Advies kosten vs waarde boot

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Advies kosten vs waarde boot

Berichtdoor ..... » 21 Dec 2013, 11:05

Bericht door indiana » do 09 aug 2012, 23:38

Na offtopic gelopen elders op het forum hier maar even verder... ;)
Mijn boot heeft een gebroken schroefas en staat nu op de kant in Loosdrecht.
De totale schade weet ik nog niet maar die loopt eerder naar de 1500,- of meer dan de 1000,- die in eerste instantie werd genoemd.
De vraag is;
Moet ik deze reperatie laten uitvoeren,heeft de boot waarde genoeg om deze kosten ook nog te maken?

Het gaat om deze boot:

Afbeelding

Kruiser van 8 meter met een OM 636 gereviseerd maar wel met lekkage olie en diesel en de verstuivers moeten vervangen worden.

Zoals te zien op de foto moet er ook een nieuw zeil omheen,kost ook een 1500,- en er zijn natuurlijk nog wel meer dingen die gebeuren moeten.

Ik heb wel de nodige investeringen gedaan:
Schilderwerk bovendeks 2011
Schilderwerk benedendeks 2012 inclusief antifoulling en anodes enz
2 x accu 190 ah 2011
Zonnenpaneel 2011
nieuwe landvasten en stootwillen 2011
Nieuw toilet 2012
Nieuwe huiddoorvoeringen 2012
Nieuwe drinkwaterpomp 2012
Nieuwe keuken 2012
Zo zijn er nog wel wat zaken die gedaan zijn .

Ik weet wel dat een boot nooit klaar is maar om nu de reparatie,nieuw zeil en motorreparatie uit te laten voeren,(kosten ongeveer 4000,- )
Is dit nog de moeite waard ?
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Advies kosten vs waarde boot

Berichtdoor sinty » 21 Dec 2013, 11:05

Bericht door sinty » vr 10 aug 2012, 00:29

indiana, ik kan een paar dingen niet plaatsen .
de motor is gereviseerd maar verliest olie en diesel, en de verstuivers moeten vervangen worden ?
wat is er gereviseerd ? is dat aantoonbaar ? wat lekt, wat is er met de verstuivers ?
volgens mijn gedachten heb je deze boot pas aangeschaft en ben je begonnen met heel veel geld uitgeven aan andere dingen ,en ondertussen kwamen de motor problemen boven water ? ik heb het idee dat de motor problemen al aanwezig waren terwijl je eigenlijk behoorlijk veel heb uitgegeven al aan andere zaken of heb ik het mis ?
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: Advies kosten vs waarde boot

Berichtdoor ..... » 21 Dec 2013, 11:06

Bericht door indiana » vr 10 aug 2012, 08:53

Hoi Sinty,
De revisie is al weer 8 jaarterug,de lekkages zijn niet schadelijk maar wel vervelend,zijn de kosten niet,de verstuivers vervangen kost wel weer een leuk centje.Ik denk dat ze verstopt zitten ivm hoop rook.
Motor loopt verder prima,heeft nog geen slag gemist ;)
De vraag is echter of ik door moet gaan met geld steken in deze boot of dat ik beter naar een andere uit kan kijken......
Niet dat een andere boot geen onderhoud nodig heeft en ook daar zal wat stuk aan gaan :!:
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Advies kosten vs waarde boot

Berichtdoor MartinV » 21 Dec 2013, 11:06

Bericht door MartinV » vr 10 aug 2012, 09:13

Ken ook genoeg 636's die prima lopen! Maar roken nog meer uit de carterontluchting dan door de uitlaat en zijn tot de draad toe versleten.. Wat ik hiermee wil zeggen; starten doen ze altijd wel.
Als ik het zo hoor is er niets gereviseerd.. 8 jaar na "revisie" is hooguit 800-1000 draaiuren. Dat moet, zeker voor een 636, niets uitmaken.
Was de "revisie" niet toevallig alleen een lekke kop of koppakking vervangen?...

Maar wat me nog meer zorgen baart, een gebroken schroefas, vertel eens hoe dat gekomen is?
Gebruikers-avatar
MartinV
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 18:44
Woonplaats: Gytsjerk
ligplaats: Gytsjerk
info:

Re: Advies kosten vs waarde boot

Berichtdoor ..... » 21 Dec 2013, 11:06

Bericht door indiana » vr 10 aug 2012, 12:53

De schroefas liep uit de flexkoppeling dus had ik er voor nood een M8 bout doorheen geboord.
Later kon ik een andere koppeling kopen,alleen geen flexibele, en omdat as/motor uit lijn stonden is ie gebroken op dat gat wat ik geboord had.
Jammergenoeg had mijn " monteur " niet gezegd dat ie versleten was bij het schroefdraad die de as vasthoud aan de flexkoppeling,anders had ik hem meteen vervangen aangezien ik 6 maand op de kant heb gestaan :(
Volgende week zaterdag kan ik de boot ophalen kreeg ik net te horen,kosten nog onbekend
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Advies kosten vs waarde boot

Berichtdoor gast » 21 Dec 2013, 11:06

Bericht door chaea » vr 10 aug 2012, 18:58

Met een boot heb je nu eenmaal kosten.
Op de foto ziet deze er nog netjes uit, je weet wat je hebt.
Ik denk dat je zelf moet overdenken of de boot een investering waard is.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Advies kosten vs waarde boot

Berichtdoor ..... » 21 Dec 2013, 11:07

Bericht door indiana » vr 10 aug 2012, 21:00

chaea schreef:
Met een boot heb je nu eenmaal kosten.
Op de foto ziet deze er nog netjes uit, je weet wat je hebt.
Ik denk dat je zelf moet overdenken of de boot een investering waard is.




Dat een boot geld kost mag duidelijk zijn.....
Ik heb rond gekeken maar binnen mijn budget blijft het een gok.
De as repareren moet toch gebeuren,het is nu net een auto zonder wielen ;)
Aangezien de prijzen toch heel veel gezakt zijn heeft verkopen ook niet mijn voorkeur ( als het al lukt )
Dat ie er op de foto wel goed uitziet klopt wel,de boot is helemaal geschilderd .
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Advies kosten vs waarde boot

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 11:07

Bericht door vuuren1 » vr 10 aug 2012, 21:39

Die boot is niet zoveel waard maar met twee halve stukken schroefas is het een -niet varende- boot voor een opkoper.
Je hebt dus weinig keuze.
Daarna kan je overwegen die boot te verkopen, of er een nieuwe motor inzetten.
Als ik het zo lees is de OM636 versleten (lekkages en rook). Daar blijf je mee bezig terwijl de onderdelen alsmaar schaarser worden (dit gezien de woekerprijzen die men voor oude gebruikte onderdelen durft te vragen).

Deze boot zal geen hoofdprijs opbrengen maar het voordeel is dat andere (betere) boten ook geen hoofdprijzen opleveren.
Dan zou wel verstandig zijn de voorgenomen aankoop goed te laten keuren, dat scheelt je later veel onkosten.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Advies kosten vs waarde boot

Berichtdoor gast » 21 Dec 2013, 11:07

Bericht door chaea » vr 10 aug 2012, 21:43

Een laag budget (onder de 10.000 is in de botenwereld laag) geeft geen garantie dat de volgende boot geen gebreken heeft.
Soms heb je geluk en heb je een mooi scheepje met weinig kosten, maar vaak is dit niet zo.
Je hebt nu een leuk scheepje en je weet welke kosten je hebt, als je de komende jaren wil blijven varen zou ik gewoon de kosten maken, je weet dan immers wat je hebt. Een ander ( op het eerste gezicht) heel mooi scheepje brengt heel vaak ook dikke kosten mee.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Advies kosten vs waarde boot

Berichtdoor reijmerink » 21 Dec 2013, 11:08

Bericht door reijmerink » vr 10 aug 2012, 22:57

iedere investering om je eigen boot nog gangbaar te houden is het overwegen waard,voor de volgende tig jaar. Iedere investering om een zo zo boot nog verkoopbaar te maken is zonde van het geld...gewoon uileggen aan de koper....het is een beetje als huizen..locatie,locatie...geen geld insteken als het model, de authenticiteit of klassiek zijn zijn waarde niet heeft..grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten