potkachelprobleem

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

potkachelprobleem

Berichtdoor ..... » 21 Dec 2013, 13:23

Bericht door wch » za 23 feb 2013, 14:07

hopelijk iemand met goede tip?
de Kabola Old Dutch potkachel met cv-spiraal (heeft meer dan 10jaar perfect gedaan) heeft vervuilde diesel gekregen.
Leidingen, filter en 'carburateur' gereinigd en doorgeblazen; echter nog zelfde resultaat:
kachel start goed op maar na tijdje toch weer langzaam uit en blijft op 'waakvlammetje' branden.
Als ik met de opvoer-voethendel diesel injecteer krijgt t wel weer diesel.
Is er iets anders aan de hand? termokoppeling/beveiliging ofzo; het gedeelte wat voor de regelaar met vlotterkamer zit heb ik niet gedemonteerd (slechts doorgeblazen).
Misschien dat iemand leuke tip heeft.
MvGroet
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: potkachelprobleem

Berichtdoor quichot » 21 Dec 2013, 13:23

Bericht door quichot » za 23 feb 2013, 17:26

Ik heb een keer precies hetzelfde aan de hand gehad, met precies dezelfde kachel.
Eerst kijken of je tank en leidingen schoon zijn, anders kun je aan het schoonmaken blijven.
Ik heb gewoon alles uitelkaar gehaald, dus ook de thermisch aangestuurde inlaatklep. Als ik me goed herinner kan daar een veertje uitspringen, dus pas op.
Carburateurdeksel erafschroeven, filterhuis + filter en carburateurhuis + alle onderdeeltjes, vlotter en naald goed schoonmaken. De messing doorvoertjes goed doorsteken (ik heb van een electrasnoer een draadje of twee drie van het koperen binnenwerk als doorsteker gebruikt) zodat je zeker weet dat ze open zijn.
Het was niet eens zo heel veel werk. Een uurtje schoonmaken + 1/2 uurtje montage schat ik.
Waar je wel om moet denken is dat je van de met lak verzegelde afstelschroefjes moet afblijven. Als je het dan weer inelkaar zet (maak bij twijfel af en toe een fotootje bij het uitelkaar halen), weet je tenminste zeker dat de afstellingen goed zijn.
Die van mij brandde daarna weer als vanouds.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: potkachelprobleem

Berichtdoor ..... » 21 Dec 2013, 13:24

Bericht door wch » za 23 feb 2013, 21:09

Quichot,
bedankt voor de aanwijzing!
ik had alles gereinigd (ook tank+leiding) echter dat wat voor de vlotterkamer zit niet; we dachten dat t beter was daar vanaf te blijven.
k ga die therm.inlaatklep demonteren.
Twijfels had ik over de stift in de branderpot, dat thermisch koper dingetje haalde ik bij verwijderen van een en ander, gewoon losjes uit de houder die vast in de kachel gebout zit. Ik hoop dat dat geen kwaad kon zonder de stift uit de branderpot los te bouten :?: anders zou dat msschn ook een reden kunnen zijn en moet ik deze thermische koppeling vervangen.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: potkachelprobleem

Berichtdoor ..... » 21 Dec 2013, 13:24

Bericht door wch » za 23 feb 2013, 21:28

o ja Quichot,
nog wat: heb je dat thermische inlaatklepgedeelte kunnen verwijderen zonder t hele spul van de kachel af te halen?
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: potkachelprobleem

Berichtdoor ..... » 21 Dec 2013, 13:24

Bericht door wch » zo 24 feb 2013, 02:36

diesel stroomt eerst door de droogkookbeveiliging (koper dekseltje), dan vlambeveiliging(klep) met thermokoppel; vervolgens de carburateur in.
het deksel van de 2de met thermokoppel heb ik losgeschroefd, echter geen kogeltje o.i.d.; was schoon. wat ik aan dat 1ste onderdeel kan doen weet ik niet. kan t koperen deksel er op een of andere manier af of gewoon laten zitten?
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: potkachelprobleem

Berichtdoor quichot » 21 Dec 2013, 13:25

Bericht door quichot » zo 24 feb 2013, 09:11

wch schreef:
diesel stroomt eerst door de droogkookbeveiliging (koper dekseltje), dan vlambeveiliging(klep) met thermokoppel; vervolgens de carburateur in.
het deksel van de 2de met thermokoppel heb ik losgeschroefd, echter geen kogeltje o.i.d.; was schoon. wat ik aan dat 1ste onderdeel kan doen weet ik niet. kan t koperen deksel er op een of andere manier af of gewoon laten zitten?



Hierbij kan je niet adviseren, want ik heb de Old Dutch zonder spiraal, dus zonder de droogkookbeveiliging.
Als de voeler van het thermokoppel er los inhangt, dan zou die stuk kunnen zijn. Dat zou wel kloppen met wat je eerder schreef, namelijk dat je de kachel aan de gang kon houden zolang je het pedaal maar ingetrapt hield. Als er ergens iets verstopt is, komt er überhaupt geen olie in de vuurpot.
Misschien kun je alles openkrijgen zonder het eerst van de kachel af te halen, maar dan zit je in zo'n onmogelijke houding te prutsen dat je sneller alles even kunt loshalen. Ik heb destijds Kabola om advies gevraagd, en die drukten me op het hart vooral niet aan de afstelschroefjes te komen. Maar dat hoeft ook niet voor het schoonmaken.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: potkachelprobleem

Berichtdoor ..... » 21 Dec 2013, 13:25

Bericht door wch » ma 25 feb 2013, 20:05

het probleem is opgelost! :D
Quichot bedankt voor het meedenken en de tips.
t bleek inderdaad te gaan om de thermische koppeling; vernieuwd en t kacheltje snort weer.

grtj
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: potkachelprobleem

Berichtdoor quichot » 21 Dec 2013, 13:25

Bericht door quichot » di 26 feb 2013, 11:07

Mooi!
Heb ik een wedervraag aan jou: jij hebt een spiraal voor aansluiting van radiatoren. Hoe werkt dat bij jou aan boord? Op thermodynamica, dus zonder circulatiepomp? En hoeveel radiatoren? Hoger/lager dan het kacheltje? Ervaringen hiermee zijn welkom, ook van evt andere ervaringsdeskundigen uiteraard.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: potkachelprobleem

Berichtdoor ..... » 21 Dec 2013, 13:25

Bericht door wch » do 28 feb 2013, 15:46

Ik heb de kachel destijds met spiraal nieuw gekocht. Had er een radiator op voorgeschreven hoogte (paar cm hoger dan water/antivries-aansluiting) aangehangen en functioneerde prima zonder circulatiepomp; echter slechts op kleine vlam. In de loop der tijd heb ik meerdere radiatoren geplaatst in combinatie met een 24V circulatiepomp en verwarm de hele schuit ;) .
Het spul kan draaien zonder pomp (op kleine vlam) en regelmatig gooi ik de pomp aan om niet te lang te laten koken en om meerdere radiatoren te voorzien van heet water; zonder pompje lukt dit niet. Had een en ander opgelost door er een tijdschakelaar :idea: tussen te plaatsen.
Ik denk dat de Old Dutch zoals jij hebt, relatief eenvoudig is om te bouwen. Spiraal+vlam en droogkookbeveiliging+ pompje (12 of 24V) zijn benodigd. Ik zou even bij de fabrikant Kabola of een dealer (Jansen-A'dam bijv.) info vragen.
MvGroet.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: potkachelprobleem

Berichtdoor quichot » 21 Dec 2013, 13:26

Bericht door quichot » do 28 feb 2013, 16:56

Ja, die kant moet het op, denk ik. Ik was geïnteresseerd in jouw ervaring met circulatie door temperatuurverschil omdat ik liever geen permanente stroomverbruiker aan boord heb, vandaar.
bedankt!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten