Electrische luchtontvochtiger

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Electrische luchtontvochtiger

Berichtdoor McBoaty » 27 Dec 2023, 20:51

Na de zondvloed van de laatste maanden blijkt de luchtvochtigheid in onze boot de pan uit te rijzen. Dat er een paar lekkende kieren in de tent blijken te zitten helpt ook niet echt natuurlijk.
De buurman van onze buurboot zweert bij een elektrische luchtontvochtiger maar ik heb daar nog wel een paar vraagtekens bij..

Ik heb bijvoorbeeld de Meaco DD8L gevonden die op stand2 650W vraagt maar ook in standje1 kan, op 350W. Dat is al wat acceptabeler qua stroomgebruik op de walstroom.
Het apparaat kan zijn water via een slang dan kwijt in de gootsteen.

Werkt dit überhaupt? of is dit gewoon een (te) dure oplossing?
Polaris 950 OKAK
Gebruikers-avatar
McBoaty
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 10 Okt 2022, 09:37
ligplaats: De Klink
info: Polaris Marathon 950 OKAK

Re: Electrische luchtontvochtiger

Berichtdoor broekie » 27 Dec 2023, 21:01

Hier is al veel over geschreven op het forum.
Het werkt alleen als je de boot niet ventileert, anders haal je voortdurend verse lucht met mogelijk een hoog vochtgehalte binnen.
Dan probeer je de hele omgeving te ontvochtigen met als resultaat alleen een stroomrekening.

Als je niet op de boot woont is ventileren in mijn ogen het beste.
Geen water in de bilge.

Woon je op de boot en stook je, dan wordt het anders.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Electrische luchtontvochtiger

Berichtdoor McBoaty » 27 Dec 2023, 22:27

Kon niets vinden over elektrische drogers, wel de nutteloosheid van absorptie bakjes.
Ik ventileer in feite niet maar de achtertent is natuurlijk ook niet helemaal dicht... :?
Polaris 950 OKAK
Gebruikers-avatar
McBoaty
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 10 Okt 2022, 09:37
ligplaats: De Klink
info: Polaris Marathon 950 OKAK

Re: Electrische luchtontvochtiger

Berichtdoor broekie » 28 Dec 2023, 08:07

Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Electrische luchtontvochtiger

Berichtdoor Pieterse » 28 Dec 2023, 10:24

Ik heb nu vier winters zo'n Maeco in de kajuit staan. Alle kussens uit de kuip naar binnen en de luchtontvochtiger op de laagste stand. De luchtvochtigheid blijft altijd keurig onder de 60%. Mijn stroomverbruik in 2022 was 45 euro, dit is inclusief het op peil houden van de accu's. Kilowattuurprijs was toen 25 cent, zal nu dus iets meer zijn.
Ik ben er heel tevreden mee.
Pieterse
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 02 Sep 2021, 17:55
ligplaats: Warmond ZH
info: Ligplaats Warmond
Pieterse 1050
75 pk Yanmar

Re: Electrische luchtontvochtiger

Berichtdoor rene79shovel » 28 Dec 2023, 11:08

ik heb ook lopen denken over zo`n ding , heb er nu 2 grote ontvochtigers met zo`n blok in staan , ze doen wel wat en het voelt niet vochtig aan in de boot.
ventilatie zeggen de meesten , maar ja , hoe dan ? ik laat geen ramen op een kier staan , heb zo`n draaiende vent op het dak staan in de wc ,
laat de deuren dan open staan , maar erg veel doe dat ding ook niet , is ook maar een kleintje .
het enige wat ik me voor kan stelen is dat ik ventilatie kokers zou moeten plaatsen tegenover elkaar in het dak van de kajuit of zo .
rene79shovel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Re: Electrische luchtontvochtiger

Berichtdoor heuvels » 28 Dec 2023, 11:35

Mijn boot staat op de kant, met een op maat gemaakt winterzeil over de hele bovenbouw. Toegang via een flap met rits achterop. Geheel waterdicht maar er waait nog wel wat wind onderdoor. De raampjes en luik staan op een kier open onder het zeil.
Na het afdekken heb ik mijn elektrische luchtontvochtiger aangezet en zo'n 3 liter vocht er uit getrokken. 3 bakjes met vochtvreter neergezet,
Het ontvochtigen en verversen vochtvreters doe ik nog 1 of 2 keer deze winter.
En als het droog weer is en ik aan het klussen ben gooi ik alles een tijdje open om te luchten.
De ontvochtiger werkt wel gelijk als een kacheltje, het voelt al gauw behaaglijk aan. Prettig als je aan boord woont.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Electrische luchtontvochtiger

Berichtdoor Amersfow » 28 Dec 2023, 14:49

Ik wilde af van inregenen en ventileren tijdens de winter. De standaard kunstof kappen op de patrijspoorten vind ik foeilelijk. Heb nu dit gefabriceerd. Een plexiglas plaatje op maat met de verfbrander verwarmd en gebogen. Met M5 RVS boutjes (100mm) in een getapte draad met siloconen ringen in de opbouw bevestigd aan de onderkant. Aan de bovenkant met Polymax gemonteerd. En het werkt. Het waait behoorlijk door en bij regen blijft het droog! Leuk projectje.


https://photos.app.goo.gl/KjJS27byCU1E6ne28
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Electrische luchtontvochtiger

Berichtdoor rene79shovel » 29 Dec 2023, 08:55

Amersfow schreef:Ik wilde af van inregenen en ventileren tijdens de winter. De standaard kunstof kappen op de patrijspoorten vind ik foeilelijk. Heb nu dit gefabriceerd. Een plexiglas plaatje op maat met de verfbrander verwarmd en gebogen. Met M5 RVS boutjes (100mm) in een getapte draad met siloconen ringen in de opbouw bevestigd aan de onderkant. Aan de bovenkant met Polymax gemonteerd. En het werkt. Het waait behoorlijk door en bij regen blijft het droog! Leuk projectje.


https://photos.app.goo.gl/KjJS27byCU1E6ne28


nice , ik zit er aan te denken om een soort bak te maken met een gek van een schoorsteen er op die ik op mijn dekventilatie van het ruim kan zetten ( of zoiets ) :D
rene79shovel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: ErikHa en 74 gasten