Schuurmachines

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Schuurmachines

Berichtdoor Jan Huibers » 21 Dec 2013, 11:43

Bericht door Jan Huibers » zo 23 sep 2012, 11:46

Beste forumleden, ik zie even door de bomen het bos niet meer in schuurmachines-land...

Plan is om de romp tot op de plamuur kaal te schuren, ik ben erachter gekomen dat een paar lagen nauwelijks op elkaar hechten, als je er niet aankomt is er niks aan de hand maar met een schade peuter je de vellen ervanaf. Kaalschuren tot op de plamuur en opnieuw beginnen met opbouwen van lagen. Een vertegenwoordiger van Altura geeft hierin advies en dat ga ik waarschijnlijk volgen. Dus eerst maar een goede schuurmachine kopen... Pfffff

Ik vindt Festool wel een goed merk.... Zo groot mogelijke schijf denk ik... Excentrisch ook.. Maar het aanbod is zo groot dat ik echt gewoon niet weet wat ik kopen moet... Wel zonde als ik er 500/600 euro voor een schuurmachine tegenaan gooi en dat ik later hoor dat er iets veel beters te koop was...

Iemand ervaring met veel schuurwerk? Of weet iemand wat in dit geval het beste aan te schaffen is? Ik weet het niet meer.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Schuurmachines

Berichtdoor antonh » 21 Dec 2013, 11:43

Bericht door antonh » zo 23 sep 2012, 13:16

Jan Huibers schreef:
.... Zo groot mogelijke schijf denk ik...




Heb je wel eens er over nagedacht hoe zwaar dat wordt.
Sta daar maar eens 2 uur met zo een zo groot mogelijke machine je romp te schuren.
Je armen zullen weg slijten van het gewicht na 2 uur van die machine.
Gewoon een goed merk kopen van rond de € 100,-- / € 150,-- mét een grote stofzak.
En een grote doos vol schuur papier.
Mondkapjes en een veiligheids bril.

Anton
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 18:07
ligplaats: Oude Pekela
info:

Re: Schuurmachines

Berichtdoor Jan Huibers » 21 Dec 2013, 11:44

Bericht door Jan Huibers » zo 23 sep 2012, 13:34

Wat is te handlen dan? Een schijf van 150mm?? en een stofzak mag niet op de Koornwaard in Heukelum. Iedereen is verplicht te schuren met een stofzuiger aan de machine.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Schuurmachines

Berichtdoor Wim Niessen » 21 Dec 2013, 11:44

Bericht door Wim Niessen » zo 23 sep 2012, 17:06

Stel, Jan, dat je boot 20 jaartjes oud is en elke twee jaar in de verf is gezet. Om tot de oorspronkelijke primer door te dringen (je zegt palmuur maar bedoeld waarschijnlijk primer) moet je dus 10 lagen verf weg schuren. Ik zou bijna zeggen dat zo iets werk is voor een bandschuurmachine maar dat lijkt mij voor een boot geen optie. Je hebt voor deze klus een echte schuurmachine nodig en dan kom je toch terecht bij Rupes of Festo. Zijn beiden prijzig. Mijn advies zou zijn je door deze bedrijven te laten informeren. Waag er een belletje aan en trek zelf je conclusies.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Schuurmachines

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 11:44

Bericht door vuuren1 » zo 23 sep 2012, 19:39

Jan,
Ik heb al meer dan 10 jaar een Makita van 750 Watt en die heeft al heel veel draaiuren.
Is wel zwaar maar het ding neemt heel goed af. Deze kan je ook op volledig roteren* zetten (ipv excentrisch) en dan is het helemaal een beest.
(* dat is helaas een vrij simpel palletje wat bij mij na enige tijd defect ging)

Deze is het:
http://www.makita.nl/schuurmachine-en-p ... urmachine/

Wel heb ik altijd professioneel schuurpapier.

De boot tot op de plamuurlaag kaal schuren is wellicht niet nodig; alleen wat niet vast zit moet er af.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Schuurmachines

Berichtdoor Jan Huibers » 21 Dec 2013, 11:45

Bericht door Jan Huibers » zo 23 sep 2012, 19:58

Haaahh... Dat die op volledig roteren kan lijkt me wel wat!!! Maarrrr... Heeft die ook een uitgang waar de stofzuiger op kan? Die zie ik niet namelijk... Anders heb ik ruzie met de buren in de loods :shock:
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Schuurmachines

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 11:45

Bericht door vuuren1 » zo 23 sep 2012, 22:13

Jan Huibers schreef:
Haaahh... Dat die op volledig roteren kan lijkt me wel wat!!! Maarrrr... Heeft die ook een uitgang waar de stofzuiger op kan? Die zie ik niet namelijk... Anders heb ik ruzie met de buren in de loods :shock:




Uiteraard (zit aan de andere kant..).
Het is een geweldige machine maar met omschakelen moet je voorzichtig zijn en af en toe de boel schoonmaken omdat het -palletje- zwaarder kan gaan door stofophoping.
Het brak bij mij af (mogelijk is het inmiddels verbeterd, dat weet ik niet).

Ik zou deze machine zo weer kopen.
Festool is overigens aardig doorgebroken in de schuurmachine wereld maar dat heb ik niet bijgehouden omdat deze Makita erg goed bevalt.

Onlangs heb ik een 150/180 mm poetspad aangeschaft en heb de opbouw van een boot met de Makita gepolished, gaat ook uitstekend.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Schuurmachines

Berichtdoor swblom » 21 Dec 2013, 11:45

Bericht door swblom » ma 24 sep 2012, 07:43

Ik heb al een aantal jaren een 150 mm excenterschuurmachine van Metabo. Die was t.o.v. Festo heel wat betaalbaarder en heeft als handige optie de mogelijkheid om in twee standen de uitslag van de excenterbeweging te kiezen. Een grote uitslag voor veel afname, en een kleine voor het fijnere werk.

Met een Festo schuurmachine heb ik geen ervaring, wel met cirkelzaag en bovenfrees. Mocht je het geld voor een Festo machine willen uitgeven dan zou ik zeker eens naar een demo op zoek gaan. Zo ben ik bij mijn Festo machines uitgekomen en daar heb ik nog geen seconde spijt van.
swblom
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:00
ligplaats:
info:

Re: Schuurmachines

Berichtdoor Jan Huibers » 21 Dec 2013, 11:46

Bericht door Jan Huibers » ma 24 sep 2012, 11:41

Sjonge Hans, en dan zeg ik regelmatig tegen mijn leerlingen dat ze verder moeten kijken dan hun neus lang is... :oops:
De spec's staan er gewoon bij zeg...

Maar deze gaat em worden!! Vooral dat je kan kiezen voor roteren past mij wel!! Schijf erop met korrel 60 en knallen!! Ik moet wel 2x 12 mtr en een spiegel van bijna 4 mtr...
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Schuurmachines

Berichtdoor sogna mi » 21 Dec 2013, 11:46

Bericht door sogna mi » ma 24 sep 2012, 19:45

ik heb met de festool rotex erg goede ervaringen, lijkt erg op de omschreven makita en schuurt als een duivel...goed instelbaar en weinig stof met een passende festoolstofzuiger.
Ik heb mn kottertje er volledig mee gedaan,het gehele systeem van verfwerk plamuurwerk en ehh vele lagen.
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten