Schuurmachines

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Schuurmachines

Berichtdoor sater1957 » 21 Dec 2013, 11:58

Bericht door sater1957 » zo 30 sep 2012, 16:19

Nu we het toch over schuren hebben...

Ik wil deze winter mijn railing opnieuw in de verf zetten, en dat is uiteraard ronde buis.
Daar kun je vast wel met een vlakschuurmachine omheen, maar is er nog een andere standaard methode voor?
sater1957
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 10:27
Woonplaats: Amersfoort
ligplaats: Spakenburg
info:

Re: Schuurmachines

Berichtdoor Jan Huibers » 21 Dec 2013, 11:59

Bericht door Jan Huibers » zo 30 sep 2012, 16:25

sater1957 schreef:
Nu we het toch over schuren hebben...

Ik wil deze winter mijn railing opnieuw in de verf zetten, en dat is uiteraard ronde buis.
Daar kun je vast wel met een vlakschuurmachine omheen, maar is er nog een andere standaard methode voor?




De oeroude superstandaard methode?? Wat dacht je van: met de hand?? :D
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Schuurmachines

Berichtdoor laserdevil » 21 Dec 2013, 11:59

Bericht door Laserdevil. » zo 30 sep 2012, 18:41

http://www.toolsxl.nl/fein-rs-12-70-ban ... -7410.html
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 827
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: Schuurmachines

Berichtdoor henkvd » 21 Dec 2013, 11:59

Bericht door henkvd » zo 30 sep 2012, 19:03

Dan zou schuurlinnen een iets goedkopere optie kunnen zijn.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Schuurmachines

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 12:00

Bericht door vuuren1 » zo 30 sep 2012, 20:00

Handig ding, maar erg kostbaar!
Gewoon met de hand schuren, met een machine haal je van een buis ook teveel af en moet je weer laagdikte opbouwen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Schuurmachines

Berichtdoor ..... » 21 Dec 2013, 12:00

Bericht door Valie » vr 12 okt 2012, 15:44

Ook maar even een reactie op schuurmachines.
Ik ben nu, althans niet vandaag wegens prutweer, de romp aan het schuren.
Vorige week de Bosch PEX400 AE excenter schuurmachine gekocht. Prijs 119 euro.
Moet zeggen... geweldig goede machine. Niet te zwaar, goed regelbaar toerental, prettig vasthouden.
Ook handig is de extra handbeugel.
Minpuntje is de stofbak achterop. Het meeste stof vliegt toch overal behalve in de opvangbak. Dus op de haven wel goed rekening houden met de buren !
Maar verder een topper en dat voor dat geld ! En ondanks dat ik een Makita liefhebber ben :D
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Schuurmachines

Berichtdoor ..... » 21 Dec 2013, 12:00

Bericht door Doodle » wo 26 dec 2012, 22:36

Even een korte reactie,

Schuren we kennen het inmiddels allemaal, de ganze dag met zo'n tril apparaat in de hand :)

In mijn optiek bezuinig niet op je gereedschap! De duurdere merken zoals Festo, Rupes denken ook aan de ergonomie van de machine en bediener en dat laatste is wel prettig.
Van de hele dag schuren met een goedkope machine zal er in resulteren dat je geen gevoel meer in je handen en armen hebt.

Meerdere jaren schuur ik zelf ook al en ja ik gebruik twee stuks Rupes machines. Na een dagje schuren heb ik nergens last van en dat vind ik het geld dan wel waard.
Tip, kijk ook naar je schuurpapier. Koop liever een goed merk wat dus echt schuurt in plaats van goedkope schuurmaterialen die direct vol lopen of bot zijn.

Op de lak word meestal niet bezuinigd dus doe dat dan ook niet op je gereedschap, je gereedschap is een verlengstuk van je handen.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Schuurmachines

Berichtdoor Jan Huibers » 21 Dec 2013, 12:00

Bericht door Jan Huibers » wo 26 dec 2012, 23:32

De aangeschafte Makita BO 6040 trilt ook nauwelijks. Op het onderwaterschip schuur ik met korrel 40... En dan is het toch wel een beest van een machine... Met net nieuw schuurpapier is die bijna niet vast te houden... Maar ondanks de hoge toerentallen nauwelijks trillen. Was een tip van Hans om die te kopen... Geen moment spijt van gehad!!
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Schuurmachines

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 12:01

Bericht door vuuren1 » do 27 dec 2012, 02:00

Jan,

Om daar achter te komen heb ik ook meerdere en andere machines de revu laten passeren.
Deze Makita is inderdaad een geweldenaar gebleken en ik hou hem in ere.
Ondertussen moet ik wel een enkel onderdeel gaan vervangen maar alles is te koop.
(hij is al ca. 10 jaar in gebruik en fors gebruikt)

Het aardige van een goed functionerend forum is dat je met het stellen van de juiste vragen gratis wijzer kan worden van het leergeld wat iemand anders heeft betaald om ergens achter te komen.

Doe voorzichtig met de omschakelmogelijkheid tussen excentrisch en roterend schuren, dat zijn de enige gevoelige onderdelen.
Dus even de machine stoppen, dan omschakelen en de schijf handmatig bewegen zodat de inwendige pal in een gaatje klikt.
Mijn ervaring is ook dat je hem ieder jaar even moet demonteren en schoonmaken (de steunschijf er af en ook iets verder kijken om verhard stof te verwijderen).
Anders wordt er stof in een lager geduwd wat wel wat duurder is (ca. 50 euro).

nb,
Hoe is het met je lijst die je zou maken om het schip meer hufterproof te maken?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Schuurmachines

Berichtdoor Jan Huibers » 21 Dec 2013, 12:01

Bericht door Jan Huibers » vr 28 dec 2012, 00:01

Die lijst heb ik al wel voor een gedeelte denk ik... Ik heb er alleen zoveel werk mee op het moment met schuren.. Hele onderwaterschip moet glad want die harige zooi waar ik het eerder over had, de sealcoat is niet meer te krijgen, nergens meer dus ben ik die k*thaartjes aan het wegschuren met korrel 40 en daar gaat best wat tijd in zitten... 'S morgens om 09:00 de loods in... 2 heteluchtkanonnen starten en die onder het schip door laten blazen want alles staat te druipen van het vocht de laatste paar weken, kun je niet schuren dus maar eerst droogstoken. Als ik de zijkant van de romp schuur dan heb ik met 3 kwartier een hele zijkant gedaan met deze schuurmachine maar aan de onderkant valt het echt smerig tegen. Morgen hoop ik het laatste stuk af te krijgen en zaterdag wil ik 2x primer smeren.

Zwemplateau is rondom een hele mooie rvs-stootstrip gelast maar ze hebben et dauwpunt niet goed gehad 3 jaar geleden denk voor ze het staalplamuur in de randen gesmeerd hebben dus dat was roest en heb ik ook uitgehakt en dat gaat polyesterplamuut worden op blank staal met het dauwpunt aan de goede kant... En in het zwemplateau, de vuilwatertank heb ik ook roest gevonden en dasr wil ik opnieuw schilderen... Weet alleen niet welke verf ik daar het beste in kan zetten (idee??)

Dan de hele romp nog opnieuw in de lak en ik wil graag die gasstanden geregeld hebben. Dus niet meer met verhoogd stationair kunnen schakelen... Stuurstroompjes-wetenschappen wordt dat en daar heb ik niet echt kaas of worst van gegeten.

De bevestiging van de radarbeugel moet aan stuurboord losgemaakt worden van de opbouw, rechtgeslagen worden en opnieuw vastgelast, geplamuurd, geschilderd ect... Brug was te laag of boot te hoog, zeg jij het maar, ze hebben de hele rotzooi op de beugel er een keer afgevaren..

Ohwjah..... Vergeet ik bijna te zeggen... 19 Maart gaat de boot voor 2 weken alweer weg met huurders...
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten