Waarom Kabola?

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Waarom Kabola?

Berichtdoor elrenegado » 29 Dec 2023, 14:43

Hoewel ik wel voorstander ben van iets bedraad verbinden, is dat achteraf gewoon niet te doen idd.
Om die reden heb ik het idd via Wifi, Zigbee of Zwave lopen, alles draadloos en storingsvrij, maar dat vergt wat meer kennis en inrichting.
leuke van zo'n Homey is (eigenlijk een beetje hetzelfde als nodered wat op de cerbo zit) dat je via flows van alles kan automatiseren, en dus ook je verwarming/airco etc.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Waarom Kabola?

Berichtdoor Yep » 29 Dec 2023, 15:44

Ik was niet duidelijk.
Ik bedoel de combi van bedraad en misschien nog wat BT.
Een (1) systeem waar je werkelijk alles aan kan plakken, sturen, alarmeren, boven- en onderwaarden instellen, etc.
Ofwel, de hele schuit geautomatiseerd en niet 20 systemen met elk een eigen app.
Bron: http://www.mvdirona.com, de ultieme rond de wereld vaarder met een motorjacht.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Waarom Kabola?

Berichtdoor Amersfow » 29 Dec 2023, 16:31

Cool! Ik heb maar 1 ding nodig, een akoestisch alarm dat er een treshold bereikt is, dan gaan we daarna weleens op de metertjes kijken wat er aan scheelt. Maar dat is de oude discussie hier regelmatig gevoerd.

Maar inderdaad lastig, al die apps. Ik heb een apart blad op mijn phone met 18 icoontjes voor mijn huis.

Letwel, we worden steeds dommer. Niemand weet nog te overleven zonder alle systemen. De film " The day after" is in deze wel ontluisterend.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Waarom Kabola?

Berichtdoor pascall » 29 Dec 2023, 16:33

MV Dirona, was, ze hebben de boot verkocht.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Waarom Kabola?

Berichtdoor Yep » 29 Dec 2023, 19:12

Klopt, zo'n 2 jaar terug, na 10 jaar over de hele wereld gezworven te hebben.
Respect.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Waarom Kabola?

Berichtdoor RuudM » 29 Dec 2023, 21:00

Steve,

Nu heb ik aan boord een cerbo en thuis een homey weet jij of dit te koppelen is. Al was het alleen maar om ruimte temperaturen alarmen en bilge alarmen binnen te krijgen.

Via vrm portal alles goed te zien alleen hier kijk ik niet continue op.
Krijgen nu wel een bilge alarm melding via de email binnen.

Ik zat te denken aan een webhook, alleen doorzie nog niet hoe dit exact werkt.
En voor de duidelijkheid in woon nog in een gewoon huis de boot ligt 40 km verderop. Wel verbinding via een 4g modem.

Ben benieuwd!

Gr ruud
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: Waarom Kabola?

Berichtdoor elrenegado » 02 Jan 2024, 09:50

RuudM schreef:Steve,

Nu heb ik aan boord een cerbo en thuis een homey weet jij of dit te koppelen is. Al was het alleen maar om ruimte temperaturen alarmen en bilge alarmen binnen te krijgen.

Via vrm portal alles goed te zien alleen hier kijk ik niet continue op.
Krijgen nu wel een bilge alarm melding via de email binnen.

Ik zat te denken aan een webhook, alleen doorzie nog niet hoe dit exact werkt.
En voor de duidelijkheid in woon nog in een gewoon huis de boot ligt 40 km verderop. Wel verbinding via een 4g modem.

Ben benieuwd!

Gr ruud


Lastig te zeggen, daar ik op de boot woon, en dus de homey ook op de boot heb staan.
De cerbo is er dus rechtstreeks aan gekoppeld op basis van lokaal ip en poorten.
Je kan via de victron app op de homey ook VRM portal koppelen, maar dan ben je beperkter in functies.
Alternatief is als een 4g router aan boord heb, op basis van dynamic dns en port forwards, zou je in theorie je cerbo moeten kunnen benaderen.

Maar je kan ook een 2de hands homey pro early 2019 of hoger kunnen kopen en die aan boord plaatsen. Je kan dan ook andere smart device gebruiken en aansturen via 1 en dezelfde app... inmiddels regelt mijn homey alles aan boord bijna, verlichting, verwarming, bilge alarmen, temp sensors en alarmen e.d.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Waarom Kabola?

Berichtdoor RuudM » 02 Jan 2024, 21:13

Steve

Dank je wel voor je toelichting

Leuk he om dit op te zetten!
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: Waarom Kabola?

Berichtdoor elrenegado » 04 Jan 2024, 11:13

Zeker leuk.
Ik kwam erop omdat ik tegen een probleempje aan liep.
Ik wilde de walstroomstekker erin laten zitten, maar er geen gebruik van maken als ik dat niet wilde.
Dat kan via een assist, maar ik wilde er meer voorwaarden aan verbinden, en dan zijn de assists net even iets te beperkt, en voor elke aanpassing klooien met de usb3 etc vond ik ook onhandig.
In mijn huis had ik een Homey pro 2019, die naar de opslag verhuist was, dus ik dacht eens zien of ik het op die manier kan regelen... en idd, werkt veel beter en makkelijker via de flows, zeker als je de advanced flows hebt.

Enige wat ik nu nog wens is de current op 0 te zetten, en de switch op charger only, zodat stroom 100% van de wal gaat komen.
Dat schijnt alleen te kunnen met dat antieke remote panel aangesloten... Dus ik wil eens kijken of het wel kan, als dat panel aangesloten is, maar de homey het regelt.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Waarom Kabola?

Berichtdoor Yep » 04 Jan 2024, 11:19

elrenegado schreef:en voor elke aanpassing klooien met de usb3 etc vond ik ook onhandig.

Dat kan ook via VRM/Apparatenlijst/Remote VEConfigure.
Gemuteerd *.rvsc bestandje upoloaden.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten