door eagle » 21 Dec 2013, 11:35
Bericht door eagle » di 06 nov 2012, 23:46
Hallo sixdanny,
Ardic 042 is een zweedse kachel, die ook als "Volvo-flyg" geleverd werd.Inderdaad is destijds de zaak (= verkoopmarkt; goodwill) overgenomen
door Eberspacher, maar die heeft ze nooit zelf verder gebouwd, maar leverde hun eigen kachels...
Onderdelen zijn inmiddels vrijwel niet meer te krijgen, of bij toeval uit oude voorraad, voor hoge prijzen.
Technautic in Wormerveer had eerder nog wat, maar niet meer deze delen..
Dit type is in een grijze metalen "doos" gemonteerd, samen met de el. control-box (van Hella). De hele construktie is zeer degelijk en
onverwoestbaar, ook op zout water!!
De pomp die je bedoelt is de zg doseerpomp; die geeft zeer nauwkeurig bij elke puls een precies afgemeten hoeveelheid diesel,
die in de centrifuge-verstuiver gespoten wordt en daar verbrandt (dunne stalen pijpje) . Om op gang te komen is er een gloeispiraal,
die de ontsteking verzorgt. Nadat de fotocel (witte en bauwe draad) vuur ziet, wordt die weer uitgeschakeld, en blijft de verbranding vanzelf op gang.
De temperatuurhuishouding in de kachel is kritisch, en hang sterk af van de luchtweerstand in de aangesloten slangen. Bij te lage weerstand slaat
de kachel af, omdat hij te koud wordt,. bij te hoge weerstand schakelt de thermo-switch de kachel uit (kleine rode knopje).
De doseerpomp is een pulspomp; Een elektromagneet drukt een naaldplunjer in een passende boring; de diesel wordt dan via een miniklepje weggeperst. Als
de magneet weer afschakelt, wordt de naald met anker door een veer weer in de ruststand gebracht, waarbij de boring zich weer via een
tweede miniklepje vult. De opbrengst (in de tijd gezien) hangt af van het aantal el.pulsen (slagen) per minuut (komt uit de stuur-unit), en de
opbrengst per pompslag; Die wordt oa bepaald door bij de montage een bepaalde inschroefmaat aan te houden, die de ankerslag bepaalt. Eea luistert nauw!
Omdat de dieseltoevoer in principe pulserend is, zou de verbranding ook pulserend verlopen (Aanzwellen en daarna weer afzwakken). Dat is
niet gewenst; Daarom is er een demper (integrator) in de uitgang geplaatst, die optreedt als accumulator, en de toevoer naar
de brander stabiliseert. Deze bestaat uit een veerbelast membraan met klepje. Tijdens een dieselschot wordt het membraan tegen de
veer in teruggedrukt, waarna de veer dan de diesel gelijkmatig via een restrictie naar de brander perst.
Meestal treedt de lekkage op aan deze demper; Het membraan scheurt in de felsrand van het kapje, waarin de veer zit. Dit leidt tot lekkage naar
buiten, maar ook tot het vullen van de veerkamer, die normaal luchtgevuld is. Hierdoor neemt de demping af, en hoor je de brander fluctueren
op ritme van de pomppulsen.
Wat nu? Haal de pomp niet uit elkaar!!! De afstelling gaat verloren en er zijn zeer kleine delen die wegspringen.....
Wij verwijderen de demper (zit ingeschroefd en geborgd met lock-tite..) en monteren een dummy-deel in de plaats ervan, en plaatsen
een alternatieve demper, verderop in de persleiding. Als je wilt kunnen we dat voor je doen. Waar zit je?
Gr, Eagle