motorgeluid

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

motorgeluid

Berichtdoor Frieslandvaarder » 21 Dec 2013, 11:39

Bericht door Frieslandvaarder » ma 18 jun 2012, 05:25

Hoi, wij zijn aan het denken om rond onze 575 een noisekiller te laten plaatsen, wat zijn jullie ervaringen hiermee, doen, of niet doen?
Met vriendelijke groet
Frieslandvaarder
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 29 Dec 2011, 13:37
Woonplaats: Amstenrade
ligplaats:
info:

Re: motorgeluid

Berichtdoor stentor950 » 21 Dec 2013, 11:39

Bericht door stentor950 » do 28 jun 2012, 22:04

@Frieslandvaarder.

Ik ben benieuwd naar je boot. Aaan het type motor wat je opgeeft, is het niet een recente boot. Daar zijn over het algemeen al de nodige maatregelen getroffen. Zelf heb ik een Ariadne kruiser uit 1971 (zie foto bij het onderwerp slingeren).
Ook daar was het motorlawaai boven de pakweg 2200 toeren niet om aan te horen. Afgelopen winter heb ik de oude viltplaten van ongeveer 1 cm dik van de bodemplaten afgehaald en die vervangen door moderne geluiddempende platen van 32 mm dikte. Het resultaat was verbluffend. Het kan natuurlijk nog beter. Na het zomerseizoen- op dit moment vaar ik in Friesland rond - ga ik de oude noppenfolie die tegen de wanden van de motorruimte zit eraf halen. Die begint helemaal te verbrokkelen en ook dit vervangen door modern spul. Ik ben nu al benieuwd naar het effect ervan.
Blijft natuurlijk jou vraag nog. Ik heb geen idee maar vraag me af of je dit met de nodige handigheid niet zelf kunt doen. Wellicht zijn er forumleden die dit al eens gedaan hebben en je kunnen vertellen over het door geboekte resultaat.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: motorgeluid

Berichtdoor The Downloader » 21 Dec 2013, 11:40

Berichtdoor The Downloader » vr 29 jun 2012, 16:55

stentor950 schreef:
@Frieslandvaarder.

Ik ben benieuwd naar je boot. Aaan het type motor wat je opgeeft, is het niet een recente boot. Daar zijn over het algemeen al de nodige maatregelen getroffen. Zelf heb ik een Ariadne kruiser uit 1971 (zie foto bij het onderwerp slingeren).
Ook daar was het motorlawaai boven de pakweg 2200 toeren niet om aan te horen. Afgelopen winter heb ik de oude viltplaten van ongeveer 1 cm dik van de bodemplaten afgehaald en die vervangen door moderne geluiddempende platen van 32 mm dikte. Het resultaat was verbluffend. Het kan natuurlijk nog beter. Na het zomerseizoen- op dit moment vaar ik in Friesland rond - ga ik de oude noppenfolie die tegen de wanden van de motorruimte zit eraf halen. Die begint helemaal te verbrokkelen en ook dit vervangen door modern spul. Ik ben nu al benieuwd naar het effect ervan.
Blijft natuurlijk jou vraag nog. Ik heb geen idee maar vraag me af of je dit met de nodige handigheid niet zelf kunt doen. Wellicht zijn er forumleden die dit al eens gedaan hebben en je kunnen vertellen over het door geboekte resultaat.


Dag Stentor950,


heb je een linkje van de platen die je hebt geplaatst? Ik wil ook met geluiddemping bezig en ben benieuwd welke platen jij hebt gebruikt.
Gebruikers-avatar
The Downloader
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 21:15
Woonplaats: Deventer
ligplaats:
info:

Re: motorgeluid

Berichtdoor stentor950 » 21 Dec 2013, 11:40

Bericht door stentor950 » vr 29 jun 2012, 20:00

Hier kan je het vinden. Waarschijnlijk ook wel ergens anders te koop.

http://www.dekkerwatersport.nl/catalogu ... spx?link=1
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: motorgeluid

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 11:41

Bericht door vuuren1 » vr 29 jun 2012, 22:07

Frieslandvaarder schreef:
Hoi, wij zijn aan het denken om rond onze 575 een noisekiller te laten plaatsen, wat zijn jullie ervaringen hiermee, doen, of niet doen?




Een geluidsabsorberende mantel om de motor kan zeer effectief zijn.
Met dit product heb ik geen ervaring maar ik neem aan dat er over nagedacht is en het hopelijk niet nadelig is voor onderdelen zoals de dynamo.
Het wordt warmer onder een deken dus zal de verbrandingslucht in de buurt van de dynamo binnen moeten komen zodat die niet te heet wordt.

Verder komt geluid niet alleen van de motor vandaan en spelen er nog een aantal dingen een rol.
Denk bv aan trillingen, de luchtinlaat etc.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: motorgeluid

Berichtdoor The Downloader » 21 Dec 2013, 11:42

Bericht door The Downloader » vr 29 jun 2012, 23:28

stentor950 schreef:
Hier kan je het vinden. Waarschijnlijk ook wel ergens anders te koop.

http://www.dekkerwatersport.nl/catalogu ... spx?link=1



Dank je wel, dit is inderdaad een mooi materiaal, niet brandbaar en neemt geen vocht en of olie op.
Gebruikers-avatar
The Downloader
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 21:15
Woonplaats: Deventer
ligplaats:
info:

Re: motorgeluid

Berichtdoor Bejakruiser » 21 Dec 2013, 11:42

Bericht door Bejakruiser » za 30 jun 2012, 07:21

http://shop.merford.nl/zakelijk_nederla ... com-1.html

Ik heb dit in de motorkamer zitten, werkt ook erg goed.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: motorgeluid

Berichtdoor stentor950 » 21 Dec 2013, 11:42

Bericht door stentor950 » wo 26 dec 2012, 13:21

@ Frieslandvaarder

Inmiddels zijn we een half jaartje verder en heb zelf ook het e.e.a. in de motorruimte gedaan. De motorruimte is nu schoon,- de oude isolatie is verwijderd- vetvrij en opnieuw in de verf gezet. Het geheel ziet er weer fris uit. Zoals eerder geschreven is de kajuitvloer voorzien van Technautic plaatmateriaal welke heel goed voldoet.

Eerder constateerden we hier al dat het altijd beter kan. Je schreef toen dat je overwoog om een Noise killer aan te schaffen. Ik ben benieuwd naar je resultaten, zowel op het gebied van de waarneembare geluids reductie alswel eventuele foto's.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten