik je goed begrijp schuif je dan als het ware de koker om de as weg? Met dat ik dit typ denk ik dat die dan ook wel gewoon tegen het roer aan zal lopen, dus maar even kijken hoe dat uitkomt, anders mag ik alsnog het roer eruit halen (wat neerkomt op het laatste stukje kiel doorslijpen en daarna weer vastlassen...). Een moeilijkheid die ik waarschijnlijk nog wel tegen ga komen is dat die buis nog ergens onderweg vast zit aan het punt waarop hij gesmeerd wordt. de nippel die ik gebruik om te smeren zit een stuk verder naar achter (zeg maar halverwege tussen het voorste en achterste lager) Wat je op de laatste foto bovenop het lager ziet zitten lijkt ook een smeerpunt(?) maar die gebruik ik dus niet. En als de buis wel zit vastgelast, of als het hierboven beschrevene puntje met de smeernippel moeilijkheden veroorzaakt.. dus zeg maar als hij niet los komt. Moet ik dan echt gewoon lomp aan de buitenkant een stuk uit die kiel gaan slijpen om te zien wat erachter zit?
Groeten,
Bart
Wim Niessen schreef:
Hans, gezien jouw betoog zie ik er maar vanaf en kies ik voor het ongemak.
Ik zal "mijn" matroos niet verantwoordelijk houden.
Terug naar Techniek algemeen stalen schepen
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten