gat in romp boren.....!OPGELOST!!!!!!

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: gat in romp boren.....!OPGELOST!!!!!!

Berichtdoor henkvd » 21 Dec 2013, 12:45

Bericht door henkvd » za 24 nov 2012, 20:41

Kwartje valt, 6mm is geen probleem.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4469
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: gat in romp boren.....!OPGELOST!!!!!!

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 12:45

Bericht door vuuren1 » za 24 nov 2012, 21:32

Het gaat niet allen om de kwaliteit van de gatenzaag maar ook om de soort boormachine.
Goedkopere boormachines hebben een toerenregeling die gebaseerd is op het afkappen van de sinus uit het net en dan hebben ze bij lagere toerentallen weinig kracht meer.
Iets minder goedkope machines zijn mechanisch om te schakelen maar dat geeft een vast toerental en alweer die thyristor regeling.
De betere boormachine heeft een zgn. volle-golf-techiek (benaming van Metabo) en die levert bij ieder toerental een volwaardig koppel.

De goedkopere hobby exemplaren brommen hoorbaar bij lage toerentallen, dat doen de dure niet.
(ze zijn inderdaad link omdat ze bij vastlopen van de gatenzaag door gaan en zomaar een pols kunnen breken)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: gat in romp boren.....!OPGELOST!!!!!!

Berichtdoor sogna mi » 21 Dec 2013, 12:45

Bericht door sogna mi » zo 25 nov 2012, 10:38

Dit soort klussen doe ik eigenlijk altijd met een langzame batterijmachine, die kunnen over het algemeen langzamer draaien en houden toch koppel.
Als het nog groter en trager word komt de oude van de heem kijken maar dat is dan ook een kolos van een machine.
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Re: gat in romp boren.....!OPGELOST!!!!!!

Berichtdoor laserdevil » 21 Dec 2013, 12:46

Bericht door Laserdevil. » zo 25 nov 2012, 11:59

sogna mi ,
Krijg jij dit klaar met een accuboormachine?
Dan moet dat wel een beest zijn.
Ik heb een B&D 14,4volt.
Heb het gevoel dat hem dat niet gaat worden , of wel?
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: gat in romp boren.....!OPGELOST!!!!!!

Berichtdoor eagle » 21 Dec 2013, 12:46

Bericht door eagle » zo 25 nov 2012, 12:59

Wij boren dit soort gaten (en groter..) met een dikke Fein, met 4x mech toerenkeuze en
morseconus, in een magneetstatief (Bux), maar die heeft niet iedereen in z,n gereedschapskist...

De laatste jaren zijn er kompaktere magneetboorsets voor zg kernboren, en die zijn ook te huur..

Gr Eagle
eagle
 
Berichten: 982
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: gat in romp boren.....!OPGELOST!!!!!!

Berichtdoor Tally » 21 Dec 2013, 12:46

Bericht door Tally » zo 25 nov 2012, 15:30

Wanneer je een gat van 28 mm gaat boren met een gatenboor moet je het rustig aan doen.
Ik doe het meestal door de boormachine met heel kleine tussenpoosjes te schakelen (rukjes)
zodat je altijd kan stoppen wanneer het dreigt mis te gaan.
En vooral de gatenboor goed smeren,dan moet het lukken.
Zo'n groot gat is het nu ook weer niet.
Piet
Tally
 
Berichten: 103
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:15
Woonplaats: Franeker
ligplaats: Franeker
info:

Re: gat in romp boren.....!OPGELOST!!!!!!

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 12:46

Bericht door vuuren1 » zo 25 nov 2012, 21:38

Wat ik nog vergat te vertellen was het materiaal waar je een gat in wilt zagen.

Wij bouwen boten met Loyds Grade A scheepsbouwstaal en dat is wel even anders boren en zagen dan in normale FE-370 (of minder..).
Een gewone boedschroefpijp van de betere merken laat een gat zagen alsof het door een pakje boter gaat (in vergelijking met de Grade-A plaat).

Ik overdrijf natuurlijk een beetje maar het gaat opvallend gemakkelijker.
Vooral de oudere schepen zijn voor 98% gebouwd uit staal 37 en dat is zachter en gemakkelijk te verspanen.
De CE normering eist een constructieberekening om aan de eisen te voldoen en om het allemaal niet te zwaar te maken kom je dan meestal uit op een meer hoogwaardige staalsoort.
Dat geeft zeker nadelen bij het afbouwen maar de ervaring is wel dat het ook minder snel roest bij schade.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: gat in romp boren.....!OPGELOST!!!!!!

Berichtdoor laserdevil » 21 Dec 2013, 12:47

Bericht door Laserdevil. » ma 26 nov 2012, 18:41

Een gewone boedschroefpijp van de betere merken laat een gat zagen alsof het door een pakje boter gaat



Je bedoeld dus hans , als ik een gat in de vetus tunnel moet boren voor de staart?
Dus dat levert geen problemen op?
Ik koop een nieuwe stappenboor bij conrad en bestel een set gatenzagen bi-metaal.
De stappenboor die ik gevonden heb bij conrad is 6-30mm met stappen van 2mm en , nu komt het mooiste....een maximale materiaaldikte van 6mm.
Kost wel €83,- , maar dan heb je ook wat.http://www.conrad.nl/ce/nl/product/8100 ... Detail=005
Ik denk dat ik dan met pasta ga werken daar het een vertikale wand is waar ik moet boren.
En de olie loopt me zo weg.
Of zijn er forumleden die hier ook een bezwaar in zien in de boorpasta?
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: gat in romp boren.....!OPGELOST!!!!!!

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 12:48

Bericht door vuuren1 » di 27 nov 2012, 00:09

@Laser,

Dat is waarschijnlijk FE-370 en een stuk zachter dan Grade-A staal.
Daar gaat een goede gatenzaag goed doorheen (met rommel van een DHZ markt oid heb ik geen ervaring).

Smeren en koelen is essentieel, alleen pasta (=vet) voert geen warmte af, het smeert wel.
Ik gebruik geen pasta.
Stappenboren zitten hier nog bijna nieuw in de verpakking, dat werkt leuk bij een auto.
Voor veel minder dan 83 euro koop je bij een goede ijzerwarenhandel ook een prima gatenzaag (de houder mag bij eenmalig gebruik gerust goedkoper zijn).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: gat in romp boren.....!OPGELOST!!!!!!

Berichtdoor quichot » 21 Dec 2013, 12:48

Bericht door quichot » di 27 nov 2012, 16:08

Voor één enkel gat van 28 mm kun je natuurlijk ook met een goed scherp 6 mm boortje een gaatjeskrans van 25 mm boren, en de boel netjes navijlen. Kransje met een kraspasser uitzetten en gaatjes even centeren. OK, dat is 13 x 1,5 minuut (of 15 als je een 5 mm boortje gebruikt) + een kwartiertje vijlen, maar kost altijd nog minder tijd dan naar een gereedschapwinkel rijden om een gatenzaag op te halen. Wordt het gat ingeklemd tussen twee flensen, hoef je het niet eens na te vijlen.
Als je een goede gatenzaag hebt liggen is het natuurlijk wel zo makkelijk. Ik heb voor dat soort klusjes altijd een potje boorolie met een lijmkwastje klaar staan. Geregeld soppen met het kwastje gaat best goed, en voorkomt een knoeiboel. Rocol werkt ook prima. Zit tussen olie en vet in qua vloeibaarheid.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten