Anti-Fouling

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Anti-Fouling

Berichtdoor Adventure » 30 Jan 2024, 19:01

Onze boot moet qua anti-fouling worden bijgewerkt daar er plekken zijn waar blazen zijn ontstaan en dus deze moeten worden aangepakt.

Het grootste gedeelte van het onderwaterschip zit nog goed in de Anti-Fouling.

Nu hebben ik me laten vertellen dat je in principe 5 lagen primer moet aanbrengen en dan nog 2 lagen Anti-Fouling.

Wat we weten is dat er over de zelfslijpende Anti-Fouling 3 lagen primer is aangebracht en 2 lagen Anti-Fouling.

Is het nu een kwestie van de plekken die bijgewerkt moeten worden om de blazen goed weg te steken en schuren en dan lagen primer en dan Anti-Fouling.

Of beter blazen wegsteken dan het onderwaterschip geheel op te schuren en dan eerste nog een 2 tal lagen primer aan te brengen en daarna 2 lagen Anti-Fouling, of is dit niet nodig.
Het is 3 jaar geleden dat dit is gedaan.

Had eerst het idee om het onderwaterschip te laten zandstralen, maar veel botenbezitters bij ons vonden gezien hoe het onderwaterschip er nu uitziet eigenlijk niet nodig.

Maar door ziekte en operatie kan ik deze klus zelf niet meer en komt het op de schouders van mijn vrouw terecht en we willen het wel goed doen en niet half werk.
Als je boot niet drijf, is hij vermoedelijk lek, of heb je een duikboot !
Gebruikers-avatar
Adventure
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 08:03
Woonplaats: Lage Zwaluwe
ligplaats: Lage Zwaluwe
info: Beachcraft 950

Re: Anti-Fouling

Berichtdoor pascall » 30 Jan 2024, 20:02

Ik zou alleen de blazen aanpakken en over een paar jaar weer eens kijken hoe dan de staat is.
Mogelijk zijn er dan weer blazen bijgekomen of het blijft wat het nu is en dan ben je relatief snel klaar.
Stralen kan altijd nog, maar ik zou wel controleren of er ergens een spanningslek is om elektrolyse uit te sluiten.
Lig je vaak , of misschien altijd aan de walstroom, dan zou elektrolyse een mogelijke oorzaak kunnen zijn.
Ik ben geen elektrotechnische maar volgens mij kan je het voltage/lekspanning meten als je op de wal staat door de walstroom aan te sluiten en het voltage te meten van de scheepshuid naar de aarde, bijvoorbeeld een spant van de loods waar je mogelijk in staat.
Er zijn hier vast mensen op het forum die het exact weten hoe dit te meten.
Blazen kan een vorm van slechte hechting, slechte hechting kan veroorzaakt zijn door diverse factoren, b.v. vocht, niet goed ontvet, lagen te snel achterelkaar aangebracht, staal te glad enz.
Elektrolyse kan ook diverse oorzaken hebben, het is vaak lastig om achter de oorzaak te komen.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Anti-Fouling

Berichtdoor Adventure » 05 Feb 2024, 16:50

Pascall,

Dank voor je reactie.

Dan denk ik dat het blazen wegsteken wordt ontvetten schuren ontvetten, plekken 3x primeren, ontvetten schuren en 2x antifouling.

Zaten er nog aan te denken ,om de plekken 5x te primeren dan het onderwaterschip nog geheel 2x te primeren en dan 2 lagen antifouling erop te zetten, maar dan kijken we over een jaar of 2 wel weer verder.

Onze boot ligt sowieso aan de walstroom , hebben geen zonnepanelen en de koelkast draait altijd als de boot in het water ligt.

Dus kijken of onze zoon dat stukje van elektrolyse kan meten. En indien dit aanwezig is, wat er tegen te doen.
Dat gaat mijn petje sowieso te boven.

Zijn er nog mensen die weten wanneer je weet dat je te maken hebt met elektrolyse, is dit als je sowieso spanning meet of zijn hier waarden voor.
Als je boot niet drijf, is hij vermoedelijk lek, of heb je een duikboot !
Gebruikers-avatar
Adventure
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 08:03
Woonplaats: Lage Zwaluwe
ligplaats: Lage Zwaluwe
info: Beachcraft 950

Re: Anti-Fouling

Berichtdoor Adventure » 18 Mrt 2024, 19:17

Afbeelding

Mijn vrouw is begonnen met de anti fouling en kwam dit op de kiel tegen en aan de andere zijde lijkt het wel beter alleen zie je daar weer craquelé, lijkt wel of er iets van teer onder zit.

Kun je op die plekken gewoon primacon zetten enkele lagen en dan anti fouling of er is ook al tegen haar verteld om daar intertuf op te smeren.

Nu nog de hele boel eraf halen gaat denk ik niet meer halen, de boot met voor 1 mei uit de stalling en ze werkt ook nog 40 uur in de week.

Dus dat zou dan een najaarsklus moeten gaan worden, 3 jaar geleden was er een schilder die het veel deed bij boten.
Maar begon al nadat er 2 lagen primacon over zelfslijpende anti fouling was gezet om er harde anti fouling op te zetten terwijl we liever zelfslijpende erop wilde hebben ivm laagopbouw.
Maar dat het er nnu op sommige delen zo eraf komt lijkt het toch niet zo professioneel gedaan te zijn ?
Als je boot niet drijf, is hij vermoedelijk lek, of heb je een duikboot !
Gebruikers-avatar
Adventure
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 08:03
Woonplaats: Lage Zwaluwe
ligplaats: Lage Zwaluwe
info: Beachcraft 950


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Stalle en 89 gasten