Advies kosten vs waarde boot

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Advies kosten vs waarde boot

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 11:20

Bericht door vuuren1 » wo 15 aug 2012, 23:55

Dat valt niet helemaal tegen.
Nu de motor nog bekijken?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Advies kosten vs waarde boot

Berichtdoor ..... » 21 Dec 2013, 11:20

Bericht door indiana » do 16 aug 2012, 11:57

Nou eerst de boot maar terugvaren naar ligplaats Schagen...vakantie is weer om!
Dan maar eens een planning maken wat te doen ,kuiptent haalt het ook niet nog een winter door.
Van varen komt niet veel meer denk ik,schilderwerk binnen maar eens aanpakken.
Ben nog wel op zoek naar een monteur hier uit de buurt,al wil ik er eigenlijk zelf aan sleutelen,al is het maar om ervaring op te doen ( veel stuk maken zal ik niet )
Voor motorvervanging moet ie toch de kant op maar heb dan nog wel een paar dingen die ik gelijk wil doen,andere tank bijvoorbeeld.
mvg marcel
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Advies kosten vs waarde boot

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 11:20

Bericht door vuuren1 » do 16 aug 2012, 23:02

indiana schreef:
Nou eerst de boot maar terugvaren naar ligplaats Schagen...vakantie is weer om!
Dan maar eens een planning maken wat te doen ,kuiptent haalt het ook niet nog een winter door.
Van varen komt niet veel meer denk ik,schilderwerk binnen maar eens aanpakken.
Ben nog wel op zoek naar een monteur hier uit de buurt,al wil ik er eigenlijk zelf aan sleutelen,al is het maar om ervaring op te doen ( veel stuk maken zal ik niet )
Voor motorvervanging moet ie toch de kant op maar heb dan nog wel een paar dingen die ik gelijk wil doen,andere tank bijvoorbeeld.
mvg marcel




Over de kuip kan een zeiltje..
De kuiptent is zo te zien een zeer eenvoudig geheel, het zijn rechte stukken en die kan je zelf namaken.

Over de motor heb ik je eerder uitgelegd dat deze Mercedes (mits in de basis in orde) nog wel een poosje mee kan als je een juist stappenplan toepast en dan bepaalde onderdelen om de motor heen vervangen voor goed spul.
De demperplaat, slangen en motorrubbers zijn meestal niks meer waard en potentiele oorzaak voor problemen.
Verder zijn er nog een aantal aandachtspunten om de betrouwbaarheid van het geheel te vergroten.
(stel dat je een nieuw motor zou monteren en je houdt alle oude rommel in stand dan is het geheel net zo onbetrouwbaar als nu...)

Ik ben nooit gek op in de file staan en de klanten vinden het niet prettig al die tijd te betalen en daarom -werken- we toenemend met email en foto's van de situatie die de klant opstuurt.
Als de klant een beetje handig is gebleken dat we zelfs complexe problemen op die manier samen met de klant oplossen (waar plaatselijke -specialisten- niet uitkomen)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Advies kosten vs waarde boot

Berichtdoor ..... » 21 Dec 2013, 11:21

Bericht door VRM marine » di 13 nov 2012, 21:57

dat is allemaal precies wat ik vaak tegenkom aan problemen , de meeste om636 blokjes zijn kwa drijfwerk en compressie nog lang niet versleten , vuile verstuivers en verkeerd gestelde kleppen kom ik het meest tegen , ook sterk vervuilde lucht filters.

vaak is reiniging verstuivers voldoende , of anders revisie van de verstuivers (4 x nieuwe nozzle zijn de kosten ook niet echt!, ) vaak wil goed reinigen (en uiteraard afstellen) wel helpen om de rookgordijnen te verminderen .
(olie in de pomp en een goed regel membraam met goede vacuum leiding doet ook wonderen!)

het meeste wat ik aan compressie verlies tegen kom is klep problemen of koppakkingen.
meestal lekken ze meer olie als dat ze verbranden!., paar nieuwe pakkingen of vloeibare pakking lost vaak een hoop op , als zo'n blokje op de planken staat zou ik ook de olie keringen vervangen .(een en ander is toch wel enigzinds specialisten werk) ;)
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Advies kosten vs waarde boot

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 11:21

Bericht door vuuren1 » di 13 nov 2012, 22:36

De OM636 heeft zich zeker bewezen als een hele goede dieselmotor (net zoals alle Mercedesmotoren).
Het is meestal al erg oud en als iets het goed doet treedt er ook vaak verwaarlozing op..
Een goede OM636 rookt helemaal niet.

@VRM

Ik ken iemand met een DAF DD575 in een boot van 9 ton en die man heeft een hekel aan het roken, ofwel hij is het zat.
Het punt is dat de motor te groot is voor de boot en dat de motor ook nog veelal bijna stationair moet draaien i.v.m. een plaatselijke snelheidsbeperking van 6 km/u.
Er is al heel veel geschreven over de 575 en het roken en ik weet zeker dat hij er in dit geval dan ook niet vanaf komt (ook niet met het verhogen van de openingsdruk van de verstuivers).
In een 16 meter schip waar een 575 redelijk wordt belast rookt het niet.

Jammer als iemand een nieuwe motor moet kopen om van dat roken af te zijn, die DAF zou het nog jaren kunnen uithouden.
Alleen wil hij nu een S6S Mitsubishi inbouwen (die is netto 89 pk en ook weer veel te zwaar voor die boot).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Advies kosten vs waarde boot

Berichtdoor ..... » 21 Dec 2013, 11:21

Bericht door VRM marine » do 15 nov 2012, 20:02

ja , sommige mensen leren het nooit!

overigens raad ik sterk af om de openings druk van de verstuivers van de 575 te vergroten , oa je pomp slijt veel harder.

als ze niet aan de uitlaat temperatuur komen vervuilen ze, ergo nog meer rook, verglaasde voeringen etc etc.

het grootste punt is meest dat die motor geen vermogen hoeft te leveren aan de te kleine schroef (meest te weinig ruimte)
in principe kun je die motor wel laten werken , maar dan moet er wel een passend verzet en dito schroef op (vaak zit er een 1 op 3 koppeling achter , met dan ook nog een te kleine schroef , die daf van 100 pk hoeft er dan niet meer als 25 te leveren.)
de meeste schippers denken dat het vermogen in de toeren zit!, hoe meer brul hoe meer power (onzin natuurlijk!)

40 pk met de juiste verzet en goede schroef is meer als genoeg voor dit scheepje! :mrgreen:
ik zou er een om 636 inzetten :mrgreen: :lol: :lol: :lol: groot zat! :lol:
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Advies kosten vs waarde boot

Berichtdoor ..... » 21 Dec 2013, 11:22

Bericht door VRM marine » do 15 nov 2012, 20:11

:mrgreen: of nog mooier een Lister JP4 van 40 pk bij 1000 rpm :lol: tokkel de tokkel.... :D
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Advies kosten vs waarde boot

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 11:22

Bericht door vuuren1 » do 15 nov 2012, 22:07

Precies wat ik ook zei: 40 pk zou al genoeg moeten zijn om de rompsnelheid te kunnen halen.
Het kost tijd maar hij begint om te gaan en kijkt nu naar een S4S van Mitsubishi (63 pk).
Iemand van 105 pk naar 40 pk praten wordt wel erg moeilijk.. :)

Ik ken een 475 met verhoogde inspuitdruk, die tikt behoorlijk (en dan hebben de meesten nog met gasolie in de pomp ipv motorolie...).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten