Ardic 042-D opvoerpomp

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Ardic 042-D opvoerpomp

Berichtdoor Sixdanny » 21 Dec 2013, 11:34

Bericht door Sixdanny » di 06 nov 2012, 16:12

In ons bootje is een Ardic 042-D standkachel ingebouwd die naar volle tevredenheid werkt maar waarvan nu de opvoerpomp lekt,na wat geGoogle meen ik tot de conclusie te komen dat Ardic al een tijdje niet meer bestaat (kachel is van 97')en deze zou overgenomen zijn door Eberspacher klopt dit? Mijn volgende vragen zijn nu:zou ik dit onderdeel nog ergens kunnen bestellen en zo ja waar,en kan me iemand uitleggen hoe zo'n pomp percies werkt ?Alvast bedankt voor de hulp bij mijn zoektocht en in hierbij enkele afbeeldingen van bewust onderdeel.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FKNSGJLA-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XQEL76WM-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HPI3JTKK-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-487U4UEP-D.jpg
Sixdanny
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 11:07
ligplaats:
info:

Re: Ardic 042-D opvoerpomp

Berichtdoor eagle » 21 Dec 2013, 11:35

Bericht door eagle » di 06 nov 2012, 23:46

Hallo sixdanny,

Ardic 042 is een zweedse kachel, die ook als "Volvo-flyg" geleverd werd.Inderdaad is destijds de zaak (= verkoopmarkt; goodwill) overgenomen
door Eberspacher, maar die heeft ze nooit zelf verder gebouwd, maar leverde hun eigen kachels...

Onderdelen zijn inmiddels vrijwel niet meer te krijgen, of bij toeval uit oude voorraad, voor hoge prijzen.
Technautic in Wormerveer had eerder nog wat, maar niet meer deze delen..

Dit type is in een grijze metalen "doos" gemonteerd, samen met de el. control-box (van Hella). De hele construktie is zeer degelijk en
onverwoestbaar, ook op zout water!!

De pomp die je bedoelt is de zg doseerpomp; die geeft zeer nauwkeurig bij elke puls een precies afgemeten hoeveelheid diesel,
die in de centrifuge-verstuiver gespoten wordt en daar verbrandt (dunne stalen pijpje) . Om op gang te komen is er een gloeispiraal,
die de ontsteking verzorgt. Nadat de fotocel (witte en bauwe draad) vuur ziet, wordt die weer uitgeschakeld, en blijft de verbranding vanzelf op gang.

De temperatuurhuishouding in de kachel is kritisch, en hang sterk af van de luchtweerstand in de aangesloten slangen. Bij te lage weerstand slaat
de kachel af, omdat hij te koud wordt,. bij te hoge weerstand schakelt de thermo-switch de kachel uit (kleine rode knopje).

De doseerpomp is een pulspomp; Een elektromagneet drukt een naaldplunjer in een passende boring; de diesel wordt dan via een miniklepje weggeperst. Als
de magneet weer afschakelt, wordt de naald met anker door een veer weer in de ruststand gebracht, waarbij de boring zich weer via een
tweede miniklepje vult. De opbrengst (in de tijd gezien) hangt af van het aantal el.pulsen (slagen) per minuut (komt uit de stuur-unit), en de
opbrengst per pompslag; Die wordt oa bepaald door bij de montage een bepaalde inschroefmaat aan te houden, die de ankerslag bepaalt. Eea luistert nauw!

Omdat de dieseltoevoer in principe pulserend is, zou de verbranding ook pulserend verlopen (Aanzwellen en daarna weer afzwakken). Dat is
niet gewenst; Daarom is er een demper (integrator) in de uitgang geplaatst, die optreedt als accumulator, en de toevoer naar
de brander stabiliseert. Deze bestaat uit een veerbelast membraan met klepje. Tijdens een dieselschot wordt het membraan tegen de
veer in teruggedrukt, waarna de veer dan de diesel gelijkmatig via een restrictie naar de brander perst.

Meestal treedt de lekkage op aan deze demper; Het membraan scheurt in de felsrand van het kapje, waarin de veer zit. Dit leidt tot lekkage naar
buiten, maar ook tot het vullen van de veerkamer, die normaal luchtgevuld is. Hierdoor neemt de demping af, en hoor je de brander fluctueren
op ritme van de pomppulsen.

Wat nu? Haal de pomp niet uit elkaar!!! De afstelling gaat verloren en er zijn zeer kleine delen die wegspringen.....

Wij verwijderen de demper (zit ingeschroefd en geborgd met lock-tite..) en monteren een dummy-deel in de plaats ervan, en plaatsen
een alternatieve demper, verderop in de persleiding. Als je wilt kunnen we dat voor je doen. Waar zit je?

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Ardic 042-D opvoerpomp

Berichtdoor Bejakruiser » 21 Dec 2013, 11:35

Bericht door Bejakruiser » wo 07 nov 2012, 12:45

Een zeer duidelijk verhaal Eagle :smt023
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: Ardic 042-D opvoerpomp

Berichtdoor Sixdanny » 21 Dec 2013, 11:35

Bericht door Sixdanny » wo 07 nov 2012, 16:54

Eagle,dit is pas een reactie waar iemand wat aan heeft, waarvan men wat van opsteekt,heb nu via via een adres gekregen van een firma uit buurt (woon in Evergem, Belgie) die Webasto en Eberspacher zou verdelen en ga daar eerst eens mijn licht opsteken, indien dit niet lukt contacteer u nog wel als het mag.
Sixdanny
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 11:07
ligplaats:
info:

Re: Ardic 042-D opvoerpomp

Berichtdoor eagle » 21 Dec 2013, 11:36

Bericht door eagle » wo 07 nov 2012, 18:12

@Bejakruiser :-D

@Sixdanny

De doseerprincipes van de 041D, Eberspacher en Webasto zijn hetzelfde (nb: de 04D, ouder type, lijkt hetzelfde maar is totaal anders..); Bij Webasto is het dempertje een los verkrijgbaar deel, dat met mini-slagklemmetjes en een tussenstukje aan de doseerpomp aangesloten is, en niet zoals bij de 041D aangeschroefd. Deze kun je zeker gebruiken, alleen moet eea angepast worden op elkaar, maar dat moet voor een kachelspecialist geen probleem zijn...Succes!

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Ardic 042-D opvoerpomp

Berichtdoor Sixdanny » 21 Dec 2013, 11:36

Bericht door Sixdanny » wo 07 nov 2012, 21:08

Wat ik ook raar vind is volgende: in het instalatie-onderhoudsboek is het partsnummer van de pomp 3728770 en op de pomp die ik gedemonteerd heb staat 3728764 wat verschil zou daar in zitten?
Sixdanny
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 11:07
ligplaats:
info:

Re: Ardic 042-D opvoerpomp

Berichtdoor Sixdanny » 21 Dec 2013, 11:36

Bericht door Sixdanny » do 08 nov 2012, 17:49

@ Eagle
Ben zo vrij geweest u een pm te sturen.
Sixdanny
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 11:07
ligplaats:
info:

Re: Ardic 042-D opvoerpomp

Berichtdoor Sixdanny » 21 Dec 2013, 11:36

Bericht door Sixdanny » do 08 nov 2012, 17:55

Ben van een kale reis terug gekomen "specialisten" hier bij ons hebben geen zin om u met alternatieve oplossingen verder te helpen,zouden u liever een nieuwe standkachel verkopen,maar geef de moed niet op.
Sixdanny
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 11:07
ligplaats:
info:

Re: Ardic 042-D opvoerpomp

Berichtdoor eagle » 21 Dec 2013, 11:37

Bericht door eagle » do 08 nov 2012, 20:36

@sixdanny,

Pomptype 372 876 4 komt bij ons voor op de partlist tot mei 1995. Daarna wordt het onduidelijk door overnameperikelen....Kennelijk heb je een partslist die nieuwer is dan je kachel.
Een van de laatste werven die ze af werf inbouwde was Saga (Noorwegen). De meeste zijn op motorboten ingebouwd; het stroomgebruik is aan de hoge kant (flinke fan-motor..), Op zeilschepen uit Scandinavie komt de Wallas kachel vaker voor (petroleum versie).

Heb je PM ontvangen, antwoord volgt spoedig...
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Ardic 042-D opvoerpomp

Berichtdoor eagle » 21 Dec 2013, 11:37

Bericht door eagle » vr 09 nov 2012, 12:05

sixdanny, je hebt een PM

gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten