drinkwaterpomp,... met sensor zonder drukvat

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

drinkwaterpomp,... met sensor zonder drukvat

Berichtdoor sogna mi » 21 Dec 2013, 12:30

Bericht door sogna mi » zo 06 jan 2013, 15:38

Wie heeft er ervaring met een jabsco of flojet sensor drinkwaterpomp..
Mijn vraag omdat ik overweeg mn hydrofoor te vervangen om meer ruimte te verkrijgen
De sensorpompjes zouden tot 17 ltr pm kunnen leveren met 2,8 a 2,9 bar druk
De jabsco is pakweg 50 a 60 euro duurder dan de flojet,..ik heb nog geen mening over kwaliteit....wellicht iemand hier wel ??
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Re: drinkwaterpomp,... met sensor zonder drukvat

Berichtdoor pascall » 21 Dec 2013, 12:30

Bericht door pascall » zo 06 jan 2013, 17:20

Ik heb zelf zeer goede ervaring met flojet pompen, de kombinatie die u hier omschrijft, daar heb ik geen ervaring mee.

Mvg Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: drinkwaterpomp,... met sensor zonder drukvat

Berichtdoor Wim Niessen » 21 Dec 2013, 12:30

Bericht door Wim Niessen » zo 06 jan 2013, 19:20

Heb een Jabsco 14 of 17 ltr. met daarbij een mini drukvaatje, ook van Jabsco. Werkt perect.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: drinkwaterpomp,... met sensor zonder drukvat

Berichtdoor vodnik » 21 Dec 2013, 12:31

Bericht door vodnik » zo 06 jan 2013, 21:02

eIgenlijk vraag je menig over twee zaken: jabsco versus flojet en gebruik van sensortechniek waardoor een drukvat niet meer nodig is (variabel snelheid van de pomp houd de druk constant)

Jabsco en flojet hebben hun kwaliteit wel bewezen denk ik, bovendien, als ik de twee pompen vergelijk zien ze er hetzelfde uit.

De sensortechniek wordt in huis-hydrofoor-installatie's al een tijdje gebruikt (oa van Wilo).
De pomp wordt in toerental electronisch geregeld en dat is niet moeilijk voor een wisselstroommotor maar hoe doen ze dat met een 12/24 Volt gelijkstroommotor? Met een weerstand? Dat lijkt me toch niet zo geschikt.

Overigens gebruik ik op boot een "standaard" flojet zonder drukvat en dat werkt zonder problemen (de drukschakelaar zit op de pomp)


Wat sensor techniek betreft heb ik ervaring maar in een huis hydrofoor, dat is wel even anders maar het gemak is geweldig. Een constante druk van ca 2,8 Bar ipv schommelend tussen 2,4 en 3,4 is wel te merken als je onder de douche staat.
vodnik
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 20:51
ligplaats:
info:

Re: drinkwaterpomp,... met sensor zonder drukvat

Berichtdoor quichot » 21 Dec 2013, 12:31

Bericht door quichot » ma 07 jan 2013, 13:41

Ik heb een Flojet op m'n drinkwaterdrukvat en die gaat alweer -afkloppen- zo'n 15 jaar mee, zomer en winter. Dus laten we zeggen: bewezen kwaliteit. Wél heb ik een externe drukschakelaar opgenomen en de ingebouwde drukschakelaar uitgeschakeld. Dan kun je namelijk zowel afslag- als inslagdruk regelen. Door het gebied daartussen klein te houden kun je lekker douchen onder een constante straal. Als grijswaterpomp gebruik ik de dekwasuitvoering, maar die vind ik erg gevoelig voor vuiltjes die zich tussen de klepjes nestelen waardoor de afslagdruk niet wordt opgebouwd. De pomp loopt dan door en wordt heet. Als de motor loopt hoor je dat niet altijd.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: drinkwaterpomp,... met sensor zonder drukvat

Berichtdoor sogna mi » 21 Dec 2013, 12:31

Bericht door sogna mi » ma 07 jan 2013, 20:29

kijk daar heb ik iets aan,... ik heb zelf in het verleden goede ervaring met de normale flojet pomp ook in combinatie met een drukvaatje... ik heb op een kleinere boot de sensor tiger van flojet gehad die had een te kleine opbrengst.
Ik denk dat ik de flojet met 17 ltr opbrengst ga proberen als drinkwater/douchepomp.
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Re: drinkwaterpomp,... met sensor zonder drukvat

Berichtdoor eagle » 21 Dec 2013, 12:31

Bericht door eagle » ma 07 jan 2013, 20:32

Wij hebben goede ervaring met pompen van Johnson; De vergelijkbare pomp is de Aqua Jet Flow-master, type WPS FM 5.0, 3,5 bar, 15 Amp/12 V

Dit zijn 4 of 5 kamer-membraanpompen met variabele opbrengst dmv toerenregeling vlgns het PWM systeem.

Het motorveld is constant (permanente magneten, dus shunt-karakter). De ankerstroom (en daarmee het toerental) wordt traploos geregeld middels pulsbreedte-modulatie; De motor wordt zo,n 2000 keer per seconde aan- en weer uitgeschakeld, waarbij de tijdsduur van zo,n "inschakeling" kan varieren van 0% tot 100%.
Dit zorgt voor verliesvrij regelen, omdat er tijdens de "Aan" periode geen spanningsverlies is over de regelaar, en tijdens de "uit" periode loopt er geen stroom, dus is er geen vermogensverlies!
Door de relatief hoge frequentie kan het anker (vliegwiel) dat aan/uit gewissel niet volgen; blijft over een gemiddeld toerental, afhangend van de puls-pauze verhouding.

Deze toerenregeling wordt door de druksensor (geen schakelaar!) aangestuurd, zodanig, dat de pomp-opbrengst ervoor zal zorgen, dat de 3,5 bar er blijft, bij elke gevraagde waterhoeveelheid (tot het maximum van 19 ltr/min), door steeds net zoveel water op te voeren als er op dat moment wordt gevraagd.
Aldus is er geen expansievat meer nodig, en zijn de drukschommelingen tgv drukschakelaar-hysterese (hoog uit- en laag weer inschakelen..) er niet meer.

Gr Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: drinkwaterpomp,... met sensor zonder drukvat

Berichtdoor sogna mi » 21 Dec 2013, 12:32

Bericht door sogna mi » wo 09 jan 2013, 09:38

thanks eagle,.. ik denk toch dat ik voor de flojet ga... de voetplaat heeft een groter opppervlak dan de jabsco en ik vermoed dat ik m daardoor iets fraaier kan plaatsen... de johnson lijkt er ook op maar is op minder adressen verkrijgbaar
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Re: drinkwaterpomp,... met sensor zonder drukvat

Berichtdoor Yep » 03 Dec 2017, 23:22

eagle schreef:Bericht door eagle » ma 07 jan 2013, 20:32

Wij hebben goede ervaring met pompen van Johnson; De vergelijkbare pomp is de Aqua Jet Flow-master, type WPS FM 5.0, 3,5 bar, 15 Amp/12 V

Dit zijn 4 of 5 kamer-membraanpompen met variabele opbrengst dmv toerenregeling vlgns het PWM systeem.

Het motorveld is constant (permanente magneten, dus shunt-karakter). De ankerstroom (en daarmee het toerental) wordt traploos geregeld middels pulsbreedte-modulatie; De motor wordt zo,n 2000 keer per seconde aan- en weer uitgeschakeld, waarbij de tijdsduur van zo,n "inschakeling" kan varieren van 0% tot 100%.
Dit zorgt voor verliesvrij regelen, omdat er tijdens de "Aan" periode geen spanningsverlies is over de regelaar, en tijdens de "uit" periode loopt er geen stroom, dus is er geen vermogensverlies!
Door de relatief hoge frequentie kan het anker (vliegwiel) dat aan/uit gewissel niet volgen; blijft over een gemiddeld toerental, afhangend van de puls-pauze verhouding.

Deze toerenregeling wordt door de druksensor (geen schakelaar!) aangestuurd, zodanig, dat de pomp-opbrengst ervoor zal zorgen, dat de 3,5 bar er blijft, bij elke gevraagde waterhoeveelheid (tot het maximum van 19 ltr/min), door steeds net zoveel water op te voeren als er op dat moment wordt gevraagd.
Aldus is er geen expansievat meer nodig, en zijn de drukschommelingen tgv drukschakelaar-hysterese (hoog uit- en laag weer inschakelen..) er niet meer.

Gr Eagle


En de zoekfunctie werkt weer perfect.

Mooie weergave hierboven!!
Mijn hydrofoor met drukvat, aan- en uitschakelaar, wisselende drukken en regelmatig weer afstellen flikker ik er ook uit.
Het werkingspribcipe van de Aqua Jet Flow-master WPS FM 5.0 is natuurlijk perfect.
Iemand ook ervaring met de MARCO UP3/E?

Alvast dank!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: drinkwaterpomp,... met sensor zonder drukvat

Berichtdoor quichot » 04 Dec 2017, 11:44

Ik zie dat mijn lofzang op Flojet alweer uit 2013 is. Ter info: combi met drukvat en zelfinstelbare externe drukschakelaar werkt nog steeds perfect. Wél heb ik in 2015 na al die jaren het drukvaatje moeten vernieuwen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten