Wandbekleding kajuit

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Wandbekleding kajuit

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 13:15

Bericht door vuuren1 » di 26 feb 2013, 21:42

In de jaren 60-70 plakten werfjes van goedkope boten ook wel vloerbedekking tegen het staal (en heel goedkope werven ook rond de eeuwwisseling).

Er zijn diverse soorten vloerbedekking maar de viltachtige variant (zoals Broekie noemt) is behoorlijk degelijk.
Op staal is het zeker niet optimaal en pas op met lijmen op aceton basis, dat kan verf oplossen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Wandbekleding kajuit

Berichtdoor pleziervaarder » 21 Dec 2013, 13:16

Bericht door pleziervaarder » wo 27 feb 2013, 01:02

Oplosmiddelrijke lijmen lossen inderdaad verf op zoals Hans al aangeeft.

En Hans, ik weet welke spuitketels je bedoelt. Ik wil best eens bij je langs rijden om er een boompje over op te zetten - zitten ten slotte maar 20 minuten van elkaar en zijn nooit te oud om van andermans ervaring te leren - ;)
pleziervaarder
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 23:32
Woonplaats: Wilsum
ligplaats: IJsselmuiden
info:

Re: Wandbekleding kajuit

Berichtdoor broekie » 21 Dec 2013, 13:16

Bericht door broekie » wo 27 feb 2013, 07:22

De oude wandbekleding, ook een stofachtig spul, zat gelijmt met een soort bison kit.
Het was ook een dikke pasta. Niet zo flexibel als bison, het was harder wat op zich beter is om eraf te schrappen
Met een scherpe driehoekskrabber de hele zooi eraf geschraapt tot op op het polyester.
Het zware job maar moets gewoon gedaan worden om een nette strakke ondergrond te verkrijgen.
Het voorbereiden heeft denk ik meer tijd gekost dan nieuw maken.

Hoort bij de hobby watersport en bootjes.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Wandbekleding kajuit

Berichtdoor jeroenwd40 » 21 Dec 2013, 13:16

Bericht door jeroenwd40 » wo 27 feb 2013, 17:20

Ik was laatst op een boot waar de zijwanden van de kajuit en stuurhut gelakt waren zonder een laag isolatie of wat dan ook. Het was een stalen boot en de eigenaar had hem gewoon goed in de lak staan, en nooit problemen met vocht. Zijn visie was als er niks opzit kan er ook geen vocht achter of tussen gaan zitten. Zijn er meer mensen die dit zo gedaan hebben en wat zijn de ervaringen hiermee?
jeroenwd40
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 13:16
ligplaats:
info:

Re: Wandbekleding kajuit

Berichtdoor Popeye » 21 Dec 2013, 13:17

Bericht door Popeye » wo 27 feb 2013, 20:29

jeroenwd40 schreef:
Ik was laatst op een boot waar de zijwanden van de kajuit en stuurhut gelakt waren zonder een laag isolatie of wat dan ook. Het was een stalen boot en de eigenaar had hem gewoon goed in de lak staan, en nooit problemen met vocht. Zijn visie was als er niks opzit kan er ook geen vocht achter of tussen gaan zitten.




'als er niks opzit kan er ook geen vocht achter of tussen gaan zitten'
Deze redenering klopt, maar dat betekent niet dat je geen last krijgt van vocht. Ik lees op verschillende fora wel meer sterke verhalen over isoleren en condens, oftewel geen last van condens, en ik ben opgehouden om er tegenin te gaan. Het probleem is namelijk dat natuurkundige wetten niet voor niks wetten heten. Je kunt er niet omheen.
Ik heb zelf een boot, opgebouwd uit hout en multiplex. Het dak is zelfs dubbelwandig uitgevoerd met een luchtspouw ertussen. Toch heb ik bij lage temperaturen buiten, last van condens tegen de wanden en op sommige plekken ook tegen het plafond terwijl hout beter isoleert dan staal.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Wandbekleding kajuit

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 13:17

Bericht door vuuren1 » wo 27 feb 2013, 22:23

Als de eigenaar van een boot met kale gelakte stalen wanden geen vocht ziet is hij of blind of hij slaapt nooit op die boot (anders heeft hij vast last van waterplassen, of het loopt achter de betimmering weg en is hij alsnog de klos...).
Verder heeft ie gelijk, -eenvoud geeft duidelijkheid-.
De basisgedachte bij de ontwikkeling van de Doerak was daar daar vooral op gebaseerd.

@Pleziervaarder,
Je bent altijd welkom maar ik ben niet meer zo druk met nieuwbouw en het bekleden van wanden.
In geval van wandbekleding plakken nemen we geen risico, dan gebruiken we de dure kitten van o.a. Sikaflex.
Dat blijft heel erg lang flexibel, vult op en plakt perfect.
Uiteindelijk is het goedkoper omdat er geen klachten komen...

@Popeye,
Ik gok dat je condens hebt bij de spanten tussen het dubbelwandige dak.
Die geleiden in bepaalde mate de temperatuur waardoor het dauwpunt toch wel -binnen- komt.

Het is allemaal een natuurkundig spel waarbij zoveel factoren komen kijken dat jachtwerven er heel vaak geen bal van snappen...
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Wandbekleding kajuit

Berichtdoor Popeye » 21 Dec 2013, 13:18

Bericht door Popeye » do 28 feb 2013, 12:21

vuuren1 schreef:
@Popeye,
Ik gok dat je condens hebt bij de spanten tussen het dubbelwandige dak.
Die geleiden in bepaalde mate de temperatuur waardoor het dauwpunt toch wel -binnen- komt.




Ook een luchtspouw geeft niet de garantie dat je geen last van condens zult hebben, want als de omstandigheden ongunstig zijn kan ik op een groot gedeelte van het plafond condens krijgen.
In het verleden heb ik eens bij een klant, op de zolderverdieping een Velux dakraam geplaatst. Na een paar weken kwam de klant vertellen dat het glas niet goed was want het raam besloeg. Men verkeerde in de veronderstelling dat isolatieglas niet kon beslaan.
Nu heb je HR++glas en daarbij heb je soms 's morgensvroeg condensatie op de buitenkant. Het blijft een probleem. :(

Groet, Jac
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Wandbekleding kajuit

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 13:18

Bericht door vuuren1 » do 28 feb 2013, 20:30

Isolatie glas is een mooi voorbeeld van loze ruimte als isolatie.
Dat het werkt is omdat de tussenruimte volledig is afgesloten van de omgeving.

In een schip is dit nooit 100% het geval en daarom vindt er damptransport plaats.
In dat geval is een direct verlijmd isolatiemateriaal met een gesloten structuur het beste.
Ofwel het bouwmateriaal van het schip afsluiten (-isoleren-) van vochtinvloeden.

nb.
De isolatiewaarde van het toe te passen materiaal en de dikte speelt uiteraard ook een belangrijke rol maar zelfs een laagje kurk van 6 mm doet op een bootje al veel meer dan geen isolatie.
En naast isolatie is ventilatie zeker ook erg belangrijk.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten