Bericht door eagle » ma 03 dec 2012, 20:46
Geheel met vuuren eens!
Natuurlijk kun je in de produktiesfeer in een professionele omgeving met ervaren
staalwerkers wel wat met de snijbrander, meestal als correctie tijdens samenstelling
van cascodelen. Brandpreventie is dan vanzelfsprekend.
Ook de nodige nabewerking met
de haakse slijper om oxidehuid te verwijderen gebeurt dan, of er
wordt nog gestraald.. verfsystemen worden dan ook niet beschadigd, laat staan interieurdelen.
Maar in de amateur- of semiprof sfeer, of tijdens aanpassingen aan reeds afgebouwde schepen is
de verspanende bewerking te prefereren.
Bij gaten (Rond of niet rond!) is dan de
meest low-cost manier de, elders al genoemde, "Reeks gaatjes + plat-ronde vijl". (na het boren van alle
gaten de boor weer in elk gat, maar nu als frees, door de machine voorzichtig zijdelings te zwenken
tot zo,n 45 gr, zowel naar de ene als de andere kant; de dam wordt dan enigszins weggefreesd)
De bi-metaal (of hardmetaal) gatenzaag met goede boormachine werkt natuurlijk ook, mits beschikbaar.
Op vlakke plaat gaat het nog eenvoudiger met de zg kernboormach. met magneetvoet; Die zijn te huur bij Dhz en Boels ed..
De trappenboor of conische boor is meer bedoeld voor gaten in el kasten, voor kabeldoorvoer ed, in dunnere plaat (tot 2mm).
Eigenlijk is oi de "gatenkwestie" met al de reeds geplaatste postings nu wel zeer uitputtend behandeld...
Gr, Eagle