Advies kosten vs waarde boot

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Advies kosten vs waarde boot

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 11:16

Bericht door vuuren1 » za 11 aug 2012, 23:43

Ik ken vele voorbeelden van eigenaren die steeds weer geld in die oude motor hebben gepompt en daarna toch tot de conclusie kwamen dat er een nieuwe motor moest komen (ik zelf was ooit een van die voorbeelden..).
Bij elkaar heeft dat uiteindelijk twee nieuwe motoren gekost (de investering in de oude en de uiteindelijke nieuwe motor).

Deze Mercedes is in 1950 ontwikkeld en gezien de verschijnselen die ik inmiddels heb mogen lezen is het einde verhaal.
Plaats eens een paar foto's van de installatie en geef ook eens een beeld over het olieverbruik, dampen (stank) uit de mototkamer etc.
Dat de motor behoorlijk rookt weten we inmiddels en ik gok dat dat niet op te lossen is met 4 nieuwe verstuivers.

Wat voor keerkoppeling zit er nu achter (merk en type)? En foto's.

Toen ik voor de keuze stond in 1985 heb ik besloten een nieuwe motor te kopen.
Die kon ik toen niet betalen en toen hebben we wat andere dingen laten liggen en ook vakanties overgeslagen.
Toen maakte ik de fout om de allergoedkoopste Mitsubishi aan te schaffen en die viel om van de kinderziektes.
Wel erg veel van geleerd... (die goedkope aanbieder deed weinig aan garantie en hij snapte het ook niet)

Als je gaat hermotoriseren is 8000 euro mogelijk maar het is afhankelijk van wat er m.b.t. de inbouw moet gebeuren (en wat je zelf kan).
In dat geval wil je alles goed hebben en is de zwakste schakel bepalend voor de betrouwbaarheid van het geheel.
Denk bv. ook aan bedieningskabels die 40 jaar oud zijn.

Een boot is een luxe ding en kost nieuw vele malen meer dan een oude boot en dan kan je weten dat je een opknapper hebt aangeschaft.
Als je een dergelijke kruiser nieuw laat bouwen ben je minimaal een ton kwijt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Advies kosten vs waarde boot

Berichtdoor ..... » 21 Dec 2013, 11:16

Bericht door indiana » zo 12 aug 2012, 11:36

Op foto's moet ik je nog even laten wachten,ben nou niet bij de boot.
Er zit een velvetkoppeling achter,type weet ik zo niet.
Stank/ damp in het motorruim vind ik meevallen,maar dat heb ik niet vergeleken met een andere boot.
Olieverbruik is nihil,zelfs met de lekkage erbij ( wat erger lijkt dan het is ) moet ik pas olie bijvullen na 30 vaaruren ( 100 cc )
Voor een motorvervanging reken ik op meer dan 8000 euro hoor,alleen voor aanschaf motor reken ik 8000,-. ( vetus 40 pk )
Wat betreft zelf doen,ik wil alles wel zelf doen,moet alleen iemand in de buurt hebben die me zegt hoe alles te doen 8-)

Als ik zo alles bij elkaar optel kom ik aardig in de buurt van de 20.000 euro,een leuk bedrag ,waar ik ook een 10 meter kruiser voor kan kopen......Alleen heb ik dan waarschijnlijk weer ouwe rommel en begint de hele discussie van nieuwe motor enz weer overnieuw.

We hebben besloten om toch maar met deze boot verder te gaan en stukje bij beetje alles op te knappen cq vervangen voor nieuw,aangezien ik dit kan bekostigen en na aanschaf andere boot het budget op is
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Advies kosten vs waarde boot

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 11:16

Bericht door vuuren1 » zo 12 aug 2012, 22:22

Zal wel een Velvet 70-C zijn.
In de basis ook goeie keerkoppelingen maar eveneens oud.

Een Vetus m4-17 van 42 pk heb je niet compleet voor 8000 euro.
Maar 20.000 all-in is wel erg veel en dan moet alles een erbarmelijke toestand zijn met erg veel werk, anders haal je dat bedrag echt niet.
Deze boot kan uitstekend toe met de 28 pk van Vetus (wedden dat die meer levert dan deze oude Mercedes).
(welk toerental haalt de Mercedes volaan varend?)

Als deze Mercedes in de basis goed is kan je overwegen om die motor een keer op de plank te zetten (kuipvloer) en de nodige zaken goed te bekijken en zo nodig te vervangen.
Ook die Mercedes was een van de betere dieselmotoren in zijn soort, in die tijd zelfs de beste. Je moet alleen even te weten komen wat de haalbaarheid is en of het nut heeft actie te nemen.
Ik adviseer je dan wel om de installatie tevoren grondig te laten bekijken of het verstandig is om daar aan te beginnen.
Instructie ter plaatse is mogelijk, dan doen we vaker (je moet wel een beetje handig zijn met sleutelen).

Stuur maar een mail als je belangstelling hebt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Advies kosten vs waarde boot

Berichtdoor ..... » 21 Dec 2013, 11:17

Bericht door indiana » ma 13 aug 2012, 14:32

Hans ,zodra de boot weer in de haven ligt zal ik er nog eens goed over nadenken om de motor op te knappen of toch voor vervanging te gaan.
Is het ook niet zo dat er dan ook een andere schroef bij komt ?
Toerental niet bekend,het enige wat ik controleer met varen is oliedruk en temperatuur.....vol gas varen is aan mij niet besteed,dan had ik wel een speedboot gekocht..... :D
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Advies kosten vs waarde boot

Berichtdoor reijmerink » 21 Dec 2013, 11:17

Bericht door reijmerink » ma 13 aug 2012, 21:05

waarde indiana..enkele replies geleden droomde je van een 20 k boot....nu praat je over een nieuwe motor en schroef.....van een zo zo boot(excusez moi)..laat je nou eens ECHT adviseren door een techneut/deskundige en vertrouw daar op.....Hans van Vuuren is dat.....heb zakelijk niks met hem..ken hem van het forum en jij??? een dolende in de woestijn van ..wat moet ik nou eigenlijk?? welaan een techneut/deskundige vragen...zeer vriendelijke groeten frits reijmerink.
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: Advies kosten vs waarde boot

Berichtdoor ..... » 21 Dec 2013, 11:17

Bericht door indiana » ma 13 aug 2012, 22:11

reijmerink schreef:
waarde indiana..enkele replies geleden droomde je van een 20 k boot....nu praat je over een nieuwe motor en schroef.....van een zo zo boot(excusez moi)..laat je nou eens ECHT adviseren door een techneut/deskundige en vertrouw daar op.....Hans van Vuuren is dat.....heb zakelijk niks met hem..ken hem van het forum en jij??? een dolende in de woestijn van ..wat moet ik nou eigenlijk?? welaan een techneut/deskundige vragen...zeer vriendelijke groeten frits reijmerink.



hoi frits,
een zo zo boot wil ik niet zeggen,over roest of deuken niks te klagen ;) het is niet de ruimste boot die er is ,da's waar.
ik heb het niet over een boot van 20 k gehad hoor,alleen als ik alles aan mijn eigen boot wil doen kom ik rond de 20 k uit:
nieuwe motor met inbouw en keerkoppeling 11.000
schroefas vervangen 1500
nieuwe kuiptent 1250
alluminium ramen 2500
compressor koelkast 800
nou dan schiet het al lekker op ;)
ik bedoelde er mee te zeggen dat ik dan alles aardig voor elkaar heb,of voor dat geld koop ik een grotere boot met weer een oude motor enz enz....
De adviezen van Hans neem ik zeker ter harte,dat hij verstand van zaken heeft mag duidelijk zijn!
De keus voor ons is dus ;
1 Deze boot alles uitvoeren wat moet en wat we willen of...
2 Grotere boot kopen en geen budget meer om de nodige reparaties uit te voeren....
Dan ben ik van mening om voor optie 1 te gaan,deze vakantie is in het water gevallen door die gebroken schroefas,dat wil ik proberen te voorkomen.
mvg
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Advies kosten vs waarde boot

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 11:18

Bericht door vuuren1 » ma 13 aug 2012, 22:15

Bedenk ook eens dat een nieuwe boot van dit formaat 5x meer kost dan het slechtste scenario wat je bij deze boot kunt bedenken...
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Advies kosten vs waarde boot

Berichtdoor ..... » 21 Dec 2013, 11:18

Bericht door indiana » ma 13 aug 2012, 22:23

vuuren1 schreef:
Bedenk ook eens dat een nieuwe boot van dit formaat 5x meer kost dan het slechtste scenario wat je bij deze boot kunt bedenken...



Da's waar,

maar hoe hard ik ook ga sparen een nieuwe zit er niet in ;)
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Advies kosten vs waarde boot

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 11:18

Bericht door vuuren1 » ma 13 aug 2012, 22:42

Daarom heb je hier voor gekozen en en ben je straks 5x minder kwijt..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Advies kosten vs waarde boot

Berichtdoor ..... » 21 Dec 2013, 11:19

Bericht door indiana » wo 15 aug 2012, 22:35

Boot is gerepareerd :D
Kosten 1269 euro :(
Maar dat gedeelte van de boot kan er weer een tijdje tegen :!:
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten