Bericht door vuuren1 » wo 27 maart 2013, 21:51
fomargo schreef:
Aansluitend op dit onderwerp, heb ik een vraag over anodes bij of in de beun met een warmtewisselaar.
Bij mijn schip zitten de anodes niet in de beun maar er buiten.
Ik vraag me nu af, of dat dat verschil uitmaakt v.w.b. de werking van de anodes.
Het is een werf gebouwd schip ( blauwe hand). Dus ik ga er van uit dat het weinig uitmaakt waar
de anodes geplaatst zijn. Zou het niet beter zijn om in- of bij de bun magnesiumanodes te gebruiken
i.p.v. aluminium.
Wie kan mij hier duidelijkheid over geven?
Omdat de pijpenbundel in een beun van brons is gemaakt zet Blokland daar wel minimaal 4 of 6 anodes in om het staal te beschermen.
Bij zoet water en een goede onderwaterbescherming (coating) is aluminium meestal* prima, ook -in de buurt van de beun-.
*Hoe meer je weet over corrosie hoe enger de voorbeelden kunnen zijn vandaar ik -meestal- er tussen heb gezet.
Met een goed met coating bijgehouden beun en voldoende anodes onder het schip (een beetje meer bij de beun kan geen kwaad) gaat het meestal prima.
nb. De schroef is ook van brons en daar zitten ook geen 6 anodes dichtbij, de anodes worden in de regel over de romp verdeeld en offeren zich normaal gesproken gelijkmatig op.