OPGELOST Lekke drinkwater tank ?

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: OPGELOST Lekke drinkwater tank ?

Berichtdoor henkvd » 20 Dec 2013, 23:24

Bericht door vuuren1 » do 05 jul 2012, 20:24

Ik begrijp ook niet dat die lekkage niet te localiseren is.
Als je onder de tank kan komen leg je bv. repen toiletpapier achter elkaar en die haal je 1 voor 1 na 10 minuten van laag naar hoog weg. De eerste die droog is geeft aan waar het lek ongeveer zit.
Als de bodem van de boot op die plek recht loopt is de eerste reep die nat is de locatie.

Ik denk dat je er een 200 liter flexibele tank in kan stoppen.
Dan moet je de vul en de slang naar de pomp aansluiten (geen ontluchting aansluiten!).
De slangen moeten wel soepel zijn om goed mee te kunnen bewegen, verder de slangklemmen goed rondom intapen omdat ze scherp zijn en uiteindelijk een flexibele tank ik een vaste tank stuk maken.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: OPGELOST Lekke drinkwater tank ?

Berichtdoor henkvd » 20 Dec 2013, 23:24

Bericht door fransfit » za 07 jul 2012, 09:03

Het probleem zit in de tank, alle leidingen nogmaals gecontroleerd en die zijn droog.
Met een minizaklamp aan een touwtje door de opening van de meter de tank een beetje van binnen kunnen bekijken, lasnaden en bodem zien er vies en roestig uit. van de onderkant van de tank kan ik de achterkant niet bevoelen of zien en daar zit dus vermoedelijk een lekkage. Ik zal de tank gaan vullen en de aftapkraan dicht zetten en dan opnieuw proberen met een spiegeltje onder de tank te kijken of ik water zie lekken, bedankt voor het idee.
Heb ook naar waterzakken gekeken, een 200 liter zak past ruim in de ruimte onder de bank en ligt dan direct bij de vulslang dus zo aan te sluiten. De loodballast blokken verhuizen dan naar BB en hou ik een redelijk evenwicht. De spulletjes uit die ruimtes kunnen dan in de opengezaagde tank. Bij elkaar niet veel werk, met redelijke kosten.
We zijn overigens niet echt op vakantie, we varen de hele zomer en zijn nu rond Leiden naar een appartement aan het zoeken. Bedankt voor de adviezen, ik ben er mee bezig. Groeten van Frans.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: OPGELOST Lekke drinkwater tank ?

Berichtdoor henkvd » 20 Dec 2013, 23:25

Bericht door vuuren1 » za 07 jul 2012, 19:59

Frans,
Bedenk wel dat een tank aan 1 kant van een boot irritant kan zijn omdat 200 kilo verschil invloed heeft op de slagzij.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: OPGELOST Lekke drinkwater tank ?

Berichtdoor fransfit » 20 Dec 2013, 23:25

Bericht door fransfit » ma 09 jul 2012, 10:07

Bedankt voor het advies Hans, we hebben 15 x 20 kg loodblokken aan boord, daar ga ik dan mee balanceren op een half gevulde waterzak en leg er dan ook een paar in de punt want de zak komt iets meer naar achter dan de tank stond.
De tank blijkt idd op de achter/onderste lasnaad flink te lekken, daar is ook niet meer bij te komen.
Ik vermoed dat ik tevreden zal zijn met deze oplossing die relatief ook goedkoop is en die ik op het openzagen van de tank na zelf kan uitvoeren. In de tank kan ik straks wat niet te vaak nodige spulletjes kwijt.
Iedereen die gereageerd heeft met een idee vriendelijk bedankt.
Groetjes van Frans.
Ons 2k. appartement met grote ligplaats direct aan de Braassem is te koop.
Zie : http://plantage209.jouwweb.nl
Gebruikers-avatar
fransfit
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 21 Apr 2012, 10:44
Woonplaats: Rijpwetering
ligplaats: Rijpwetering
info:

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten