boot gezonken

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

boot gezonken

Berichtdoor dennis » 21 Dec 2013, 13:53

Bericht door dennis » di 05 feb 2013, 16:12

hallo allemaal,

de ex zeilboot van mijn broer is gezonken.
het gaat om een boot van 7 meter lang bij 2 meter breed.
hij ligt bij de man roland/ de hoop in rotterdam overschie.
heeft iemand hier een adresje van iemand of een bedrijfje die hier in deze regio opereerd?
we hebben al contact opgenomen met sos botenservice en licht je bootje maar die doen het niet (meer of niet hier).
alvast bedankt namens mijn broer.
dennis
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 20:02
ligplaats:
info:

Re: boot gezonken

Berichtdoor Jan Huibers » 21 Dec 2013, 13:54

Bericht door Jan Huibers » di 05 feb 2013, 16:25

Ligt de boot onderwater naast een kade waar een hijskraan kan staan?? Anders is het niet zo moeilijk.. Hijskraan huren, duiker huren en uit het water sleuren. Als de boot ter plekke niet op de kant kan blijven staan ook een trekker-oplegger huren...

Geld gaat het soieso kosten.. Als de boot goed verzekerd is en je broer is geen nalatigheid te verwijten t.a.v. Het winterklaar maken van de boot betalen ze gewoon.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: boot gezonken

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 13:54

Bericht door vuuren1 » di 05 feb 2013, 21:09

Een kleine boot kan met een autokraan gelicht en ook vervoerd worden.

De verzekering betaald veelal niet na vorstschade, dat is te voorkomen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: boot gezonken

Berichtdoor Jan Huibers » 21 Dec 2013, 13:54

Bericht door Jan Huibers » di 05 feb 2013, 22:43

Daar zijn leuke foto's en filmpjes van te vinden op internet Hans!!

Als ik er ruwweg vanuit ga dat het bootje 3 ton weegt, dan moet je de helft van het gewicht erbij rekenen omdat er ondanks wegpompen water in de boot blijft staan, natte kussens, doorweekt houtwerk en vul maar in. 4,5 ton dus.

De meeste kranen en autolaadkranen hebben een vanaf hart draaikrans tot hart stempelcillinder een afstand van 5 meter, de stempel zet men in praktijk een meter uit de kant (feitelijk moet hart stempelcillinder net zover uit de kant staan als het vanaf bovenkant kade tot de bodem diep is omdat de stempeldruk onder 45 graden de grond ingaat) maar een meter uit de kant dus, dan moet je nog midden boven de boot komen, die is 2 meter breed en komen we al aan 7 meter, de boot zal vast niet strak tegen de kant liggen dus 7,5 meter is niet overdreven.

4,5 ton op 7,5 meter vlucht dus... En dan moet je er ook rekening mee houden dat een autolaadkraan gieksectie's moet gaan uitschuiven zodra de boot hoog opgehesen moet worden. Kom je wel uit op een 40tm autolaadkraan..

Rotterdam Overschie... Zitten bedrijven genoeg in de buurt daar die dit spul verhuren... Nederhoff kraanverhuur (mijn ex-werkgever) Sarens, RKV en noem maar op... Vraag wat verschillende prijzen op zou ik zeggen en ga mee met de planning van het bedrijf, want als ze zo'n klusje achter een andere grotere klus kunnen plakken om de dag vol te maken zakt de prijs aanzienlijk!!
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: boot gezonken

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 13:54

Bericht door vuuren1 » di 05 feb 2013, 23:07

Jan,

12 ton naast de kade was 10 jaar terug geen enkel probleem met een autokraan.
Inmiddels zijn er weer zwaardere autokranen beschikbaar.

Het moet wel gek gaan als een beetje autokraan dit bootje niet kan hebben..
Ieder kraanbedrijf zal naar de situatie vragen (hoewel ik ze ook heb meegemaakt die het niet goed hadden ingeschat en later op eigen kosten een kraanwagen moesten laten komen..).
Dat was bij een werkgever, zelf heb ik altijd gezorgd voor enige overcapaciteit om dergelijke tegenvallers te voorkomen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: boot gezonken

Berichtdoor Jan Huibers » 21 Dec 2013, 13:55

Bericht door Jan Huibers » di 05 feb 2013, 23:38

Tegenwoordig heb je autolaadkranen tot 120 tonmeter dat ik weet, mischien nog wel zwaarder...

Hoe lichter de kraan, hoe goedkoper... Met mijn verhaal reken ik voor welke autolaadkraan de vraagsteller zal moeten huren. Dat in ieder geval niet te licht besteld wordt want dan moet je alsnog een zwaardere bestellen en heb je dubbele kosten..

Waar je een duiker kan bestellen weet ik niet zo... In Vianen zit wel een bedrijf die dat doet weet ik maar in de buurt van Rotjeknor weet ik niet zo.. Ff googlen zou ik zeggen...
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: boot gezonken

Berichtdoor broekie » 21 Dec 2013, 13:55

Bericht door broekie » wo 06 feb 2013, 10:57

Een boot van 7 x 2 meter polyesther? of staal?
Ik zou als het wat mag kosten een niet te grote kraan nemen en ook pompen bij het omhoog halen.
Dat scheelt direct gewicht.
Dat is natuurlijk het beste.

Als het low budget moet, het ding volstoppen met luchtbedden, skippyballen of wat er opblaasbaar is en een goede pomp huren.
Eentje die je op de kant zet met een motor en een slang in de boot om aan te zuigen. Dat kost niet echt veel voor een dagdeel denk ik zo.
Mogelijk krijg je hem zo hoog dat de pomp effectief wordt.

Alles afhankelijk van de situatie ter plaatse.
Misschien kun je de boot wel een stukje ophalen met touwen aan de kade en dan pompen.
Zolang het uitgepompte water er maar niet direct weer inloopt, dus de gangboorden zoveel mogelijk boven water.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2540
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: boot gezonken

Berichtdoor Jan Huibers » 21 Dec 2013, 13:55

Bericht door Jan Huibers » wo 06 feb 2013, 11:53

Soieso moet er gepompt worden Broekie, ook met een kraan!! Anders wordt de boot wel heel erg zwaar!!
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: boot gezonken

Berichtdoor broekie » 21 Dec 2013, 13:56

Bericht door broekie » wo 06 feb 2013, 13:33

Volgens mij schrijf ik dat ook. Maar als je een groot gat hebt, loopt hij ook wel leeg.
Dat weet je mogelijk pas als hij hangt.

Alleen of je een kraan nodig hebt valt te bezien.
Ik haal mijn boten nooit boven water na de winter, dus ik heb geen ervaring.

Zelf zou ik eerst de boot zoveel mogelijk omhoog halen met drijfmiddelen erin of eromheen en dan pompen.
Heb je een groot gat, dan zul je dat niet redden en moet er een kraan bijkomen.
Of je sleept het half drijvende ding naar een kraan.
Overschie, KEWI boot? Haalbaar?

Alles afhankelijk van de situatie.

Veel succes!
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2540
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: boot gezonken

Berichtdoor dennis » 21 Dec 2013, 13:56

Bericht door dennis » wo 06 feb 2013, 23:55

hallo alemaal,
bedankt voor de reacties..

de zeilboot heeft geen kajuit, banken of andere dinggen. wel een mercury blauwband 20 pk.

Ligt de boot onderwater naast een kade waar een hijskraan kan staan?? ja dat wel.
duiker huren.. zo diep ligt de boot ook weer niet, ik schat 1.5 meter, duiken kan ik zelf wel, heb ook de spullen, behalve flessen.

De verzekering betaald veelal niet na vorstschade, dat is te voorkomen.
daar gaan we wel van uit.

Als ik er ruwweg vanuit ga dat het bootje 3 ton weegt, dan moet je de helft van het gewicht erbij rekenen omdat er ondanks wegpompen water in de boot blijft staan, natte kussens, doorweekt houtwerk en vul maar in. 4,5 ton dus

ik denk eerder aan 1 a 1.5 ton, geen kussens en hout.

Als het low budget moet, het ding volstoppen met luchtbedden, skippyballen of wat er opblaasbaar is en een goede pomp huren.

low budget, graag, erg veel geld heeft mijn broer niet..
ik heb wel 2 luchtbedden, m'n broer ook wel 1, dat is niet voldoende denk ik...
zelf heb ik 2 compresoren en een dompel pomp is ook aanwezig.

Misschien kun je de boot wel een stukje ophalen met touwen aan de kade en dan pompen.
daar dacht ik ook als eerste aan, iets met een aantal katrollen en zo, er staat op de kade, naast de gezonken boot, een zeecontainer, zo'n kleine, dacht daar wel een touw aan te kunnen bevestigen, maar ben wel een beetje bang voor schade, ik weet niet wat er in zit.

Heb je een groot gat, dan zul je dat niet redden en moet er een kraan bijkomen.

ik vermoed dat het de slang van de uitgang-slang van het toilet is, de kraan kon niet meer dicht, en het toilet was losgekopeld, de slang aan een touwtje naar boven vast geknoopt.
mijn broer is ook 2 maanden niet op de boot geweest, dus regen zou ook de boosdoener kunnen zijn.
dennis
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 20:02
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten