compensatieleiding hydraulische besturing

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

compensatieleiding hydraulische besturing

Berichtdoor bassie77 » 24 Jan 2024, 13:58

Hi,

Is een compensatieleiding tussen twee hydraulische pompen (bijvoorbeeld 1 stuurpomp en 1 elektro hydraulische pomp) altijd nodig tussen de twee tankaansluitingen? Of is het ook voldoende als ze beide een eigen reservoir hebben?

In de overzichten van vetus staat van wel, in de manual van raymarine lees ik: The reservoir port is the reservoir or balance line and MUST be connected, through a continuous rise to the helm pump lowest connection or other external reservoir.

zo lees ik dat een eigen reservoir ook kan.

Daarnaast heeft een buurman van me 2 normale vetus stuurpompen (binnen- en buitenbesturing) zonder compensatieleiding. Hij beweert dat het prima werkt.


Hoor graag jullie mening,

groet bas
bassie77
 
Berichten: 129
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 00:47
ligplaats:
info:

Re: compensatieleiding hydraulische besturing

Berichtdoor Wolf1 » 25 Jan 2024, 12:03

Om druk op de keerring van de uitgaande as van de stuurpomp te voorkomen bij temperatuur wisselingen, zit er een gaatje in de vuldop van het reservoir in het pomphuis !
Bij gebruik van meerdere stuurpompen, zal een lager gesitueerde stuurpomp reservoir, overlopen door inwendige lekkage.
Om dit te voorkomen wordt er gebruik gemaakt van een lek olie leiding, hiermee kunnen alle reservoir pluggen vervangen worden voor dichte pluggen,
behalve het hoogst geplaatste reservoir deze blijft uitgevoerd met een ontlucht/belucht plug.
Waaneer de totalie olie inhoud van het systeem te groot wordt voor de beperkte expansie inhoud van de bovenste stuurpomp, kan worden overgegaan naar een extern reservoir, aangesloten op een vuldop van een reservoir, met in achtneming dat dit reservoir het hoogste punt van de stuurinstallatie is.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: compensatieleiding hydraulische besturing

Berichtdoor bassie77 » 25 Jan 2024, 13:05

Wolf1 schreef:Om druk op de keerring van de uitgaande as van de stuurpomp te voorkomen bij temperatuur wisselingen, zit er een gaatje in de vuldop van het reservoir in het pomphuis !
Bij gebruik van meerdere stuurpompen, zal een lager gesitueerde stuurpomp reservoir, overlopen door inwendige lekkage.
Om dit te voorkomen wordt er gebruik gemaakt van een lek olie leiding, hiermee kunnen alle reservoir pluggen vervangen worden voor dichte pluggen,
behalve het hoogst geplaatste reservoir deze blijft uitgevoerd met een ontlucht/belucht plug.
Waaneer de totalie olie inhoud van het systeem te groot wordt voor de beperkte expansie inhoud van de bovenste stuurpomp, kan worden overgegaan naar een extern reservoir, aangesloten op een vuldop van een reservoir, met in achtneming dat dit reservoir het hoogste punt van de stuurinstallatie is.
Gr. Wolf1


Hi Wolf1,

dit is een heldere uitleg, dank je.

Nu is mijn probleem dat het leggen van de lek olie leiding lastig gaat. Dit doordat de hydrauliek leidingen achter de betimmering lopen en er zeer weinig ruimte is bij de stuurpomp. Nu ga ik een raymarine pomp installeren bij de stuurcylinder om een stuurautomaat te maken. Ik vroeg me af of ik bijvoorbeeld 2 elektrische stuurkleppen (3-weg) kan plaatsen waardoor het of de stuurpomp is of de raymarine pomp. Dus ik duw op een knop, de kleppen schakelen en de automaat gaat of uit.

Zou dit werken?

groet bas
bassie77
 
Berichten: 129
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 00:47
ligplaats:
info:

Re: compensatieleiding hydraulische besturing

Berichtdoor Wolf1 » 25 Jan 2024, 18:39

6/2 ventiel 12V.
Afbeelding
B1+B2 Handstuurwiel C1+C2 Elektro pomp
2 Diode's op de pomp, kan je beide systemen zondermeer gebruiken .
Zou voor de prijs ook eens bij Hydrauliek 24 kijken !
Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: compensatieleiding hydraulische besturing

Berichtdoor bassie77 » 25 Jan 2024, 22:49

Wolf1 schreef:6/2 ventiel 12V.
Afbeelding
B1+B2 Handstuurwiel C1+C2 Elektro pomp
2 Diode's op de pomp, kan je beide systemen zondermeer gebruiken .
Zou voor de prijs ook eens bij Hydrauliek 24 kijken !
Wolf1


Dank je Wolf1! Zo ga ik het maken en ja ik bestel het zeker bij hydrauliek24. Daar heb ik al goede ervaringen mee.

Slim om dit vanuit de pomp aan te sturen. Ik had al een aparte schakelaar in gedachte maar dat is een extra handeling.

Groet Bas
bassie77
 
Berichten: 129
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 00:47
ligplaats:
info:

Re: compensatieleiding hydraulische besturing

Berichtdoor Wolf1 » 26 Jan 2024, 11:05

Een andere oplossing:
Naar ik aanmeem is de nu aanwezige stuurpomp uitgevoerd met gestuurde terugslagkleppen.
Hydrauliek 24 heeft een blokje, waar 2 van deze kleppen, kunnen worden ingeschroefd (speciaal voor dubbelwerkrnd cilinder)
Dit blokje aangesloten met T_stukken op de leidingen naar je stuurcilinder, maakt parallel schakelen van je elektropomp aan je handpomp mogelijk.
Is je handpomp niet van terugslagkleppen voorzien dan heeft Vetus een blok waar 2 pompen op kunnen worden aangesloten.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: compensatieleiding hydraulische besturing

Berichtdoor eagle » 26 Jan 2024, 20:45

Wolf1 schreef:Een andere oplossing:
Naar ik aanmeem is de nu aanwezige stuurpomp uitgevoerd met gestuurde terugslagkleppen.
Hydrauliek 24 heeft een blokje, waar 2 van deze kleppen, kunnen worden ingeschroefd (speciaal voor dubbelwerkrnd cilinder)
Dit blokje aangesloten met T_stukken op de leidingen naar je stuurcilinder, maakt parallel schakelen van je elektropomp aan je handpomp mogelijk.
Is je handpomp niet van terugslagkleppen voorzien dan heeft Vetus een blok waar 2 pompen op kunnen worden aangesloten.
Gr. Wolf1


De beste manier!

De Compensatie- of Lek olie aansluiting moet wel worden aangesloten om te voorkomen dat er ten gevolge van interne lekkage (die er altijd is..) overdruk in het pomphuis, en dus ook achter de as keerring ontstaat, met lekkage tot gevolg.
De lek olie zorgt ook voor verlies van olie in het reservoir van de handstuurpomp indien er gescheiden reservoirs worden toegepast; De automaat lek olie moet dan op gezette tijden worden teruggevoerd naar het hoofdreservoir in de handstuurpomp. Dat gaat echter vanzelf indien er een compensatieleiding wordt aangelegd. Dat mag een dun slangetje zijn..

gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: compensatieleiding hydraulische besturing

Berichtdoor bassie77 » 26 Jan 2024, 21:57

eagle schreef:Een andere oplossing:
Naar ik aanmeem is de nu aanwezige stuurpomp uitgevoerd met gestuurde terugslagkleppen.
Hydrauliek 24 heeft een blokje, waar 2 van deze kleppen, kunnen worden ingeschroefd (speciaal voor dubbelwerkrnd cilinder)
Dit blokje aangesloten met T_stukken op de leidingen naar je stuurcilinder, maakt parallel schakelen van je elektropomp aan je handpomp mogelijk.
Is je handpomp niet van terugslagkleppen voorzien dan heeft Vetus een blok waar 2 pompen op kunnen worden aangesloten.
Gr. Wolf1


De beste manier!

De Compensatie- of Lek olie aansluiting moet wel worden aangesloten om te voorkomen dat er ten gevolge van interne lekkage (die er altijd is..) overdruk in het pomphuis, en dus ook achter de as keerring ontstaat, met lekkage tot gevolg.
De lek olie zorgt ook voor verlies van olie in het reservoir van de handstuurpomp indien er gescheiden reservoirs worden toegepast; De automaat lek olie moet dan op gezette tijden worden teruggevoerd naar het hoofdreservoir in de handstuurpomp. Dat gaat echter vanzelf indien er een compensatieleiding wordt aangelegd. Dat mag een dun slangetje zijn..

gr, Eagle[/quote]

Ah oke! Dus de lek leiding moet altijd. Ik had gehoopt dit te vermijden door er twee aparte circuits van te maken met de 6/2 ventiel en allebei een eigen reservoir

Dan moet ik toch kijken hoe ik die leiding getrokken krijgen. Mooie uitdaging deze maand :)

Thanks

Gr bas
bassie77
 
Berichten: 129
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 00:47
ligplaats:
info:

Re: compensatieleiding hydraulische besturing

Berichtdoor Wolf1 » 27 Jan 2024, 10:53

bassie77 schreef:Dus de lek leiding moet altijd. Ik had gehoopt dit te vermijden door er twee aparte circuits van te maken met de 6/2 ventiel en allebei een eigen reservoir
Thanks Gr bas

Nee Bas, bij Olie keerringen voor draaiende assen, wordt over het algemeen gebruik gemaakt van het principe de oliedruk achter de keerring tot minimaal te reduceren.
Dit gaat bij pompen/motoren met 1 draairichting, door de ruimte achter de keerring, intern te verbinden met de zuig c.q. retourleiding.
Bij pompen/motoren met 2 draairichtingen maken we gebruik van een lekleiding die er voor zorgt dat de olie achter de keerring drukloos naar het reservoir afgevoerd kan worden, bij elke draairichting.
Zorgen we nu voor een voorziening die het mogelijk maakt, dat de lek olie altijd in verbinding staat met de retour, kan de lekolie leiding vervallen !
Dit maken we met 3 T-stukken en 2 terugslag kleppen.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: compensatieleiding hydraulische besturing

Berichtdoor eagle » 27 Jan 2024, 16:39

Natuurlijk, dat kan ook..

Aan de lek olie aansluiting komt de verticale poot van T1. Aan de twee horizontale poten komen de twee terugslagkleppen, Een aan elke kant, en wel zodanig, dat er vanuit T1 Wel olie Uit kan, maar niet T1 In. Dan worden de twee druk uitgang leidingen naar de stuurcilinder onderbroken, en weer doorverbonden via de horizontale aansluitingen van resp T2 en T3. De verticale poot van T2 komt aan Een van de terugslagkleppen, en die van T3 aan de andere.
Hoop gedoe om de lekleiding te vermijden, maar het kan..

Gr Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 gasten