-OPGELOST-Slingeren

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

-OPGELOST-Slingeren

Berichtdoor stentor950 » 20 Dec 2013, 23:11

Bericht door stentor950 » wo 27 jun 2012, 20:55

Beste forumleden,

Zoals zoveel stalen schepen is ook die van mij een knikspant. Het heeft zo z'n voordelen (veel ruimte en gemakkelijk te varen) maar ook zo z'n nadelen. De rompvorm van een knikspant is dusdanig dat ze bij een beetje golfslag nogal willen slingeren.

Wat is een relatief eenvoudige manier om dit zoveel mogelijk te beperken?

Ik heb een foto bijgevoegd zodat ook eventuele aanwijzingen a.d.h.v. de foto kunnen worden gegeven.

http://www.mijnalbum.nl/Album=R8OF66M3

BTW, hoe krijg ik een foto in een bericht geplakt?
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: -OPGELOST-Slingeren

Berichtdoor Rob » 20 Dec 2013, 23:12

Bericht door Rob » wo 27 jun 2012, 21:10

Afbeelding

In mijn album staat onder de foto link die jij gebruikt hebt ook nog een link special voor forums.
Rob
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 16:22
Woonplaats: Zwaag
ligplaats: Middenmeer
info:

Re: -OPGELOST-Slingeren

Berichtdoor sinty » 20 Dec 2013, 23:12

Bericht door sinty » wo 27 jun 2012, 21:11

het begrip slingeren kan op zoveel manieren verwoordt worden.
ieder scheepje slingert bij heftige golfslag vooral van opzij. maar velen slingeren ook zodra er plots iemand opstaat om even koffie in te schenken tijdens de vaart ik ken er zat waar het scheepje de hoek van omgaat zodra er iemand naar bak of stuurboord loopt . om wat voor slingergang gaat het ?
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: -OPGELOST-Slingeren

Berichtdoor stentor950 » 20 Dec 2013, 23:12

Bericht door stentor950 » wo 27 jun 2012, 21:22

Sinty,

Hallo zeg, mijn vrouw is geen kamerolifant :D , en ook het ontlasten aan een kant van de boot heeft geen invloed op het slingergedrag ;)

Voor wat betreft het slingeren. Stel - en ik heb het ondervonden- je zit op het Markermeer bij windkeacht 4 á 5. Door omstandigheden moet je uitwijken naar een andere haven en komen de golven dwars in. Berg je dan maar en zet je goed schrap!!! Alles wat niet 100% zeevast staat gaat aan de haal!!!

Mijn vrouw - ze zit naast mij - omschrijft het als zeer heftig. :P
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: -OPGELOST-Slingeren

Berichtdoor R.C.Grootveld » 20 Dec 2013, 23:13

Bericht door R.C.Grootveld » wo 27 jun 2012, 21:53

stentor950 schreef:
Wat is een relatief eenvoudige manier om dit zoveel mogelijk te beperken?



Zorgen dat je de wind niet dwars hebt en/of bij 4+ het IJssel- resp. Markermeer niet op gaan :D

Een relatief eenvoudige manier? Die is er niet!

De enige manier om dit op te vangen is een dynamisch stabilisatie systeem, maar dan praat je al snel over 5 cijfers met een 2, beginnend.
Verder werken die systemen meestal hydraulisch, wat meestal neer komt op een zwaardere motor.

Ik vaar zelf ook met multi-knik (3gangs), voorzien van anti-slinger kielen, maar met 5 dwars is er ook bij ons geen lol aan, zeker niet op het IJssel- resp. Markermeer met haar kl.... golfslag.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: -OPGELOST-Slingeren

Berichtdoor stentor950 » 20 Dec 2013, 23:13

Bericht door stentor950 » wo 27 jun 2012, 21:58

Heb je de anti-slingerkielen - ik neem aan kimkielen- later laten plaatsen. En zo ja, was er een merkbaar verschil?
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: -OPGELOST-Slingeren

Berichtdoor sinty » 20 Dec 2013, 23:13

Bericht door sinty » wo 27 jun 2012, 22:01

klopt, de enige manier is het voorkomen van de golfslag langszij dan zorg je dat je niet gaat rollen ,heb het verleden jaar op het ijsselmeer nog meegemaakt wilden vanuit de haven van volendam een andere haven aandoen ,maar kreeg alles van langszij en dat kan inderdaad heel heftig zijn .dus heb de koers verlegd en gezorgd dat de golfen op de kop kwamen dan is er niets aan de hand mijn vrouw vond het een heerlijke oversteek ,en ik dacht in mijn achterhoofd ik kan niet anders ;)
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: -OPGELOST-Slingeren

Berichtdoor R.C.Grootveld » 20 Dec 2013, 23:14

Bericht door R.C.Grootveld » wo 27 jun 2012, 23:06

stentor950 schreef:
Heb je de anti-slingerkielen - ik neem aan kimkielen- later laten plaatsen. En zo ja, was er een merkbaar verschil?



Nee, die zitter er vanaf de bouw al op (standaard in het bestek, schip is nieuw gebouwd voor ons), dus ik kan niet aangeven of het verschil maakt.

Verder dezelfde ervaring als sinty:
6 vol op de kop ploegt ze moeiteloos door heen (alleen zorgen dat de patrijspoorten en het vluchtluik dicht zijn), eventuele brekers worden moeiteloos via de gangboorden afgevoerd (soms tot in de kuip).

4+ Dwars is bijna niet te doen, ook wij moesten een keer van Enkhuizen naar Lemmer met NW 4-5, was niet te doen. Uiteindelijk koers verlegd naar Stavoeren, waardoor ze meer op de kop binnen kwamen. De stuurautomaat maakte overuren.... Uiteindelijk bij Stavoren naar binnen en binnendoor naar Lemmer.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: -OPGELOST-Slingeren

Berichtdoor vuuren1 » 20 Dec 2013, 23:14

Bericht door vuuren1 » do 28 jun 2012, 00:00

Wat ik op de foto zie is een relatief ranke boot met vrij weinig diepgang t.o.v. hetgeen bovenwater steekt.
De waterverplaatsing zal dus niet echt veel zijn en dan heeft de boot i.c.m. met genoemde factoren wat minder dwarsscheepse stabiliteit.

De voordelen zijn waarschijnlijk dat de boot nu goed / gemakkelijk vaart met weinig motorvermogen.
De boot meteen ballasten waardoor ze 10-15cm zakt zal een beetje helpen en daardoor verlies je een stukje van de genoemde voordelen.

Effectiever is om van voor naar achter een soort loefbijter onder het middenzaadhout te lassen.
Een stalen plaat van 20 cm hoog en 10 mm dik zal best resultaat geven.
(daar komen allerlei krachten op en zoiets moet op een verantwoorde manier worden gelast en desnoods moet het uit 2 platen in een lichte V-vorm worden gemaakt)
Als je zoiets echt netjes laat doen zal het financiele plaatje tussen de 2000 en 5000 euro uitkomen.
Als je er niks aan doet kost het niks.

Ik zou er niks aan doen omdat je er relatief weinig mee op zal schieten als het varen met een dwarse windkracht 4-5 het enige probleem is.
Ieder pleziervaartuig rond deze afmetingen heeft last van een forse dwarswind/golfslag.
Een knikspant of platbodem heeft in de praktijk eigenlijk nog de minste problemen, een dure vlet met een rondspantbodem rolt nog veel meer.

Een klant van ons 'klaagde' ooit dat op het IJsselmeer alles door de kastjes vloog bij een windkracht 8 haaks op de boot (ZW aan de Friese kant!).
Dat vonden wij een soort van compliment voor de stabiliteit omdat wij dergelijke dwaze toeren niet durven uithalen omdat het buitengewoon onverantwoord is.
Dat was dan wel een boot van 8,5 ton maar windkracht 8 over een groot stuk IJsselmeer is wel erg heftig..

In dergelijke situaties is het verstandiger om de koers aan te passen en zal de reis wat langer duren.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: -OPGELOST-Slingeren

Berichtdoor Stylerider » 20 Dec 2013, 23:14

Bericht door Stylerider » do 28 jun 2012, 11:04

Denk ook eens aan een steunzeiltje...
Stylerider
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 08 Jan 2012, 23:10
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten