OPGELOST Lekke drinkwater tank ?

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

OPGELOST Lekke drinkwater tank ?

Berichtdoor fransfit » 20 Dec 2013, 23:20

Bericht door fransfit » di 03 jul 2012, 09:45

Goede morgen lezer, wij zijn onderweg en hebben een lekkage in onze rvs tank.
Ik heb alle leidingen voor vullen en die van het systeem gecontroleerd en die zijn alle droog.
Toch loopt de tank leeg, als hij vol is, 300 l. is hij met 3 dagen leeg. De bilgepomp maakt overuren.
Het gaat steeds langzamer. Heb geprobeerd met een spiegeltje onder de tank te kijken maar ik zie weinig.
De tank kan er niet heel uitgehaald worden dus wil ik eerst alles proberen voor ik dat ga/laat doen.
Kan er een lasnaad lek zijn oid, is het mogelijk om elektronisch de tank door te lichten of zoiets ?
Heeft iemand een idee of tip die ik nog kan proberen. Vroeger ? had je een spul dat je in een lekke radiator kon doen om die weer lekvrij te maken, zou dat wat zijn of kan dat niet met koud water.
Alle advies is van harte welkom, sms evt je telefoon nummer naar 06.18.87.93.56. en ik bel je terug.
Alvast bedankt van Frans.
Ons 2k. appartement met grote ligplaats direct aan de Braassem is te koop.
Zie : http://plantage209.jouwweb.nl
Gebruikers-avatar
fransfit
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 21 Apr 2012, 10:44
Woonplaats: Rijpwetering
ligplaats: Rijpwetering
info:

Re: OPGELOST Lekke drinkwater tank ?

Berichtdoor fatboy » 20 Dec 2013, 23:21

Bericht door fatboy » di 03 jul 2012, 11:06

hai frans,het lijkt me dat als je 100ltr per dag verliest toch echt wel een klein straaltje water moet zien lopen .
mogelijkheden zijn er te over vanaf een lasnaad tot slang etc .zou toch eerst alle koud en warm leidingen volgen je moet ergens water vinden
fatboy
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 14:59
Woonplaats: drachten
ligplaats:
info:

Re: OPGELOST Lekke drinkwater tank ?

Berichtdoor quichot » 20 Dec 2013, 23:21

Bericht door quichot » di 03 jul 2012, 11:15

Wat bedoel je met 'steeds langzamer'? Neemt het lekken af? Zit er een inspectieluik of mangat in? In dat geval zou je aan cementeren kunnen denken. 2 vliegen in 1 klap, want cement houdt het water frisser dan alleen staal.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: OPGELOST Lekke drinkwater tank ?

Berichtdoor henkvd » 20 Dec 2013, 23:21

Bericht door henkvd » di 03 jul 2012, 20:12

Radiator stop in een drinkwater systeem is voor de gezondheid niet aan te raden.
RVS lijkt mooi spul echter voor tanks ben ik er niet kapot van, de las naden geven problemen en dat zal in dit geval niet anders zijn.
Ergens zal een las naad gescheurd zijn, er zit niets anders op dan dood schip te maken en "naar het lek te luisteren" dit gaat het best in horizontale positie en met de ogen half dicht en met een volle maag :lol:
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: OPGELOST Lekke drinkwater tank ?

Berichtdoor vuuren1 » 20 Dec 2013, 23:21

Bericht door vuuren1 » di 03 jul 2012, 20:49

Een RVS tank lijkt leuk maar dan moet de lasser de lasnaden aan de binnenkant behandelen (etsen) omdat er tijdens het lasproces ontchroming plaatsvindt.
Het komt helaas zeer regelmatig voor dat men dat niet doet en dan gaat het na langere tijd bij de lassen lekken.

Cementeren is een ouderwetse en goede methode echter is RVS plaat erg glad en dan houdt cement er niet op.
De lekkage neemt in de tijd af omdat de tank leger wordt en daardoor de statische druk op het lek afneemt.

Wat nu als je onderweg bent en de vakantie niet af wilt breken?
Eerst een aantal 10 liter flexibele waterkannen kopen bij de Action en daar op leven.
Dan het lek opsporen (als je daar niet bij kan komen heb je erg veel pech).
Een noodreparatie kan met epoxy. Eerst ruw opschuren en dan een glasmatje aanbrengen.

Als de tank er niet uit kan is plaatselijke repareren op de lange termijn geen definitieve oplossing omdat de rest van de naden ook zal gaan lekken.
Ik ken de vormen van de tank niet maar mogelijk is openzagen en een kunststof waterzak er in laten zakken een oplossing.

Succes!
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: OPGELOST Lekke drinkwater tank ?

Berichtdoor fransfit » 20 Dec 2013, 23:22

Bericht door fransfit » wo 04 jul 2012, 08:20

Bedankt voor de adviezen. Alle lasnaden die ik kan voelen met de vingers waren droog, evenals alle gewone waterleidingen,
ik heb dat al meermalen gecontroleerd omdat ik zeker wilde zijn van m'n conclusies. Die tijdelijke oplossingen zie ik niet zoveel in. De bovenkant tank is 140 x 30 en hij is 70 diep, van de bovenkant kan er 90 in de breedte uitgezaagd worden, dan blijft de bevestiging van de tank gehandhaafd. De bevestiging van de inhoudsmeter ben ik wel kwijt dan.
De oplossing van Vuuren1 lijkt me een goede. Kan aan zo'n waterzak de bestaande aan en afvoeren vastgezet worden en ook de meter ? en zijn er zakken die door een gat van 90 x 30 kunnen en dan uitdijen naar 140.
Heb je een idee Hans waar je die zakken kunt bestellen/kopen/laten monteren. We liggen nu op De Kaag, dus bij Leiden.
Alweer bedankt voor de reacties, ik krijg weer een beetje vertrouwen in een doenlijke afloop. :lol:
Ons 2k. appartement met grote ligplaats direct aan de Braassem is te koop.
Zie : http://plantage209.jouwweb.nl
Gebruikers-avatar
fransfit
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 21 Apr 2012, 10:44
Woonplaats: Rijpwetering
ligplaats: Rijpwetering
info:

Re: OPGELOST Lekke drinkwater tank ?

Berichtdoor sinty » 20 Dec 2013, 23:22

Bericht door sinty » wo 04 jul 2012, 13:45

fransfit, wat een ellende is dat zeg, en dan juist als je onderweg bent. maar als de tank zelf droog is,dan heeft een waterzak weinig nut denk ik? ik heb wel wat bedrijven die deze zakken verkopen maar met zoveel waterverlies lijkt het me toch dat je het probleem moet kunnen opsporen het zal niet verdampen,dus moet er ergens iets te zien/horen zijn.
ik zal in ieder geval 2 regels plaatsen om je een idee te geven van een waterzak en de daarbij behorende kosten,
wens je sterkte en mocht het totaal niet lukken en je zit met je handen in het haar wil ik na het weekend best eens komen kijken .
http://www.dekkerwatersport.nl/catalogu ... aspx#Order

http://www.sail4sail.nl/categories/tanks/page/4.html

bij het eiland koudenhoorn tegenover de rondvaart boot van hulst kun je water tanken dus bij de loopbrug van t eiland koudenhoorn is bij jou om de hoek nu
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: OPGELOST Lekke drinkwater tank ?

Berichtdoor vuuren1 » 20 Dec 2013, 23:22

Bericht door vuuren1 » do 05 jul 2012, 00:04

fransfit schreef:
Bedankt voor de adviezen. Alle lasnaden die ik kan voelen met de vingers waren droog, evenals alle gewone waterleidingen,
ik heb dat al meermalen gecontroleerd omdat ik zeker wilde zijn van m'n conclusies. Die tijdelijke oplossingen zie ik niet zoveel in. De bovenkant tank is 140 x 30 en hij is 70 diep, van de bovenkant kan er 90 in de breedte uitgezaagd worden, dan blijft de bevestiging van de tank gehandhaafd. De bevestiging van de inhoudsmeter ben ik wel kwijt dan.
De oplossing van Vuuren1 lijkt me een goede. Kan aan zo'n waterzak de bestaande aan en afvoeren vastgezet worden en ook de meter ? en zijn er zakken die door een gat van 90 x 30 kunnen en dan uitdijen naar 140.
Heb je een idee Hans waar je die zakken kunt bestellen/kopen/laten monteren. We liggen nu op De Kaag, dus bij Leiden.
Alweer bedankt voor de reacties, ik krijg weer een beetje vertrouwen in een doenlijke afloop. :lol:




Aan en afvoeren zitten in de waterzak en een meter in een flexibele tank is natuurlijk onmogelijk.
Waterzakken kunnen door heel kleine openingen maar ik denk dat je straks alleen aan het werk zal zijn om iets even snel proberen op te lossen wat uiteindelijk toch niet werkt omdat het op stel en sprong moet gebeuren.
Zoiets past niet bij een soort van vakantiegevoel.

Niks doen en dan maar wat meer kampeergevoel maken met een aantal kannetjes van de action.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: OPGELOST Lekke drinkwater tank ?

Berichtdoor sinty » 20 Dec 2013, 23:22

Bericht door sinty » do 05 jul 2012, 15:15

helemaal mee eens hans. je gaat niet de hele boel slopen en aanpassen wat uiteindelijk eigenlijk een noodoplossing zou moeten wezen. bij een waterverlies van zoveel liters per dag moet toch echt het euvel gevonden worden en dat lijkt mij niet zo,n ingrijpend iets als er al gezegd word dat de tank zelf niet lekt . zo vreselijk veel waterleidingwerk zit er nu ook niet in een boot en dat moet gewoon te vinden zijn . als het een paar druppels zou geweest zijn dan lijkt het me moeiliker op te sporen ,maar zoveel liters in een korte tijd dat moet te vinden zijn, en eenmaal gevonden is t waarschijnlijk zo weer gemaakt ook .ik had een voorstel gedaan,maar zie nog geen reactie,hoop niet dat de boel al gesloopt word intussen.ikneem aan dat er ook een afsluiter zit vlakbij de tank ik zal zeggen draai die eens dicht, vul de tank, en kijk dan wat er gebeurt, loopt hij dan alsnog leeg dan zit het in de tank .blijft het niveu t zelfde dus geen waterverlies dan zit het in een leiding
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: OPGELOST Lekke drinkwater tank ?

Berichtdoor reijmerink » 20 Dec 2013, 23:23

Bericht door reijmerink » do 05 jul 2012, 16:50

300 liter in 3 dagen is teruggerekend een kopje thee per minuuut....dat moet je zien lekken,dan als het een naad is,ruw maken met een bougieborstel, epoxy onderwater putty er tegen en verder vakantie vieren..in het najaar tank vervangen..mijn idee.... grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten