Schuurmachines

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Schuurmachines

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 12:02

Bericht door vuuren1 » vr 28 dec 2012, 00:30

Jan Huibers schreef:
Die lijst heb ik al wel voor een gedeelte denk ik... Ik heb er alleen zoveel werk mee op het moment met schuren.. Hele onderwaterschip moet glad want die harige zooi waar ik het eerder over had, de sealcoat is niet meer te krijgen, nergens meer dus ben ik die k*thaartjes aan het wegschuren met korrel 40 en daar gaat best wat tijd in zitten... 'S morgens om 09:00 de loods in... 2 heteluchtkanonnen starten en die onder het schip door laten blazen want alles staat te druipen van het vocht de laatste paar weken, kun je niet schuren dus maar eerst droogstoken. Als ik de zijkant van de romp schuur dan heb ik met 3 kwartier een hele zijkant gedaan met deze schuurmachine maar aan de onderkant valt het echt smerig tegen. Morgen hoop ik het laatste stuk af te krijgen en zaterdag wil ik 2x primer smeren.

Zwemplateau is rondom een hele mooie rvs-stootstrip gelast maar ze hebben et dauwpunt niet goed gehad 3 jaar geleden denk voor ze het staalplamuur in de randen gesmeerd hebben dus dat was roest en heb ik ook uitgehakt en dat gaat polyesterplamuut worden op blank staal met het dauwpunt aan de goede kant... En in het zwemplateau, de vuilwatertank heb ik ook roest gevonden en dasr wil ik opnieuw schilderen... Weet alleen niet welke verf ik daar het beste in kan zetten (idee??)

Dan de hele romp nog opnieuw in de lak en ik wil graag die gasstanden geregeld hebben. Dus niet meer met verhoogd stationair kunnen schakelen... Stuurstroompjes-wetenschappen wordt dat en daar heb ik niet echt kaas of worst van gegeten.

De bevestiging van de radarbeugel moet aan stuurboord losgemaakt worden van de opbouw, rechtgeslagen worden en opnieuw vastgelast, geplamuurd, geschilderd ect... Brug was te laag of boot te hoog, zeg jij het maar, ze hebben de hele rotzooi op de beugel er een keer afgevaren..

Ohwjah..... Vergeet ik bijna te zeggen... 19 Maart gaat de boot voor 2 weken alweer weg met huurders...




Een onderwaterschip kaal maken doe je niet met een schuurmachine, behalve als je het vooral erg leuk vindt...
Dan neem je een Perago (3 voudig), een masker (gelaat en adem) en dan ram je alles er af (stralen is de beste optie maar duurder).
Kanonnen onder een boot is niet goed, je moet de boot van binnen uit opwarmen tot >3 graden boven het dauwpunt.
Een vochtmeter voorkomt dan ook nog teleurstellingen.

Primer: Welke primer ga je smeren?
Twee keer per dag primer smeren kan in deze tijd meestal niet omdat je dan om solvent retentie vraagt, in normaal Nederlands: je sluit de oplosmiddelen in.

Polyesterplamuur (zelfde als de zgn. staalplamuur) trekt vocht aan, daarom ging het roesten.
Je moet dus epoxyplamuur toepassen.

Voor een speciale tankcoating en onder de gegeven omstandigheden moet ik de leverancier raadplegen.

Naar mijn idee ben je toch een beetje aan het rommelen waardoor alles onnodig veel tijd kost en het resultaat mogelijk ook nog onzeker kan zijn.
Ik geef toe dat ik dat (h)erken als iets wat bij de -eigenwijze ondernemer- past :oops:
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Schuurmachines

Berichtdoor Jan Huibers » 21 Dec 2013, 12:03

Bericht door Jan Huibers » vr 28 dec 2012, 01:15

Neej heel bewust geen perago... Als tot blank staal wilde gaan had ik wel een roestegel gekocht... Alleen dat vachtje eraf en de rest laten zitten... Zonde van de mooie laag eronder...

Met de kanonnen wordt het onderwaterschip, dan bedoel ik het staal ook lekker handwarm, dat voel je binnen ook in de machinekamer... Dus dat zit wel goed

En ik bedoelde eigenlijk epoxiplamuur.... Foutje!! :oops:

De primer is grijs en van sikkens of international... Zelfde geldt voor de rode antifouling... Kheb et mee laten nemen uit belgie en tis 1 van de 2 merken maar ik weet et niet meer welke... Jeukt me ook niet.. 250 euro voor 10 liter primer en 20 liter antifouling... En je hoort volgend jaar van me of het is blijven zitten... Daarom moet 'ie ook niet kaal. Ik beur me ook een liesbreuk aan die stomme 20' liter... Komt door de koper die erin zit denk ik.

En je bent zeer zeker niet de eerste en ik hoop ook de laatste niet die zegt dat ik eigenwijs ben!! :D
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Schuurmachines

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 12:03

Bericht door vuuren1 » vr 28 dec 2012, 22:39

Omdat je het over -primer- had ging ik er van uit dat je naar kaal staal zou gaan.
Kennelijk is dat niet zo.
Toch is primer een soort voorstrijkmiddel om de hechting van een conserverende coating te garanderen. Ik mis de coating die over de primer heen moet (??).

De volgorde is:
- Hechtprimer (zowel op blank staat maar zeker op een andere onderlaag).
- Coating.
- A.F.

Hoe weet je of die -primer- geschikt is voor de oude onderlaag?
Ik speel nooit in de loterij daar geloof ik niet in.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Schuurmachines

Berichtdoor Jan Huibers » 21 Dec 2013, 12:03

Bericht door Jan Huibers » vr 28 dec 2012, 23:29

Die man waarvan ik het gekocht heb werkt er dagelijks mee, maar dan voor zeeschepen ect... Heb hem uitgelegd wat het plan was... Advies was om die harige vacht eraf te schuren met grove korrel, de zwarte onderlaag laten zitten als het kan... Als de haartjes heel kort zijn door het schuren is het ook goed.... Dan eerst die grijze zooi erover en daarna de antifouling...

Weetje: ik ga er soieso ieder jaar uit... Maar de plek waarvandaan ik verhuur is 20 mtr verwijderd van de botenkraan... Kan de boot tussendoor zo even snel eruit wippen, hogedruk erop... Kijken of het nog vast zit en als dat niet zo is ligt de boot heus wel een keer 2 weken thuis dan we em even opnieuw doen.. Als dat moet gaat het straalpistool tevoorschijn komen.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten