bacteriologische vervuiling

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

bacteriologische vervuiling

Berichtdoor ..... » 21 Dec 2013, 15:09

Bericht door rip » ma 25 maart 2013, 18:09

Een antwoord van een medewatersporter intrigeert me enorm. Toen onlangs in de club een probleem inzake bacteriologische vervuiling in de brandstoftanks werd onder de loep genomen, was er iemand die dé oplossing vond. Kap een jerrycan super benzine in de dieseltank van 500l, en gedaan met alle problemen. Nu had ik graag van jullie gehoord of dit idee al eerder aan bod kwam. Ontstaat er hierbij geen gevaar voor brandstofpompen of injectoren?
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: bacteriologische vervuiling

Berichtdoor laserdevil » 21 Dec 2013, 15:09

Bericht door Laserdevil. » ma 25 maart 2013, 19:14

Toen ik nog jong was , heel wat jaren geleden werkte ik bij een tankstation.
Als de duitsers bij ons kwamen tanken , dan moest ik er ook wel eens een liter of 2 benzine bijgooien op een volle tank.
Dit speelde meestal s'winters.
Toen was er nog geen biodiesel , maar het werd gedaan om vlokken te verkomen.
Ik kan dus niet bevestigen of het ook anti bacterieel werkt.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: bacteriologische vervuiling

Berichtdoor Wim Niessen » 21 Dec 2013, 15:09

Bericht door Wim Niessen » ma 25 maart 2013, 19:30

Komt mij voor als een te simpele oplossing voor een wezenlijk en hardnekkig probleem.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: bacteriologische vervuiling

Berichtdoor reijmerink » 21 Dec 2013, 15:10

Bericht door reijmerink » di 26 maart 2013, 00:24

grotemar etc etc is weliswaar duurder per liter, maar de verdunning even zoveel male groter..dus het is een centenkwestie per liter brandstof...daar zou ik niet voor gaan experimenteren....benzine door de diesel vanwege vlokvorming is zo vorige eeuw....toen was er niet eens biodiesel, grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: bacteriologische vervuiling

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 15:10

Bericht door vuuren1 » di 26 maart 2013, 00:50

rip schreef:
Een antwoord van een medewatersporter intrigeert me enorm. Toen onlangs in de club een probleem inzake bacteriologische vervuiling in de brandstoftanks werd onder de loep genomen, was er iemand die dé oplossing vond. Kap een jerrycan super benzine in de dieseltank van 500l, en gedaan met alle problemen. Nu had ik graag van jullie gehoord of dit idee al eerder aan bod kwam. Ontstaat er hierbij geen gevaar voor brandstofpompen of injectoren?




Is een onverstandig en ook fout advies.
(als iemand iets toepast en daarna nergens last van heeft wil het niet zeggen dat het de ultieme oplossing is)
Ook de huidige super benzine heeft bio componenten die op termijn net zo goed problemen kunnen geven.


Dit fenomeen is niet onbekend en daar zijn standaard oplossingen voor.

Benzine past niet in een dieselmotor en kan inderdaad schade toebrengen aan het (kostbare) brandsofsysteem.
(dus vooralsnog een fout advies)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: bacteriologische vervuiling

Berichtdoor broekie » 21 Dec 2013, 15:10

Bericht door broekie » di 26 maart 2013, 09:46

Ik ben er zelf allert op dat er geen bacterien in de tank zijn.
2 weken terug ben ik aan boord geweest en voordat ik de Webasto start, kijk ik even de diesel na.
Ik heb een eenvoudig te openen inspectieluikje.
Er dreven onderin wat sliertjes zwarte rommel.
Ik heb ze met een pompje weggezogen.
We praten over de hoeveelheid van een koffie kopje aan rommel.
Ik denk dat het de bacterie is. Blijft hij weg, of komt hij terug?

Nu wil ik toch maar de ACTICIDE CMG gebruiken. Die komt er beter uit dan GROTAMAR.
Ik las ook ergens dat het om biocides gaat, dus men gooit er ook RUN UP in (landbouwgif voor bestijding biocides)

Nu moest ik bij een lokale autodealer ruim € 36 betalen voor een halve liter.
Ik zag aanbieders op internet voor € 15 tot € 24.

Wie gebruikt wat en waar haal je het?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: bacteriologische vervuiling

Berichtdoor Basher » 21 Dec 2013, 15:11

Bericht door Basher » di 26 maart 2013, 19:13

Ik had hetzelfde probleem.
Gezien de vele (verschillende) meningen, heb ik toch maar een luikhoofdje in de tank gemaakt en deze helemaal schoongemaakt.
Laatste ronde met spiritus. Daarna de getankte diesel behandeld met Star-Tron®. Een enzym wat die rotzooi "verteerd".
Het hele verhaal kun je lezen op mijn website.
Knoeien met allerlei onbekende/onbewezen oplossingen lijkt mij geen goed idee. Volgens mij is in deze goedkoop --> duurkoop.
De "deskundigen" hadden dit dan allang gepubliceerd namelijk.
Basher
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 03:11
ligplaats:
info:

Re: bacteriologische vervuiling

Berichtdoor Bejakruiser » 21 Dec 2013, 15:11

Bericht door Bejakruiser » di 26 maart 2013, 20:53

De meest simpele oplossing: niet zo'n absurd grote tank inbouwen.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: bacteriologische vervuiling

Berichtdoor ..... » 21 Dec 2013, 15:11

Bericht door Doodle » di 26 maart 2013, 22:23

Bejakruiser schreef:
De meest simpele oplossing: niet zo'n absurd grote tank inbouwen.




Tja korte reactie, maar mijn inziens wel de beste om de ellende te voorkomen. Ik tank zelf liever elke dag bij als dat ik op een schip zit vol bacteriën.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: bacteriologische vervuiling

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 15:12

Bericht door vuuren1 » di 26 maart 2013, 23:56

Bacteriën gedijen vooral bij vocht en hogere temperaturen.

We zitten met tot 5% bio-rommel in onze dieseltanks en dat is mogelijk niet bevorderlijk voor de zuiverheid op termijn.
Men wilde naar 10% gaan maar toen gingen er zelfs brandstofpompen van auto's stuk, dus dat is even van de baan.

Brandstoftanken in de motorruimte waren voor de bio-tijd al vaak een probleem omdat de boel opwarmt (dat vinden bacteriën erg fijn) en als het weer afkoelt er vocht uit de lucht neer zal slaan (is nog fijner om de bacterie te stimuleren als het daarna weer opgewarmd wordt).

Ik heb al heel vaak uitgelegd waarom wij standaard een dubbele bodem tank toepassen:
De temperatuur onder de waterlijn wisselt maar zeer langzaam en feitelijk 2x per jaar (en het blijft relatief koel).

Bij een voorbeeld-schip hebben we 6 jaar brandstof (met de 5% bio componenten) gehad met in die tijd 200 vaaruren.
in de winters de tank niet afgevuld, in die tijd is er zeker een periode van 4 jaar geweest dat er niet is getankt.
Bij inspectie bleek alles maagdelijk schoon en zuiver te zijn.

Gezien alle doemscenario's is er dit jaar een Startron middel aan toegevoegd om eventuele narigheid voor te blijven.
Ik denk dat het niet nodig is maar we proberen de risico's uit te sluiten.

Zeeschepen hebben allemaal dubbele bodem tanks..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten