Waarom Kabola?

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Waarom Kabola?

Berichtdoor Yep » 21 Nov 2023, 11:47

Deze moet ik even kwijt.

Ik lig in een wat koudere omgeving en ben even in NL.
Eens in de zoveel tijd hapert de Kabola.
Een druk op de resetknop en hij draait weer.

Ergens zit dus een klein strontje.
Kabola heeft geen dealer in de buurt van mijn overwintering stek.
Mijn huidige (en blijvende) Kabola dealer https://www.technocenternoord.nl/zakelijk heeft met Kabola geregeld dat ik even een paar uurtjes in Vianen kan snuffelen evenals daar een handjevol parts kan verzamelen.
Daarnaast van TCN Roelof's 06 nummer ontvangen om ook op ongebruikelijke tijden te kunnen overleggen.

Ze zijn er nog, die bedrijven met mensen die klanten als klanten zien en deze dus op de 1e plaats zetten.
Hulde voor Kabola en TCN!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Waarom Kabola?

Berichtdoor kajoe » 22 Nov 2023, 11:47

wij hadden voorheen 2 somy kachels gewoon met een regelaartje geen stroom nodig dit ding draaide hele winters lang werking op val druk dus hoge steigpijp tor boven in de stuurhut .
dit ding bleef meestal op 3 staan warm zat behalve als het min 10 werd dan werd het standjes meer deze kacheltjes bleven ook branden als wij van boord waren soms een week of 2/3 .
een keer per half jaar even de instroom opening vrij maken en verder geen zorgen ,dit waren scheeps kachels dus konden een behoorlijke slagzij aan als het moest enigste zorg was dat er genoeg gasolie in de tank zat en boven het niveau van de regelateur evetueel was het mogelijk om de danfos pomp 24 volt te laten draaien via een omleiding .
als het warme water boven in de stuurhut over het hoogste punt was ging het allemaal van zelf nooit geen stroom problemen .en ook geen last van of het stil was of met bf 11 of varend storm en slingrend het bleef rustig zijn gang gaan .
dat was anders dan mijn collega die een kabola had die stroom nodig had vaak wat problemen vaak de aggregaat laten lopen of via de walstroom maar geregeld storing omdat er iets mis ging met de wal stroom kleine hapering en hup hij mocht weer wat doen .
het zelfde met die webastos altijd ging er wel iets mis .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Waarom Kabola?

Berichtdoor Amersfow » 22 Nov 2023, 13:50

Wij hadden een Heatpol in de tjalk toen we 'm kochten. Een sta in de weg, de kachel binnen en de pijp buiten (in het gangboord). Eruit gesloopt en toen ik 'm tekoop zetten werd erop gedoken als door haaien. :D Ik zie in zeiljachten ook vaak zo'n heel kleintje. Doeltreffend.

Heb in 1 boot een Webasto en ik vind dat een mooi ding, betrouwbaar en veilig. (in de andere boten een Truma(?) gasding en Zibro Kamin).
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Waarom Kabola?

Berichtdoor elrenegado » 04 Dec 2023, 13:02

En toch is mijn ervaring met Kabola Vianen weer wat minder.
Dat, en de prijs, heeft mij doen besluiten bij vervanging van de Compact 7 te kijken naar andere merken.
uiteindelijk een Baxi 23.3kw combi laten plaatsen door een zzpér die voor Buurs werkt.

Na installatie, bij bepaalde windrichtingen rook ik hem iets binnen.
Die man is kosteloos aan de slag gegaan met allerlei testen mbt nadraai relais aanpassen e.d.
Nadat hij het uitvoerig had getest, bij mij een nieuwe brander geplaatst, relais kast erbij gezet, en sindsdien geen last meer.
Ik heb hem wel zelf gevraagd een factuur te sturen voor z'n uren mbt plaatsen van dat spul.
Dus ja.... ze zijn er zeker nog, maar ze zijn zeldzaam !
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Waarom Kabola?

Berichtdoor Yep » 13 Dec 2023, 11:32

De Kabola spint weer als een kat.
De ontstekingspen en de nozzle waren de boosdoeners.
Als je dat klusje zelf kunt doen, en dat kan blijkbaar, dan kom je al een heel eind.

Ik vind het prettig om in ver(de)re koude(re) oorden self supporting te (kunnen) zijn.
Aldus even de manual bekeken.
Het enige klusje dat ik niet kan uitvoeren is een CO meting want geen meet device.
Iemand dit wel eens zelf gedaan?

Verder voor Cerbo en Kabola liefhebbers:

Veel Kabola's hebben een storingscontactje beschikbaar.
Via een relais kan een contactje aangeboden worden op een digitale ingang van de Cerbo.
Werkt prima.

Ik heb de boot volgehangen met Ruuvi Bluetooth temperatuursensoren.
Maken rechtstreeks contact met de Cerbo en zijn ook zichtbaar op VRM.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Waarom Kabola?

Berichtdoor RuudM » 13 Dec 2023, 23:02

Yep,

Welke kabola heb je? Wij hebben een btap12 uit 1998 met een elro(?) brander draait gewoon goed. Nu gaat het mij om het alarm contactje hoe heb je die aangesloten op de cerbo?
Ik heb overigen 4 temp sensoren (victron) bedraad aangesloten op de cerbo, waarvan 1 op de retour van de cv. Dit geeft mij een indicatie of de cv in bedrijf is of niet. Dit wel icm de ruimte temperaturen. Via relais 2 van de cerbo kunnen we de kabola op afstand aan en uit zetten.

Mooi product die cerbo!
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: Waarom Kabola?

Berichtdoor Yep » 13 Dec 2023, 23:22

Ik heb de HR300 boiler.
Geen idee of jouw type ketel daarvoor geschikt is.
Ik zou dit navragen bij de dealer/Kabola.

De Kabola geeft bij storing een contactje af, gelijk aan de rode storingled/resetknop.
Dit contactje stuurt een door mij geïnstalleerd klein 230V relais aan welke een contact afgeeft aan de Cerbo (Instellingen/ IO/ digitale ingangen) bij storing .

Ik doe het nu als volgt:
Ik heb een ook Ruuvi sensor dichtbij de thermostaat geplaatst.
Als de Ruuvi sensor (zichtbaar o.a. via VRM) dezelfde waarde aangeeft als de thermostaat instelling, dan werkt de ketel zeker naar behoren.
En daarnaast heb ik natuurlijk de storing melding geïnstalleerd.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Waarom Kabola?

Berichtdoor elrenegado » 29 Dec 2023, 10:54

waarom geen slimme thermostaat en dito thermostaatkranen op de radiatoren ?
Per ruimte kan je de temperaturen zien en regelen, bij te grote verschillen (bv ingesteld op 22, maar word steeds kouder) kan je push meldingen instellen.
Als je dit nog eenvult met een smarthome device als bv een Homey Pro kan je nog veel meer monitoren en instellen.

Ik heb bv de Cerbo gekoppeld aan de Homey Pro,
Deze regelt nu wanneer de walstroom, generator e.d. aan gaan, of uit moeten, idem voor de verlichting en de verwarming door de hele boot.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Waarom Kabola?

Berichtdoor Yep » 29 Dec 2023, 12:20

Zeker, je kunt all the way gaan.
De droom is wat mij betreft alles op CAN-bus, maar dan ook alles.
Maar eigenlijk moet je dan een nieuw schip (laten) bouwen.
Ik heb het nu werkbaar.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Waarom Kabola?

Berichtdoor Amersfow » 29 Dec 2023, 14:25

Really?? Alles bedraad? (dat is CANbus neem ik aan?). Wifi componenten zijn commodities die je voor bijna niks kan kopen en probleemloos van installeren).
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten