kim / slingerkielen met koeling plaatsen?

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

kim / slingerkielen met koeling plaatsen?

Berichtdoor ..... » 21 Dec 2013, 15:14

Bericht door Peter Jansen » vr 22 maart 2013, 19:15

hallo,

ik heb een oud S spant schip afgelopen jaar gekocht en ben deze aan het opknappen. nu is mijn plan om er kim / slingerkielen onder te maken om iets meer comfort te geven. aangezien ik ook gesloten koeling wil maken voor de motor dacht ik deze 2 zaken te combineren. dus een holle kiel met daar doorheen lopend het koelwater van de motor. is dit een sprookje of moet dit kunnen?

tevens vraag ik mij af hoe groot de kielen moeten zijn om een redelijk effect te hebben.

groeten peter
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: kim / slingerkielen met koeling plaatsen?

Berichtdoor henkvd » 21 Dec 2013, 15:15

Bericht door henkvd » vr 22 maart 2013, 20:00

De problemen waar je tegen aanloopt:
Voor voldoende warmte overdracht heb je oppervlakte nodig, echter moet de diameter van het geheel ook niet te groot worden, als 1 geheel zal het onvoldoende werken.
Opdelen geeft geen oppervlakte vergroting daar zit dus ook geen winst in, blijft er naar mijn mening niet veel anders over dan kimkielen aan te brengen en de koeling op de gebruikelijke manier aan te brengen.

Of kimkielen je comfort gevoel verhogen is nog de vraag.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4471
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: kim / slingerkielen met koeling plaatsen?

Berichtdoor quichot » 21 Dec 2013, 15:15

Bericht door quichot » za 23 maart 2013, 09:17

Een s-spant veronderstelt een geïntegreerde kiel. Van echte kimmen, kwartronde overgangen van zijden naar vlak, is dus geen sprake. Ik denk dan ook, net als Henk, dat kimkielen bij een s-spantromp weinig of niets zullen bijdragen aan slingerdemping.
Aan de andere kant leent s-spant zich juist prima voor een koelbeun, een buizenbundel in een beun waarvan het rooster ergens in het 45-gradenvlak is opgenomen. Die beunen zijn relatief goedkoop en zeer effectief. In combinatie met gesloten koeling ben je ook van wierbakken, buitenboordkranen en aftappen af.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: kim / slingerkielen met koeling plaatsen?

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 15:16

Bericht door vuuren1 » zo 24 maart 2013, 21:23

Mede om te bepalen of koelende -kimkielen niet al te groot worden gebruikt men de vuistregel voor -vlakkoeling- en de is ca. 2 dm2 per PK motorvermogen.
(Let op: Vlakkoeling koelt eenzijdig en kimmen tweezijdig)
Het blijft altijd een beetje natte vingerwerk omdat er bij die vuistregel niet wordt gesproken over stromingsweerstand, de verdeling van het te koelen medium in de ruimte en de isolatiefactor a.g.v. coating.

Ik sluit mij bij de optie van quichot aan: Een beunkoeler.
Een beunkoeler heeft wel enige aandacht nodig:
Vaak vergeet men de beun goed te voorzien van coating en/of houdt het niet bij.
Er zitten een aantal anodes in de beun (omdat de warmtewisselaar van brons is), die moeten van de juiste soort zijn (en blijven) en tijdig worden vervangen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: kim / slingerkielen met koeling plaatsen?

Berichtdoor ..... » 21 Dec 2013, 15:16

Bericht door Peter Jansen » wo 27 maart 2013, 13:35

heren bedankt, ik begrijp dat koel kielen niet de juiste oplossing is. ik laat het nu voorlopig maar even bij een koelsysteem met buitenwater. zijn er misschien nog wel oplossingen / berekeningen voor de kimkielen beschikbaar? voor de grootte en plaats op het schip?

alvast weer vriendelijk bedankt voor jullie reactie!
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: kim / slingerkielen met koeling plaatsen?

Berichtdoor fomargo » 21 Dec 2013, 15:16

Bericht door fomargo » wo 27 maart 2013, 15:24

Aansluitend op dit onderwerp, heb ik een vraag over anodes bij of in de beun met een warmtewisselaar.
Bij mijn schip zitten de anodes niet in de beun maar er buiten.
Ik vraag me nu af, of dat dat verschil uitmaakt v.w.b. de werking van de anodes.
Het is een werf gebouwd schip ( blauwe hand). Dus ik ga er van uit dat het weinig uitmaakt waar
de anodes geplaatst zijn. Zou het niet beter zijn om in- of bij de bun magnesiumanodes te gebruiken
i.p.v. aluminium.
Wie kan mij hier duidelijkheid over geven?
fomargo
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 16:28
ligplaats:
info:

Re: kim / slingerkielen met koeling plaatsen?

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 15:17

Bericht door vuuren1 » wo 27 maart 2013, 21:51

fomargo schreef:
Aansluitend op dit onderwerp, heb ik een vraag over anodes bij of in de beun met een warmtewisselaar.
Bij mijn schip zitten de anodes niet in de beun maar er buiten.
Ik vraag me nu af, of dat dat verschil uitmaakt v.w.b. de werking van de anodes.
Het is een werf gebouwd schip ( blauwe hand). Dus ik ga er van uit dat het weinig uitmaakt waar
de anodes geplaatst zijn. Zou het niet beter zijn om in- of bij de bun magnesiumanodes te gebruiken
i.p.v. aluminium.
Wie kan mij hier duidelijkheid over geven?




Omdat de pijpenbundel in een beun van brons is gemaakt zet Blokland daar wel minimaal 4 of 6 anodes in om het staal te beschermen.
Bij zoet water en een goede onderwaterbescherming (coating) is aluminium meestal* prima, ook -in de buurt van de beun-.

*Hoe meer je weet over corrosie hoe enger de voorbeelden kunnen zijn vandaar ik -meestal- er tussen heb gezet.

Met een goed met coating bijgehouden beun en voldoende anodes onder het schip (een beetje meer bij de beun kan geen kwaad) gaat het meestal prima.

nb. De schroef is ook van brons en daar zitten ook geen 6 anodes dichtbij, de anodes worden in de regel over de romp verdeeld en offeren zich normaal gesproken gelijkmatig op.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 107 gasten