Ankerketting

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Ankerketting

Berichtdoor Lotte » 28 Sep 2023, 22:48

Als ik via mijn Seatiger ankerlier het anker laat vallen, blijft de ketting doorgaan totdat ik de rem aantrek. Hoe weet ik of het voldoende is? Weet niet hoe lang de ketting (iig langer dan 3 mtr.) en het touw is. Ik kan de waterdiepte aflezen, maar kan nergens merken dat het anker op de bodem ligt. Door laten gaan tot het touw lijkt me ook niet goed want dan kan de lier het niet binnenhalen. Hoe ga ik hier mee om?
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Ankerketting

Berichtdoor Wolf1 » 29 Sep 2023, 08:54

Lotte, Je hebt een anker met een z.g. voorloper, is bedoeld om met de hand overboord te werpen en weer op te halen, b.v. als 2de anker om gieren te voorkomen.
OP je ankerlier hoort gewoon een lange ketting zonder touw !
Met de moer waarmee je het nestenschijf met de ankerspil verbindt kan je de wrijving bij het vallen instellen en daar mee de snelheid bepalen.
Bij voldoende wrijving, stop het lopen, zodra het anker de grond raakt !
Gr. Wolf1
Laatst gewijzigd door Wolf1 op 29 Sep 2023, 09:09, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Ankerketting

Berichtdoor Lotte » 29 Sep 2023, 08:58

Wolf1 schreef:Lotte


Wolf1…..
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Ankerketting

Berichtdoor Wolf1 » 29 Sep 2023, 09:15

Wolf1 schreef:Lotte

Je bent wel erg ongeduldig, kreeg telefoon !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Ankerketting

Berichtdoor SimondeDanser » 29 Sep 2023, 09:21

Lotte schreef:Als ik via mijn Seatiger ankerlier het anker laat vallen, blijft de ketting doorgaan totdat ik de rem aantrek. Hoe weet ik of het voldoende is? Weet niet hoe lang de ketting (iig langer dan 3 mtr.) en het touw is. Ik kan de waterdiepte aflezen, maar kan nergens merken dat het anker op de bodem ligt. Door laten gaan tot het touw lijkt me ook niet goed want dan kan de lier het niet binnenhalen. Hoe ga ik hier mee om?

Maar je weet toch wel hoe diep het ongeveer is op de plaats waar je gaat ankeren? En als je niet weet hoe lang je ketting is dan zou ik die eerst eens uitlopen en opmeten. En dan kan je bijv. om de 5 of 10m twee of 3 schakels een kleur geven. Dan weet je bijv. bij rood dat je 15m ketting uit heb staan en bij geel dat het 20m is.
Ik zelf heb geen gemarkeerde schakels, maar ik kijk altijd hoe schuin de ketting komt te staan op het moment dat ik de boot achteruit trek om de houdkracht van het anker te controleren. En als hij te steil blijft staan gooi ik er nog wat extra ketting bij net zo lang tot hij naar mijn zin staat.
Wat ik niet goed begrijp is dat je op een ankerlier kennelijk een combinatie van ketting en touw hebt. Volgens mij is dat niet de bedoeling. Bij een winch met nestenschijf moet alles ketting zijn. Dus dan heb je bijv. 50m ketting die je geheel of gedeeltelijk uit kunt vieren en met je winch weer binnen kunt halen. Een anker met touw en ketting voorloop is voor handmatig gebruik zonder winch.

Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Ankerketting

Berichtdoor kajoe » 29 Sep 2023, 10:27

tja als eerste zou ik zeggen controleer vooral of het einde van de ketting geborgd is ..velen hebben de zaak al verloren door dat het einde niet vast zat (is ons ook overkomen 150 meter ketting er uit en was niet geborgd ) maar wel weer kunnen op dreggen .
en op mijn schip had ik het eerste stuk na het anker om de 20 cm gemerkt tot de bovenkant van de schijf ,daarna om de 5 meter de eerste 15 meter daarna iedere 10 meter tot het einde .
voor een jachtje al je meest niet zo een lange ketting hebben wij hadden meest 1.5 keer de lengte van het schip of wat langer .
wij sloegen de rem voorzichtig los zodat het anker begon te lopen en liet het gaan totdat het lopen vrijwel stopte ,meest wist je wel ongeveer hoe diep het was als het anker lag draaide je zoals al gezegd achteruit en liet de ketting tot aan dat je dacht zo kan het wel bij harde wind wat meer en op stroom nog wat meer mar ja je moet er een beetje ervaring in krijgen kijk veel na anderen het kan helpen
oor ons was dat vroeger iedere dag 3 ankers zetten op de rivier met een passagiers schip .later in de tankvaart ook heel veel op de rivier eeuwig iedere keer weer zo een stomme ankerlier motor op gang zien te krijgen .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Ankerketting

Berichtdoor Oeverloos » 29 Sep 2023, 17:43

Simpson-Lawrence Seatiger 555
Deze Sea Tiger is een solide ankerlier en een mooi bezit.
Dat deze handbediend is geen bezwaar want je hebt tijd nodig om de ketting schoon te spuiten
en goed voor je conditie.

Zie:

https://www.endeavourowners.com/dscsn/i ... Manual.pdf

Zoals hierboven vermeldt kan deze lier gebruikt worden voor ankerlijn met een voorloop ketting.
Dus het klopt wel zoals het in jouw vlet in 1970 is gebouwd.

Echter, de ankerlijn gaat bij de vlet via een ankerschacht naar buiten en niet via een boegrol.
Dat is niet te combineren met een ankerlijn in verband met schavielen
waar de lijn uit de schacht naar buiten komt onder de boeg.

Je bent beter uit met een ketting.

Hiervoor check je eerst de maat van de kettingschijf.

Meet de dikte van de schalm van de ketting.
Indien b.v. 10 mm, check of deze precies past op de kettingschijf/gipsy.

Meet de lengte van de schalm.
30 mm = DIN766L.
28 mm = DIN766
Dan weet je wat voor ketting en kettingschijf je hebt en of het bij elkaar hoort.
De norm tegenwoordig is DIN766.

Voor jouw vlet op het binnenwater kun je b.v. een stalen G40 10 mm ketting nemen
met een lengte die nog net in de ankerbak past.

De lengte en het gewicht van de ketting bepaalt de houdkracht van het anker.

Omdat jouw vlet een ankerschacht heeft kun je b,v. een harp D sluiting met inbus, met de juiste breek sterkte en fabrikant informatie kiezen.
B.v. voor het binnen water:
https://www.georgekniest.nl/artikel/256 ... inbus.html
Info:
https://marine.wichard.com/en/stainless ... t-1305.pdf

Maak op de ketting met verf b.v. om de 7,5 meter een markering.

Leuk stuk over jouw vlet in Motorboot!

Mvg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Ankerketting

Berichtdoor Solita74 » 29 Sep 2023, 18:11

Het mooiste is dat je de laatste schalm van de ketting buiten de ketting bak los kan maken of een stevig stuk touw (Denema is dun en sterk)in de bak vast maken met een lengte tot aan dek zodat je dat touw aan dek los kan maken of snijden in tijd van nood op zee schepen hebben ze een speciaal patent buiten de ketting bak daar is de ketting geborgd met een pen die los geslagen kan worden de hamer staat er altijd bij en zit vast met Een kettingkje dat patent word slampamper genoemd
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Ankerketting

Berichtdoor McBoaty » 29 Sep 2023, 20:02

SimondeDanser schreef:En als je niet weet hoe lang je ketting is dan zou ik die eerst eens uitlopen en opmeten. En dan kan je bijv. om de 5 of 10m twee of 3 schakels een kleur geven. Dan weet je bijv. bij rood dat je 15m ketting uit heb staan en bij geel dat het 20m is.


Precies dit. Werkt perfect. Ik weet dat ik eigenlijk alleen maar in Nederland voor anker ga en dan is 4-5 meter diepte onder de boot al veel. (meestal maar 2-3 meter zelfs) dis ik heb een stukje van mijn 30 meter ankerketting rood gespoten op elke 5 meter. Die zie je heel goed voorbij komen op de lier, gewoon een kwestie van tellen.
Polaris 950 OKAK
Gebruikers-avatar
McBoaty
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 10 Okt 2022, 09:37
ligplaats: De Klink
info: Polaris Marathon 950 OKAK

Re: Ankerketting

Berichtdoor Lotte » 30 Sep 2023, 10:48

Nou, iedereen bedankt voor de uitvoerige antwoorden. Ik ga er mee aan de gang. Deze winter, als de boot op de kant staat, alles uitzoeken.

Top dat dit forum, met alle kennis, er is.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: rene79shovel en 91 gasten