Wandbekleding kajuit

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Wandbekleding kajuit

Berichtdoor pleziervaarder » 21 Dec 2013, 13:11

Bericht door pleziervaarder » zo 17 feb 2013, 21:41

broekie schreef:
Je zou het ook met spuitlijm kunnen plakken denk ik.
Bison vind ik misschien sterker als lijm.




Fout, spuitlijm lijkt een goede manier maar is ongeschikt voor welk soort tapijt ook. Onder normale omstandigheden verliest het binnen een half jaar zijn hechtend vermogen, in een boot zal dit nog sneller zijn. Het beste is bisontix en dit dubbelzijdig opbrengen met een fijngetande kam. Zeker geen bisonkit gebruiken, aangezien dit vloeibaar is bestaat er een grote kans dat het doortrekt naar de voorzijde.
Groet, Albert
pleziervaarder
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 23:32
Woonplaats: Wilsum
ligplaats: IJsselmuiden
info:

Re: Wandbekleding kajuit

Berichtdoor vodnik » 21 Dec 2013, 13:11

Bericht door vodnik » zo 24 feb 2013, 23:41

Nmm zijn er alternatieven voor de -stinkende- bisontix. Nadeel van bisontix (of soortgelijke) lijn is dat je niet kan corigeren. De hechtingskracht wordt ook nog eens verkregen door hoe stevig je de delen aan klopt.

gisatex levert een speciale lijm voor bootbekleding (en ook bootbekleding) Deze lijm laat zich wel corigeren ne stinkt niet bij verwerken. (google maar is op gisatex of kijk in de svb catalogus, die hebben het ook maar onder een andere naam)
vodnik
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 20:51
ligplaats:
info:

Re: Wandbekleding kajuit

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 13:11

Bericht door vuuren1 » zo 24 feb 2013, 23:52

Spuitlijm is slechts een verzamelnaam van hetgeen leverbaar is om als lijm te verspuiten.
Daarover een stellig en ook goed advies geven is niet mogelijk.

Wandbekleding wordt in de regel verlijmd met... Wandbekledingslijm (met een kit-achtige basis).
(ofwel: het advies van Vodnik lijkt mij nuttig)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Wandbekleding kajuit

Berichtdoor Popeye » 21 Dec 2013, 13:12

Bericht door Popeye » ma 25 feb 2013, 10:58

Misschien kun je ook pasta tegellijm gebruiken?

groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Wandbekleding kajuit

Berichtdoor vodnik » 21 Dec 2013, 13:12

Bericht door vodnik » ma 25 feb 2013, 11:07

lijkt me geen goed idee, tegelijmen worden hard en in een boot zit altijd beweging. Of bedoel je een type als majolicol? Deze blijft relatief soepel maar moet wel "uit harden" met een vocht absorberende ondergrond, staal en polyester doen dat niet.

Maar waarom naar alternatieven zoeke als er speciale wandbekledingslijm voor boten bestaat? De prijs valt reuze mee, ca 10 euro per kg waarmee je 2 m2 plakt
vodnik
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 20:51
ligplaats:
info:

Re: Wandbekleding kajuit

Berichtdoor Popeye » 21 Dec 2013, 13:13

Bericht door Popeye » ma 25 feb 2013, 20:01

Het was maar een idee, en volgens mij zijn alle/de meeste pastalijmen flexibel en kan je daarmee tegels over tegels lijmen, dus is een absorberende ondergrond niet nodig.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Wandbekleding kajuit

Berichtdoor pleziervaarder » 21 Dec 2013, 13:13

Bericht door pleziervaarder » ma 25 feb 2013, 22:58

@Hans

Ik durf in deze rustig een stellige mening in te nemen betreffende spuitlijm. Ik heb niet de wijsheid in pacht maar wel 20 jaar professioneel ervaring hiermee. Wij mogen als verwerker geen bisontix meer gebruiken, enkel spuitlijm (wordt gedoogd) of watergedragen. Er zijn inderdaad meerdere types spuitlijm, deze worden allemaal bij een en dezelfde fabrikant gemaakt en vervolgens op de markt gebracht onder eigen naam door de leverancier, vergelijk het maar met Akzo-Nobel voor de verf.
Om het verder te verduidelijken; De sterkste spuitlijmen zullen geschikt zijn maar bevatten nog meer gifstoffen dan bison-tix. De lichtere soorten worden verkocht voor verlijming van bekleding. Het nadeel van deze is dat ze een hoge aanvangskleefkracht hebben maar een afnemende eindkleefkracht. Dit wordt nog eens versterkt door temperatuurschommelingen. Ik kan boeken vol schrijven over praktijksituaties waarbij in eerste instantie de hechting dermate was dat dat de ondergrond kapot werd getrokken bij een trektest maar binnen 2 maanden de bekleding er vanzelf afviel.
Enkel een bekleding welke weinig gewicht heeft, ademend en spanningsvrij is zal mogelijk blijven zitten. Een gemiddeld tapijt valt hier dus niet onder.

Wandbekledingslijm heb ik expres niet genoemd omdat deze meestal op waterbasis is. De meeste schepen hebben last van een vochtig klimaat waardoor dit problemen kan opleveren.

Groet, Albert
pleziervaarder
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 23:32
Woonplaats: Wilsum
ligplaats: IJsselmuiden
info:

Re: Wandbekleding kajuit

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 13:14

Bericht door vuuren1 » ma 25 feb 2013, 23:56

Albert,

Watergedragen verf kan ook tegen regen..
Moderne watergedragen kit kan vermoedelijk ook tegen vocht.
Al 30 jaar terug plakte ik wandbekleding met zgn. waterkit en dat is er nooit afgevallen.
(ik plakte geen tapijt, dat is bedoeld als vloerbedekking en om over te lopen...)

De isolatie van het casco plakken we met een lijm uit een spuitketel en dat zit na jaren nog muurvast..

Jij weet niet welke spuitlijm dat is en kan je ook niet oordelen of het duurzaam is


We hebben uiteraard eerst ons licht opgestoken alvorens zelf te gaan knoeien met allerlei middeltjes...

Ik waardeer je reactie maar je hebt mij nog niet overtuigd.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Wandbekleding kajuit

Berichtdoor broekie » 21 Dec 2013, 13:14

Bericht door broekie » di 26 feb 2013, 07:21

Het tapijt wat ik heb gebruikt is meer een geperst vilt zonder aparte foam of ander materiaal rug.
Als de zon op de scheephuid van wit polyesther schijnt, kijk je zo door het tapijt en licht gepigmenteerde polyester heen.
De rug is hetzelfde materiaal, maar dan dichter geperst.

Ik had ook tapijtlijm op waterbasis staan, maar die werkte niet.
Misschien als je het op de vloer plakt, maar niet tegen de wand. Dan moet het direct goed plakken.

Van de bison tix lucht wordt je niet vrolijk in figuurlijke zin, in letterlijke zin wel.
Busjes spuitlijm zijn ook niet goedkoop, dus ik heb maar gewoon een 2,5 KG blik Bison gekocht.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Wandbekleding kajuit

Berichtdoor ..... » 21 Dec 2013, 13:14

Bericht door Doodle » di 26 feb 2013, 21:19

Dank allemaal :D dat jullie spontaan zoveel reacties geven. :smt041 :smt041 :smt041

Ik wilde gisteren al reageren maar durfde het niet goed omdat ik bang was dat een reactie het reactie proces van jullie zou doen stoppen.
Inmiddels heb ik alle berichten door gelezen en ben ik aan de twijfel geslagen wat nu te gaan doen, of toch iso materiaal met hout er voor of na alle reacties toch een soort van stoffen bekleding gaan plakken.

Is er ook al iemand die eens de geplakte vloerbedekking heeft verwijdert uit zijn of haar schipje? En belangrijker hoe ging dat en wat waren je bevindingen tijdens en na de klus.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten