Bewerking op en onder waterlijn

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Bewerking op en onder waterlijn

Berichtdoor Amersfow » 20 Dec 2013, 23:33

Bericht door Amersfow » za 18 aug 2012, 10:26

Dag. Ik wil in het voorjaar de onderkant van de stalen boot goed aanpakken. Op sommige plekken op en onder de waterlijn zit ik op het kale staal. Uiteraard ga ik de anodes controleren, maar vraag me af hoe het staal te bewerken. Boven de waterlijn gebruik ik voor kaal staal Hammerite "direct over roest" als grondlaag. Is dat ook goed voor onder water? Ik denk aan: 1) boot afspuiten, 2) kaal staal borstelen & schuren korrel 40, 3) op deze plekken hammerite aanbrengen (2x); 4) deze plekken schuren. 5) zelfslijpende antifouling aanbrengen 1 of 2? lagen en dan binnen 24 uur in het water. Slim plan?
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Bewerking op en onder waterlijn

Berichtdoor laserdevil » 20 Dec 2013, 23:33

Bericht door Laserdevil. » za 18 aug 2012, 11:11

Heel slecht plan.
Hammerite is leuk voor je gesmede tuinhekje , maar niet voor een boot.
Goedkoop is duurkoop.
Onderwater moet je zandstralen , peragoschijf of met een naaldhamer.
NIET , maar dan ook helemaal niet schuren.
Dan 5 a 6 lagen primocon en dan evt 2 lagen antifouling.
Dan kun je er weer jaren tegenaan.
Zandstralen is het duurste , maar wel het snelste.
De perago en naaldhamer kun je zelf , maar vraagt veel geduld.
Het resultaat is verbluffend.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 827
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: Bewerking op en onder waterlijn

Berichtdoor henkvd » 20 Dec 2013, 23:34

Bericht door henkvd » za 18 aug 2012, 11:19

Hoewel het vaker wordt gedaan is Hamerite geen verf die onderwater thuis hoort, een betere keuze zou een geschikte onderwater primer zijn.

Hier en daar een kale plek ?

2 lagen zelfslijpende AF is voldoende hoewel plekken die bij voorgaande dokbeurten steeds als eerste al kaal waren een extra laagje(s) geen kwaad kan.
Bij zelfslijpende is het resultaat het beste als bij uit het water komen, de oude laag eenvoudig is af te spuiten.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Bewerking op en onder waterlijn

Berichtdoor Klaas » 20 Dec 2013, 23:34

Bericht door klaas » za 18 aug 2012, 14:36

Nou weet ik welvaar maar een schuit, maar heb zelf maar 1laag prymer op onderwater gedeelte, en 2lagen belgies teer enop de waterlijn 2 extra lagen teer.

De man die mij regelmatig ook bijstaat zegt,"onderwater roest het nouwelijks, het meeste gevaar komt van binnenuit.
ik had dan ook de 2 laag onderprotest er toch opgesmeerd.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: Bewerking op en onder waterlijn

Berichtdoor dennis » 20 Dec 2013, 23:34

Bericht door dennis » za 18 aug 2012, 20:05

bij ons worden er wel eens fietsen en winkelkarretjes uit het water gehaald, wel eens gezien hoe die er uit zien?
dennis
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 20:02
ligplaats:
info:

Re: Bewerking op en onder waterlijn

Berichtdoor vuuren1 » 20 Dec 2013, 23:34

Bericht door vuuren1 » za 18 aug 2012, 21:10

Ik ken geen enkele gerenomeerde werf die Hammerite onderwater smeert..
Laakverfsoorten onder water geven blaasjes of onthechten.

Als je niet kaal wilt halen dan heb je een surface tolerante primer of coating nodig (en dat geeft ook geen garanties).
We hebben veel ervaring met DHZ smeerders en dat gaat meestal prima.

Dit soort producten staan bol van de giftige oplosmiddelen die dan ook goed in oude ondergronden -bijten-.
Het is een 1 component product met ca. 30% vaste stoffen (70% verdampt).
Niet in de winkel te koop.

Omdat er 30% overblijft moeten er 7 flinke lagen worden aangebracht om op laagdikte te komen.

