Schuurmachines

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Schuurmachines

Berichtdoor Stylerider » 21 Dec 2013, 11:53

Bericht door Stylerider » di 25 sep 2012, 20:57

Alternatief is een elektrisch hetelucht kanon dat droge warme lucht blaast. Dan wel eventueel in combinatie met een dieselgen ;)

Bas
Stylerider
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 08 Jan 2012, 23:10
ligplaats:
info:

Re: Schuurmachines

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 11:53

Bericht door vuuren1 » di 25 sep 2012, 21:11

De link gaat over blanke laksoorten. Dat is iets voor hout...

De plamuurlaag van deze boot uit begin jaren 80 zal geen epoxyplamuur zijn maar (hooguit) polyesterplamuur.
En dat neemt vocht op wat later voor veel problemen kan zorgen.

Een tent met een heteluchtkanon is fout omdat de verbranding van de dieselolie veel vocht afgeeft (1 liter per kilo brandstof!).
Ook met een droge warmtebron kan dit net zo fout gaan.

@Jan,
Waar je het nu over hebt is ook een vak apart.
Van het soort schuurmachine (tussendoor werd de Makita 6040 ook nog even door eagle gepromoot..) tot en met het kiezen van de producten en het toepassen daarvan.
Daarnaast de -natuurkunde- en het voorkomen van grote missers m.b.t. vocht.
Jouw situatie is -maatwerk- waarbij alle factoren moeten worden meegenomen.
Zelf zou ik even niet met een onbekende verf / vertegenwoordiger in zee gaan.
De fraaie verhalen lijken geweldig maar ik heb liever een echte deskundige ipv een opgepoetst persoon.
Ook wij zijn met schade en schande wijzer geworden.

Ik ga hier niet alles verklappen, dan maak ik geen vrienden onder collega's.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Schuurmachines

Berichtdoor Jan Huibers » 21 Dec 2013, 11:53

Bericht door Jan Huibers » di 25 sep 2012, 21:53

Hoe moet ik het dan doen? Ik wil soieso de niet hechtende verflagen wegschuren... Lijkt me logisch ook.. En dan??

Je weet niet wat daar goed op hecht.... Of kun je daar achter komen?? En dan wil ik een mooie strakke verflaag die mooi vloeit... Dus geen kwaststrepen of sinasappeleffect door de roller. Dit omdat ik helaas vast wel in het volgend seizoen krassen of schade aan de romp moet wegwerken... Dan wil je graag mooi vloeiende verf.

Van Epifanus weet ik dat ze verf hebben die als je die met de roller opzet ZO mooi vloeit dat het wel lijkt alsof de boot gespoten is!!

Wat Altura betreft, die vertegenwoordiger schijnt zijn hele werkzame leven al verf te verkopen, eerder verkochten ze Epifanus, daarna Sikkens maar nu schijnt Sikkens samengegaan te zijn met Altura ofzoiets.. Dus verkopen ze nu Altura.. Het maakt mij niet zoveel uit welk merk.. Ik wil wel graag het beste op mijn boot.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Schuurmachines

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 11:53

Bericht door vuuren1 » di 25 sep 2012, 22:18

Je eisen zijn vrij hoog als je het zelf gaat uitvoeren en ook nog een -gespoten- resultaat verwacht..
Ik zie heel veel -gaten- in je reacties, dat gaat niet werken.

Deze klus vereist een uitgebreid plan van aanpak en dan is een forum ontoereikend.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Schuurmachines

Berichtdoor sogna mi » 21 Dec 2013, 11:54

Bericht door sogna mi » wo 26 sep 2012, 08:39

de voorbereiding is 85 % van een goed resultaat, schuren kan nu wel buiten of onder een tent maar schilderen en zeker met een 2 comp word moeilijk, dat kan alleen buiten met stabiel weer en bij voldoende temperatuur. In deze tijd van het jaar is de beste garantie "binnen" zetten en alles 2 dagen laten acclimatiseren. Als je er dan een epi of de IJssel 2 comp op zet ben je voor jaren klaar. Als je er kundig en snel mee werkt is het alsof het gespoten is. (men vraagt mij geregeld waar mn scheepje gespoten is, ik heb mij echter met een rolletje aan genoemde stelling gehouden )
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Re: Schuurmachines

Berichtdoor Tally » 21 Dec 2013, 11:54

Bericht door Tally » wo 26 sep 2012, 11:03

Wat voor soort rolletjes gebruik jij dan voor de componenten verf, om het goed glad te krijgen ?
Piet
Tally
 
Berichten: 103
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:15
Woonplaats: Franeker
ligplaats: Franeker
info:

Re: Schuurmachines

Berichtdoor BB motor » 21 Dec 2013, 11:54

Bericht door BB motor » wo 26 sep 2012, 11:16

Tally schreef:
Wat voor soort rolletjes gebruik jij dan voor de componenten verf, om het goed glad te krijgen ?
Piet



Je hebt schuimrollers die wel tegen 2 componenten lak kunnen en niet binnen now time opzwellen en uit elkaar beginnen te vallen.
Met beide zijden een afgeronde kant is met dat met 2C lak prima bevallen, mohair rollers was ik niet kapot van, grootste probleem vond ik de kleine diameter van deze rollers, snel werken wat bij 2C lak nodig is voor een perfecte vloei was hiermee veel moeilijker.
BB motor
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 17:29
ligplaats:
info:

Re: Schuurmachines

Berichtdoor sogna mi » 21 Dec 2013, 11:54

Bericht door sogna mi » wo 26 sep 2012, 16:47

extra fijne schuimrolletjes 1 kant afgerond, en als het rolletje zwelt direct wisselen.. mn ervaring leerde dat dat na ongeveer 12 a 15m2 is.. ofwel 1 kant van het schip bij mij
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Re: Schuurmachines

Berichtdoor susho » 21 Dec 2013, 11:55

Bericht door susho » wo 26 sep 2012, 19:15

Wellicht voor degenen die in de toekomst nog moeten schuren: de mirka ceros. Veel compacter dan soortgenoten, en dus een stuk lichter, en veel beter om in de hand te houden. Kan ook nat schuren, en is vrijwel stofvrij met abranet en stofafzuiging.
susho
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 22:49
ligplaats:
info:

Re: Schuurmachines

Berichtdoor Klaas » 21 Dec 2013, 11:55

Bericht door klaas » do 27 sep 2012, 06:46

Ja dat ligt vind ik juist niet fijn, vind het juist veel fijner dat de machine heerlijk vast op het werkstuk licht.
Ik schuur met diverse festool schuurmachines, en dat bevalt me heerlijk.
Als het apparaat vast op het werkstuk ligt dan hoef je zelf geen druk uit te oefenen en de druk van de machine is dan al genoeg, en doordat de machine zelf al stabiel is heb je altijd gelijke druk onder het papier en hoef je alleen de machine te bewegen.
Heb ook al wat andere merken gehad en de levensduur van die zijn inmiddels al jaren versteken en deze festool leeft nu al een keer of 4 meer dan de de oa metabo welke ik heb gehad.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten