Gecorrodeerde aluminium boot repareren

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Gecorrodeerde aluminium boot repareren

Berichtdoor laika » 17 Nov 2023, 13:49

Hallo Allemaal,

Ik heb onlangs een geklonken aluminium boot gekocht die redelijk heftig is gecorrodeerd. Zeker de zijkanten en achterkant rondom de waterlijn zijn er slecht aan toe. Daarnaast is de boot van flinter dun aluminium gemaakt wat niet echt mee helpt. Het is een Progress 2M (Прогресс 2M), een Russisch bootje uit de jaren '70.

Ik heb hem met de hogedrukspuit schoongemaakt maar weet niet zo goed wat mijn volgende stap moet zijn. Ik moet van de corrosie af zien te komen maar ben bang dat ik met een schuurmachine snel door het aluminium ga. Wat denken jullie dat ik het best kan doen?

Het aluminium is GOST D16 / EN AW 2024

Klik op deze link voor foto's:
https://postimg.cc/gallery/bdN34S0
laika
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 17 Nov 2023, 13:41
ligplaats:
info:

Re: Gecorrodeerde aluminium boot repareren

Berichtdoor Oeverloos » 17 Nov 2023, 14:03

Contact opnemen met een lasser.
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Gecorrodeerde aluminium boot repareren

Berichtdoor laika » 17 Nov 2023, 14:08

Ik was eigenlijk van plan om hem met aluminium platen weer te verstevigen en die te nagelen met expoxy / sika flex oid.
laika
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 17 Nov 2023, 13:41
ligplaats:
info:

Re: Gecorrodeerde aluminium boot repareren

Berichtdoor Mopolcamper » 18 Nov 2023, 11:53

Gewist.
Laatst gewijzigd door Mopolcamper op 18 Nov 2023, 14:23, in totaal 1 keer gewijzigd.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Gecorrodeerde aluminium boot repareren

Berichtdoor Oeverloos » 18 Nov 2023, 14:04

Lodka (=boot) progress 2m:

https://motorka.org/m_lodki/progress/29 ... gress.html

https://motorka.org/m_lodki/395-motolod ... ess-4.html

Het Russisch kun je vertalen met Google translate.

Gemaakt van duraluminium uit de vliegtuigbouw (Kuibyshev Aviation) met een dikte van 2 mm.
De 4.75 m weegt als casco 180 kg.

Om op je vraag terug te komen:
Ik denk dat jouw plan om plaatjes duralumium te nagelen het beste is.
Lassen is te duur en alleen voor specialisten.
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Gecorrodeerde aluminium boot repareren

Berichtdoor micha » 20 Nov 2023, 12:07

/Het is wel een heel gaaf bootje. En lassen is duur en specialistisch werk. Ik zou hem toch met een zachtere roterende borstel op een boormachine ( niet staal maar bv nylon draad) proberen schoon te krijgen. in elk geval haal je daar de corosie mee weg zonder het aluminium te veel aan te tasten. Een staalborstel is harder dan alu dus dan slijp je zo het aluminium weg. En als er een gat in valt? Wat dan. Liever dat je er op de kant een gat in maakt dan dat je ergens tegen iets aan vaart of ergens op gaat staan en er valt een gat in.

Sikaflex is mogelijk maar het is natuurlijk een tijdelijke oplossing. Het zal dan een paar jaar dicht blijven. Eventueel zou je ook het materiaal dicht kunnen solderen.

Heb je er al water in gezet om te kijken of hij daadwerkelijk lek is?
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Gecorrodeerde aluminium boot repareren

Berichtdoor jade » 20 Nov 2023, 22:33

Er is ook zeer goede twee componenten staallijm verkrijgbaar, zou dat geen optie zijn i.c.m. Gasdichte popnagels?
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Gecorrodeerde aluminium boot repareren

Berichtdoor TijmenB » 21 Nov 2023, 11:30

Ik heb een geklonken aluminium marine sloep uit 1954. Deze bleek na de aankoop onder de waterlijn er ook slechter aan toe dan gedacht. Van binnen zag alles er nog heel strak uit maar van buiten was het een ander verhaal.. De keurmeester had de boot helemaal afgeklopt en gekeurd voor de verzekering. Maar bij de eerste keer kaal halen onder de waterlijn kwamen de eerste gaatjes. Normaliter zie je bij stalen boten dat het eerder harder van binnen naar buiten roest maar hier was het andersom.

Ik heb veel opties overwogen om het zelf te repareren. Bijvoorbeeld met nieuwe platen (dubbelen) en popnagels tot solderen of zelf lassen. Maar zoals een aantal hier schrijven zijn dit wel lapmiddelen. Maar ik vond het zo zonde om de boot af te schrijven (stukje NL erfgoed...) dat ik een lasbedrijf had gevonden die de klus wel aandurfde. Dit was wel prijzig en zelfs voor hun lassers een zeer lastige klus. Maar het is ze toch gelukt en de boot is nu gedubbeld met 3mm AW-5083 aluminium (zeewaterbestendig).

Vooraf was alles helemaal gestraald maar zelfs dan hadden ze nog vooral bij de overgang van de huidplaten moeite met lassen. Omdat alles na al die jaren toch sterk vervuild raakt. Bij staal heb je hier, ondanks roest e.d. toch een stuk minder last van. Dat wil nog wel met goed schoonmaken en de juiste elektrodes. Gezien het formaat van je bootje zal ik toch overwegen om dit zelf te doen i.p.v. lassen. Oud aluminium lassen is gewoon verschrikkelijk duur en specialistisch werk.

Echt dunne plekken zou ik dubbelen. Gelukkig heeft de romp weinig rondingen waar door je met vlakke platen kan werken en deze weinig hoeft te bewerken (vormen). Zoals Jade hier schreef heb je vloeistof/gasdichte popnagels en zou ik dit combineren met een alu plaat en bijvoorbeeld Sikaflex 292-i. Zorg er wel voor dat de nieuwe huidplaat zo dicht mogelijk op de oude komt en er geen kieren of pockets zijn. Je kan ook aluminium klinknagels gebruiken, die zijn nog sterker maar dat is een klusje voor 2 man (1 slaat, ander houd tegen).

- Huid eerst goed schoonmaken met een haakse slijper en rvs borstel https://www.hornbach.nl/p/lesmann-ronde-borstel-o-150-mm-x-22-24-mm-rvs/6511383/
- Eventuele popnagels gladslijpen met lamellen schijf zodat de nieuwe plaat goed aansluit
- Oude en nieuwe plaat even opruwen met grof schuurpapier voor goede hechting kit
- Beide vlakken goed ontvetten met thinner
- Indien nodig voorbehandelen met Sikkaflex primer
- Nieuwe plaat verlijmen, goed aandrukken maar niet te hard. Je wilt niet alle kit er tussen uit persen. Even wachten tot het wat droger is want de kit krimpt vaak nog.
- Dan pas gaatje boren voor de pop of klinknagels. Want omdat de kit wat gekrompen is zal deze bij het aantrekken van de plaat d.m.v. de popnagels nog beter afsluiten.
TijmenB
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 08 Nov 2023, 16:10
ligplaats:
info:


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten