potkachelprobleem

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: potkachelprobleem

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 13:28

Bericht door vuuren1 » do 28 feb 2013, 21:02

@Quichot,

Zonder circulatiepomp moet kunnen als de leidingweerstand laag genoeg is (ook die van het spiraal!).
Daarbij speelt het hoogteverschil natuurlijk ook een rol.
Ofwel, je moet voldoende circulatie hebben om de warmte af te kunnen nemen zonder dat de boel gaat koken. Dan wordt het een stoomketel..

Ook nu zou ik je adviseren om de fabrikant te raadplegen naar de ervaringen m.b.t. deze vraag (je zal de eerste niet zijn met deze vraag).
(je moet eigenlijk voorbij de vertegenwoordigers zien te komen, dat zijn meestal geen stooktechneuten)

Met een spiraal van vrij geringe diameter kan je op hoger vermogen stoken, mits je maar voldoende warmte af weet te nemen door de diameter van de hoofdleiding voldoende groot te nemen en radiatoren parallel te schakelen.

Een potkachel blijft primitief maar wel erg betrouwbaar en sfeervol.
Optimaliseren van het rendement is een uitdaging waar de fabrikant je mogelijk mee kan helpen (anders moet je het zelf uitvinden).

Ik zou niet schromen er ook een tweede spiraal in te zetten..
(dat is even zoeken in de balans tussen voldoende trek en een optimale warmte afgifte)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: potkachelprobleem

Berichtdoor quichot » 21 Dec 2013, 13:28

Bericht door quichot » za 02 maart 2013, 17:08

Dank voor je aanvullende adviezen Hans!
Als ik het goed begrijp is het dus wel gunstig dat mijn toekomstige radiatoren hoger komen dan de kachel. Ik ga mijn licht opsteken bij Kabola.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: potkachelprobleem

Berichtdoor laserdevil » 21 Dec 2013, 13:28

Bericht door vuuren1 » zo 03 maart 2013, 01:35

Hoeft niet hoger te liggen, er moet voor de natuurlijke circulatie wel -reden- zijn om te kunnen circuleren (temperatuurverschil en hoogteverschil in het systeem is waar het om gaat).

De warmtebron mág lager liggen mits er maar (genoeg) hoogte- en temperatuurverschillen zijn die voor circulatie zorgen met een voldoende warmteafname.
(anders heb je toch weer en soort van stoomketel...)

Feitelijk komt het op maatwerk neer en is het met de (weinig) beschikbare gegevens niet even in te vullen.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: potkachelprobleem

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 13:52

Bericht door vuuren1 » zo 03 maart 2013, 01:35

Hoeft niet hoger te liggen, er moet voor de natuurlijke circulatie wel -reden- zijn om te kunnen circuleren (temperatuurverschil en hoogteverschil in het systeem is waar het om gaat).

De warmtebron mág lager liggen mits er maar (genoeg) hoogte- en temperatuurverschillen zijn die voor circulatie zorgen met een voldoende warmteafname.
(anders heb je toch weer en soort van stoomketel...)

Feitelijk komt het op maatwerk neer en is het met de (weinig) beschikbare gegevens niet even in te vullen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten