Huiddoorvoer Bilge onder de waterlijn

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Huiddoorvoer Bilge onder de waterlijn

Berichtdoor McBoaty » 04 Jul 2023, 21:01

Er stond nog wat water in mijn bilge en aangezien ik net de "bilgepomp" knop ontdekt had wilde ik dat eruit pompen. Ik hoorde de pomp wel draaien maar er kwam niets uit de doorvoer die ik onder de kont van het schip ontdekt had.
Omdat ik altijd wil weten wat er aan de hand is sloopte ik het bed in de AK eruit om er eens onder te kunnen kijken en vond de bilge slang aangesloten op een standpijp die dichtgelast bleek onder het schip... :shock:
Een meter verderop stond nog de standpijp die uitkwam op de doorvoer onder de kont en die blijkbaar niet meer gebruikt werd maar die wel open was.
Handig als ik ben heb ik de slang daar maar op aan gesloten en VOILA ik kon het laatste water uit de bilge pompen.
Opgelost, dacht ik.
Staat er naast de boot een ouwe bootjesgoeroe met een kritische blik in de ogen te kijken die tegen me zegt: "Dat moet je niet willen buurman..Of je moet je boot graag af willen zinken"..
Ik krab eens op mijn hoofd en het begint me te dagen.. Als je benzine met een slang uit een autotank wilt zuigen loopt het water ook door.. kan dus ook via de bilge-slang andersom..

Is dat iets om je zorgen over te maken of overdrijf ik nu?
Hebben jullie daar wel eens een boot koppie onder op zien gaan?

Ik ga in ieder geval voor de zekerheid en nieuwe huiddoorvoer boven de waterspiegel maken. :geek:
Polaris 950 OKAK
Gebruikers-avatar
McBoaty
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 10 Okt 2022, 09:37
ligplaats: De Klink
info: Polaris Marathon 950 OKAK

Re: Huiddoorvoer Bilge onder de waterlijn

Berichtdoor bas » 04 Jul 2023, 22:32

Als ik het verhaal goed begrijp bestaat er inderdaad de mogelijkheid van hevelen wat niet heel handig is.
Voor de nieuwe doorvoer zou ik zelf ook iets van een 3 weg kraan maken met de optie om er een slang op te zetten zodat je ook met een jerrycan van je bilgewater af kan komen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Huiddoorvoer Bilge onder de waterlijn

Berichtdoor R.C.Grootveld » 05 Jul 2023, 09:27

Klinkt inderdaad als een risico: zodra je bilge leeg is, loop je kans op hevelwerking met alle consequenties van dien.

En als je toch aan de gang gaat, zou ik er ook gelijk een olieafscheider inzetten.
Bilgewater bevat vaak ook olieresten en als je dat loost maak je je schuldig aan een milieudelict.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Huiddoorvoer Bilge onder de waterlijn

Berichtdoor McBoaty » 05 Jul 2023, 10:44

Kijk, dat vind ik nou zo mooi aan dit forum, nuttige informatie en ideeën. Dank heren
Polaris 950 OKAK
Gebruikers-avatar
McBoaty
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 10 Okt 2022, 09:37
ligplaats: De Klink
info: Polaris Marathon 950 OKAK


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten