Multiprimer gebruik ja of nee

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Multiprimer gebruik ja of nee

Berichtdoor ..... » 21 Dec 2013, 11:23

Bericht door Valie » vr 19 okt 2012, 20:56

Even een vraag, want ik wordt ondertussen gek van alle (tegenstrijdige) verhalen.

Al enige dagen druk bezig geweest om de romp te schuren. Met dat weer ( en tussentijdse griep :( ) is hij prachtig geschuurd. een paar plekken die wat dieper moesten met multimarine primer van Epifanes behandeld.
Nou was ik eigenlijk van plan om de hele romp in de marine multiprimer te zetten. De verflagen die erop zitten waren nog goed, op een paar plekken na dan.
Verf wat erop zit is Sikkens Rubbol SB en was zo glad als een spiegel, maar na 10 jaar werd het wel tijd. Kleur donkerblauw.
Nieuwe lak die erop moet is Sigma Sigmarine in de kleur zeg maar zand-beige. Een stuk lichter dus. Ben wel van plan om 2 tot drie lagen erop te zetten.
Alles dus 1 componentlak, zowel oud als nieuw.

Maar nou zijn er wat mannen die zich afvroegen of het dan wel nodig is om de hele romp in de mulit mariueprimer te zetten. Bestaande laag is goed.
Dus... is het nou inderdaad nodig om de primer te smeren of kan ik gewoon met de aflak aan de gang ?
Zal wel tijd schelen, want ik vind die primer toch lastig om aan te brengen, maar het moet wel goed worden natuurlijk.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Multiprimer gebruik ja of nee

Berichtdoor henkvd » 21 Dec 2013, 11:23

Bericht door henkvd » vr 19 okt 2012, 21:19

Als de oude laklaag verder in takt is , is daar geen reden voor om een primer te gebruiken, schuren en ontvetten is voldoende, scheelt een boel schuurwerk ook. Het bijwerken van de slechte plekken is dan voldoende.
Rubbol SB is ook absoluut geen slechte verf.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Multiprimer gebruik ja of nee

Berichtdoor ..... » 21 Dec 2013, 11:23

Bericht door Valie » vr 19 okt 2012, 21:25

Oké, duidelijk antwoord. Laklaag is inderdaad nog in prima staat. Ga dan aan de slag met de aflak.

Die Rubbol SB is een mooie glanzende verf, maar ik vond er toch ook wel een nadeel aanzitten. Toplaag is niet echt sterk en krastte wel erg snel.
Met die donkerblauwe verf had je dan meteen een mooie lichtblauwe kras zichtbaar.

Sigmarine van Sigma komt van mijn zoon. Werkt op de binnenvaart. Ze maken het zelfs op kleur.
Deze lak staat zeer goed bekend in de binnenvaart. Vloeit erg mooi en is ook sterk.
En schippers op de binnenvaart gebruiken voornamelijk echt goed spul, dus daar vertrouw ik dan maar op.
Praktijk zal het gaan uitwijzen.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Multiprimer gebruik ja of nee

Berichtdoor ..... » 21 Dec 2013, 11:24

Bericht door Valie » di 23 okt 2012, 19:41

Oké, mijn voornemen om dan maar geen primer te gebruiken...........is de mist in gegaan.

Toch besloten om hem volledig in de multi marineprimer te zetten.
Van donkerblauw naar zand-beige kleur is nogal een groot kleurverschil.
Volgens zeggen zou dan waarschijnlijk bij de 4de aflaklaag de donkere verf niet meer gaan doorschijnen.
En dan kan je maar beter verstandig zijn en de multiprimer aanbrengen.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Multiprimer gebruik ja of nee

Berichtdoor henkvd » 21 Dec 2013, 11:24

Bericht door henkvd » wo 24 okt 2012, 10:38

Een lichte kleur dekt het makkelijkst, ik zie het probleem niet om 4 maal te moeten lakken om het dekkend te krijgen.
Met 2 lagen had je een heel eind op weg moeten komen.

Basis regel is hoe lichter de kleur des te beter dekt het, donkere kleuren dekken lastiger en wil je een echte uitdaging dan moet je rood proberen, dat dekt erg moeilijk
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Multiprimer gebruik ja of nee

Berichtdoor dennis » 21 Dec 2013, 11:24

Bericht door dennis » za 17 nov 2012, 19:57

die primer is voor boven de waterlijn, dus nee niet de hele romp.
voor de romp zou ik epoxy primer gebruiken, maad bij 2comp moet je wel meer op temperatuur etc letten,
en zo mogenlijk spuiten
dennis
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 20:02
ligplaats:
info:


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten