Condenswater in ruim stalen schip

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Condenswater in ruim stalen schip

Berichtdoor Yep » 05 Sep 2023, 14:18

Elke winter komen er toch wat liters condenswater in het voor- en achterruim te staan (motorruim blijft redelijk droog vanwege verwarming door apparatuur).
E.e.a. wordt denk ik bevorderd door 365x24 bewoning; de leefruimtes blijven op temperatuur terwijl de ruimtes daaronder afkoelen, mede doordat het buitenwater afkoelt.
In het voorjaar haal ik het water er weer uit waarna het tot de volgende winter droog blijft.

Ik zou kunnen proberen vocht uit de lucht te houden in deze ruimtes.
Op het www zie ik een trits aan betaalbare absorptiemiddelen en zelfs dure apparatuur voorbij komen om dit te bewerkstelligen.
Wat zijn de ervaringen op dit forum?
Dank alvast.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3169
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Condenswater in ruim stalen schip

Berichtdoor heuvels » 05 Sep 2023, 15:34

Mijn boot is 's winters onder zeil. Naast een paar vochtvreters hier en daar (al genoeg discussie over geweest) zet ik ook nog een paar keer een elektrische ontvochtiger aan, die haalt toch al gauw een liter of twee uit de lucht. Maar bij nat weer is dat al weer gauw aangevuld.
Zo'n ontvochtiger heeft 's winters wel het voordeel dat hij de lucht verwarmt, mooi meegenomen.

Het is trouwens maar goed dat het condens het ruim in loopt in plaats van in je kussens en beddengoed gaat zitten.
Een probate manier om het vocht makkelijk af te voeren is in de aanbieding een pak goedkope toiletrollen aan te schaffen. Je legt een er een stel onder in het schip, die zuigen zich vanzelf vol waarna je ze met vocht en al wegkiepert.

Die toiletrollen werken ook prima bij kleine hoeveelheden bilgewater, gewoon bij het restvuil.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Condenswater in ruim stalen schip

Berichtdoor Wolf1 » 05 Sep 2023, 18:47

Een mens produceert, ook al gaat hij buiten de boot eten en piesen, ongeveer 1 tot 1,5 Ltr vocht per dag !
Dat doet hij door gewoon te ademen, dit in combinatie met de luchtvochtigheid in de winter, maakt het leven aan boord een stuk moeilijker.
Heel veel ventileren met vochtige koude lucht is duur en de stenen spons zoals thuis wordt ook al moeilijk uitvoerbaar.
Dus s'winters, kies ik voor lekker bij de open haard at home, en dan is een dagje varen ook nog best leuk
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1851
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Condenswater in ruim stalen schip

Berichtdoor Solita74 » 05 Sep 2023, 19:00

Isoleren ook onder de lanen helpt ook
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Condenswater in ruim stalen schip

Berichtdoor Wolf1 » 07 Sep 2023, 09:39

Solita74 schreef:Isoleren ook onder de lanen helpt ook

Nee, dat is een misvatting, je kan met isolatie alleen de plaats waar condensatie optreed verplaatsen !
Maar de luchtvochtigheid wordt er niet minder mee.
Gr, Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1851
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Condenswater in ruim stalen schip

Berichtdoor aadbloem » 07 Sep 2023, 10:11

De luchtvochtigheid is geen probleem maar ik heb liever dat het niet condenseert. Ik kan in het najaar en later precies de waterlijn in mijn vlak herkennen. Strak afgetekend in extra condens onder de waterlijn. :(
Is isoleren dan misschien toch een optie? Ik heb ooit eens op boot Holland iemand horen praten over anticondensverf, vroeg me af bestaat dat? Of was dat een fabeltje?
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Condenswater in ruim stalen schip

Berichtdoor elrenegado » 07 Sep 2023, 11:29

Yep schreef:Elke winter komen er toch wat liters condenswater in het voor- en achterruim te staan (motorruim blijft redelijk droog vanwege verwarming door apparatuur).


Hoe is je isolatie van de vloer ?
Ik moet het aankomende winter nog meemaken, maar ben wel afgelopen winter in de vrieskou met sneeuw aan boord geweest bij dit schip terwijl er 24/7 iemand op was.
Er was geen condens of vocht aanwezig in de bilges onder de verblijfsruimtes.
Echter zit er een dampwerende folie en isolatie aan de onderzijdes van mijn vloeren, en zijn er nagenoeg geen openingen naar binnen in de ruimtes.
Dus mogelijk dat je daar winst kan behalen.

Anders geforceerde ventilatie onder je vloer maken, 1 aan en 1 afvoer, en dan in het afvoer een klein ventilatortje naar buiten laten blazen zodat er verse lucht van buiten via de andere zijde aangezogen word.
Dit zal echter wel resulteren in meer kou onder je vloer en wat hogere stookkosten als de isolatie van je vloer niet OK is.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Condenswater in ruim stalen schip

Berichtdoor Solita74 » 07 Sep 2023, 21:36

Ook het vlak in het vooronder tot het mk schot is bij mij geïsoleerd er loop een geïsoleerde verwarming slang door heen en de Vuilwater tank ca 300 liter staat daar en nooit nattig heid onder de lanen
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Condenswater in ruim stalen schip

Berichtdoor Svalk » 07 Sep 2023, 22:37

@WOLF1, heb je helemaal gelijk in hoor, het is niet gemakkelijk om de luchtvochtigheid permanent te laten dalen in b.v.de winter. Vochtvreters plaatsen en ieder kiertje en of ventilatieopening afplakken kan een zet in de goede richting zijn maar zonder de ruimte hermetisch / luchtdicht te maken heeft het 0.0. zin om een vochtvreter te plaatsen. Even het zonnetje erop en de "droge"lucht verdwijnt weer en de natte lucht komt weer net zo hard binnen als de buitentemperatuur weer daalt en dan begint het feest weer opnieuw met het vochtvreten. Isoleren kan helpen om de condensatie tegen te gaan maar de hoeveelheid vocht blijft gelijk in de lucht en in de winter zal dat vaak betekenen dat de lucht zo goed als verzadigd is met water of je moet je bootje 5 maanden in een hoge druk gebied weten te leggen.
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: Condenswater in ruim stalen schip

Berichtdoor heuvels » 08 Sep 2023, 09:21

Ik zou het gewoon zo laten, het ruim werkt als een luchtontvochtiger. Als je het condenswater netjes kan afvoeren is er verder niets aan de hand. Over welke hoeveelheden hebben we het eigenlijk?
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten