Afschermen slijpen en lassen

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Afschermen slijpen en lassen

Berichtdoor Timonneke » 20 Feb 2024, 14:01

Beste leden,

De volgende winter gaat mijn boot op de kant. Er moeten wat slijp en laswerkzaamheden worden uitgevoerd en dat moet logischerwijs goed worden afgeschermd. De havenmeester vind het goed in overleg mits ik alles goed afscherm. Hiervoor heb ik wat praktische tips nodig. Het dak van mn boot moet flink worden aangepakt. Wie heeft er goede ideeen (fotos en links zijn welkom) hoe ik dergelijke werkzaamheden goed afscherm?
Timonneke
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 10 Jun 2022, 08:47
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Afschermen slijpen en lassen

Berichtdoor McBoaty » 20 Feb 2024, 16:34

Ik zou eens gaan vragen bij een steigerbouwbedrijf voor een steiger met dekkleden om om je boot bouwen.
Ik liet gewoon mijn boot op een uithoekje van de werf zetten :) problem solved
Polaris 950 OKAK
Gebruikers-avatar
McBoaty
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 10 Okt 2022, 09:37
ligplaats: De Klink
info: Polaris Marathon 950 OKAK

Re: Afschermen slijpen en lassen

Berichtdoor McBoaty » 20 Feb 2024, 16:34

dubbel
Laatst gewijzigd door McBoaty op 20 Feb 2024, 16:35, in totaal 1 keer gewijzigd.
Polaris 950 OKAK
Gebruikers-avatar
McBoaty
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 10 Okt 2022, 09:37
ligplaats: De Klink
info: Polaris Marathon 950 OKAK

Re: Afschermen slijpen en lassen

Berichtdoor Amersfow » 20 Feb 2024, 16:50

Als je tig/mig gaat lassen moet je zowiezo een dichte tent hebben, anders verwaaid het gas teveel. Electrode lassen is minder kritisch.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Afschermen slijpen en lassen

Berichtdoor heuvels » 20 Feb 2024, 17:06

Als het las- en slijpwerk onder de boot is, kun je volstaan met stevig vrachtwagenzeil rondom aan het gangboord. Verkrijgbaar bij de bouwmarkt.
Als het aan de zijkanten of bovenop is zul je een tent moeten bouwen. Hoe dan ook gaat het er vooral om dat er geen ijzerdeeltjes over de andere schepen vliegen.
Bij ons op de haven mag er vanaf 15 maart ook niet droog geschuurd worden, daarna hebben de schilders vrij spel totdat half april de schepen te water gaan.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Afschermen slijpen en lassen

Berichtdoor Blacktoppie » 20 Feb 2024, 21:15

Slijpsel komt ver door de lucht. Hete spetters kunnen ook goed inbranden in de lak of gelcoat. Problemen komen meestal pas na een paar dagen/weken als de staal stukjes gaan roesten.

Goed afzeilen is dus een must, ik heb zelf meerdere keren een volledige tent om de boot gemaakt., frame gemaakt van hout en een groot bouwzeil eromheen. Ga je slijpen dan zal je nog iets van een lasdeken oid moeten gebruiken om de spetters op te vangen maar het dwarrelende stof zal iig in de tent blijven. Oh ja zo'n tent is een behoorlijke windvanger dus daar zal je ook rekening mee moeten houden.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Afschermen slijpen en lassen

Berichtdoor Tontoos » 07 Mrt 2024, 14:33

Lassen op zich is geen probleem maar het slijpen maakt vaak problemen.
Ik heb het veel gedaan buiten bij onze ver. maar dan alleen met elektrode vanwege de wind, vocht en verf.
Tontoos
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 18 Nov 2018, 10:30
ligplaats: Oude Pekela
info: Ik heb een qua model Beenhakker vlet van de schroothoop gered.
Die heb ik opgeknapt, met een 6pk Mercury bb motor.

Re: Afschermen slijpen en lassen

Berichtdoor Amersfow » 07 Mrt 2024, 15:52

Electrode lassen is minder kritisch qua materiaal en omstandigheden. Ook minder mooi resultaat als je amateur bent.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Afschermen slijpen en lassen

Berichtdoor Mayland » 07 Mrt 2024, 17:49

Als je gaat lassen, maar ook slijpen in een tent, denk dan aan goede ademhalingsbescherming!
Gebruikers-avatar
Mayland
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 25 Sep 2020, 14:27
ligplaats: Assen
info: Pegasus
Mayland Fisherman 16" (1979)
Mercury 18HP ML (1981)

Re: Afschermen slijpen en lassen

Berichtdoor gewoonmich » 08 Mrt 2024, 07:43

Misschien ben ik een zeikerd, maar ben geen voorstander van slijpen en lassen aan een boot tussen andere boten. Ook niet wanneer deze is afgedekt onder een tent of ander constructie.

Ongemerkt blijkt het toch dat er slijpsel naar andere boen is gewaaid. Heb zelf al meerdere malen mogen ervaren dat er vliegroest op onze boot zit. Verhalen op iemand gaat niet want je was er niet bij toen het gebeurde en als je er iemand op aanspreekt melden ze altijd dat ze alles goed afgeschermd hadden. Met andere woorden jammer en zoek het zelf maar uit.

Begrijp dan ook niet dat er nog steeds in havens, geslepen of gelast mag worden wanneer de boot niet in een aparte ruimte staat. Ook schuren zonder stofzuiger vind ik niet gepast.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 268
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 97 gasten