Simpson-Lawrence Seatiger 555
Deze Sea Tiger is een solide ankerlier en een mooi bezit.
Dat deze handbediend is geen bezwaar want je hebt tijd nodig om de ketting schoon te spuiten
en goed voor je conditie.
Zie:
https://www.endeavourowners.com/dscsn/i ... Manual.pdfZoals hierboven vermeldt kan deze lier gebruikt worden voor ankerlijn met een voorloop ketting.
Dus het klopt wel zoals het in jouw vlet in 1970 is gebouwd.
Echter, de ankerlijn gaat bij de vlet via een ankerschacht naar buiten en niet via een boegrol.
Dat is niet te combineren met een ankerlijn in verband met schavielen
waar de lijn uit de schacht naar buiten komt onder de boeg.
Je bent beter uit met een ketting.
Hiervoor check je eerst de maat van de kettingschijf.
Meet de dikte van de schalm van de ketting.
Indien b.v. 10 mm, check of deze precies past op de kettingschijf/gipsy.
Meet de lengte van de schalm.
30 mm = DIN766L.
28 mm = DIN766
Dan weet je wat voor ketting en kettingschijf je hebt en of het bij elkaar hoort.
De norm tegenwoordig is DIN766.
Voor jouw vlet op het binnenwater kun je b.v. een stalen G40 10 mm ketting nemen
met een lengte die nog net in de ankerbak past.
De lengte en het gewicht van de ketting bepaalt de houdkracht van het anker.
Omdat jouw vlet een ankerschacht heeft kun je b,v. een harp D sluiting met inbus, met de juiste breek sterkte en fabrikant informatie kiezen.
B.v. voor het binnen water:
https://www.georgekniest.nl/artikel/256 ... inbus.htmlInfo:
https://marine.wichard.com/en/stainless ... t-1305.pdfMaak op de ketting met verf b.v. om de 7,5 meter een markering.
Leuk stuk over jouw vlet in Motorboot!
Mvg. Oeverloos