Het is een beroepsvaartproduct en zit meestal in 20 liter vaten.
Soms in 5 liter bussen, dat zou ik na moeten gaan.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Bewerking op en onder waterlijn

Berichtdoor Klaas » 20 Dec 2013, 23:35

Bericht door klaas » zo 19 aug 2012, 22:28

dennis schreef:
bij ons worden er wel eens fietsen en winkelkarretjes uit het water gehaald, wel eens gezien hoe die er uit zien?




die hebben geen annodes toch?
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: Bewerking op en onder waterlijn

Berichtdoor broekie » 20 Dec 2013, 23:35

Bericht door broekie » ma 20 aug 2012, 08:37

2 lagen zelfslijpende AF is voldoende hoewel plekken die bij voorgaande dokbeurten steeds als eerste al kaal waren een extra laagje(s) geen kwaad kan.




AF doet helemaal niets als bescherming van je boot.
Hammerrite is een verf voor mensen die denken dat je een wondermiddel in een potje kan kopen.
Niet schuren en gewoon over de roest heen. Nou dat kan dus niet.
De oude hamerslagverf is hetzelfde. Beetje sliconen aan toegevoegd voor het effect. Reclame en marketing doen de rest, zeker als je zegt dat juist het vervelende werk, ontroesten, niet hoeft.

Ik zou gaan voor een Boero epoxy primer of defender:
http://www.boero.nl/2.5.23.2.producten.php
als grondlaag op de kale plaatsen. Is betaalbaar en goed.
Daaroverheen een laag opbouwen met een beschermd materiaal voor onderwater afhankelijk van wat er al op het schip zit.
En dan afwerken met een AF en dan zou ik voor een langzaam varend motorschip een harde AF nemen en geen zelfslijpende.
Maar dat is een discussie met voor en tegens.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Bewerking op en onder waterlijn

Berichtdoor vuuren1 » 20 Dec 2013, 23:35

Bericht door vuuren1 » ma 20 aug 2012, 21:43

Broekie,

Heb je zelf ervaring met die epoxy primers op (meerdere) oude schepen en met oude verfresten?
Je advies is best wel gevaarlijk omdat geen enkele leverancier van epoxyprimers zoiets zal durven adviseren, enige garantie zal er dan ook niet zijn.

Mijn verhaal (geen formeel advies) heeft ook risico's maar dat is een 1-component product en op basis van vinyl (dat wordt niet knalhard en geeft wat mee, net zoals de oude en onderliggende lagen).
Bij de meeste boten gaat dat bij een DHZ schilder goed (mits de voorbewerking goed is en de temperatuur van het casco 3 graden boven het dauwpunt zit).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Bewerking op en onder waterlijn

Berichtdoor broekie » 20 Dec 2013, 23:36

Bericht door broekie » di 21 aug 2012, 08:29

Ikzelf heb alleen ervaring met polyester schepen en deze primer.
Ook daar moet je rekening houden met oude verflagen die kunnen branden met een 2-component.

Op de werf waar ik kom werken ze er veel mee op oudere stalen schepen. Ook plaatselijke reparaties.
Het hecht tenminste goed als de ondergrond zorgvuldig is voorgewerkt. Ik denk dat het kaal staal is in dit geval.

Garantie! Hoeveel zekerheid en garantie wil je geven of hebben als je iets gaat opknappen op een oude bestaande ondergrond?
Natuurlijk is stralen enz. en dan een compleet systeem zetten beter en geeft garanties.

In dit geval moet je denk ik praktisch zijn en kijken wat in ieder geval beter is dan Hammerite.
Dan zou ik voor een goede primer kiezen en de ondergrond zo goed mogelijk voorbewerken.
Vindt je een 2-component te veel risico, neem je wat anders een 1-component, alleen geen Hammerite of zoiets lijkt mij.

Het zal toch ter plaatse bekeken moeten worden om tot het beste advies te komen.
Niet altijd gaat het mis op OUDE bestaande lagen, dat zul je even moet testen.
Zit het erop en hecht het goed dan heb je een goede hechtlaag voor verdere afwerking.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten