Ervaring met Trudesign?

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Ervaring met Trudesign?

Berichtdoor Pettevlet » 29 Jun 2023, 15:20

Ik wil de standpijpen op mijn schip vervangen door slangen met afsluiters.
Ik vind het geen prettig idee om op 50 jaar oude lasnaden te drijven, hoewel alles nog stevig aanvoelt.

Ik krijg het advies om Trudesign afsluiters te gebruiken, heeft iemand daar ervaring mee?
Gebruikers-avatar
Pettevlet
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 21 Jul 2020, 20:59
ligplaats:
info:

Re: Ervaring met Trudesign?

Berichtdoor ErikHa » 29 Jun 2023, 15:53

Heb er vorig jaar eentje ingezet, afsluiter en huiddoorvoer. Als je de reclame mag geloven is het fantastisch, ik moet het nog mee gaan maken over 50 jaar. Dat steunmanchet was een crime om te monteren, die ligt nu in de container i.p.v. om de afsluiter.

Gr.

Erik
ErikHa
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 22 Jul 2021, 22:55
ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28

Re: Ervaring met Trudesign?

Berichtdoor Kwokko » 29 Jun 2023, 16:08

Pettevlet schreef:Ik vind het geen prettig idee om op 50 jaar oude lasnaden te drijven.

Dan zou ik maar gauw de boot wegdoen , want die 50 jaar geld in principe voor alle lasnaden van je boot.
Het schip is vast en zeker niet uit één plaat onder een drukpers gevormd.

Ik heb geen ervaring met kunststof doorvoeren,en hoop die ervaring ook nooit op te gaan doen.
Ik las er nog liever een stuk stalen steigerpijp met einddraad in als aanzuigbuis voor koelwater.
Daar heb ik meer vertrouwen in, dan in een kunststof doorvoer onderin de boot.
Kwokko
 

Re: Ervaring met Trudesign?

Berichtdoor Pettevlet » 29 Jun 2023, 18:09

Ik heb dan meer vertrouwen in een appendage met Veritas keur (zoals Trudesign) dan in (eigen) laswerk…
Gebruikers-avatar
Pettevlet
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 21 Jul 2020, 20:59
ligplaats:
info:

Re: Ervaring met Trudesign?

Berichtdoor gewoonmich » 30 Jun 2023, 06:46

Afgelopen winter de afsluiter en doorvoer van toilet vervangen door die van Trudesign. Heb ook de extra steun gebruikt voor de afsluiter. Enige nadeel vond ik dat je de doorvoer op maat moet zagen voor deze steun. Doorvoer heb ik met Sika flex in huid geplaatst. (stalenromp)

Men adviseerde ook om de afsluiter op de huid doorvoer te monteren met Sika flex. Dit heb ik niet gedaan, omdat ik bang ben dat ik deze dan niet meer los ga krijgen mocht dat ooit nodig zijn. Heb dat met gastape gedaan. Na de afsluiter heb ik mijn huidige messing bocht gemonteerd (Draadtype leek gelijk). Vond het onnodig om deze ook te vervangen door die van Trudesign. Ook deze gemonteerd met gastape.

Echter bij het te water gaan bleek deze messing koppeling wat te lekken. Gelukkig was dit na de afsluiter, dus deze nogmaals gedemonteerd en toch maar met wat Sika flex gemonteerd. Dit heeft geholpen.

Grote voordeel van Trudesign vind ik dat de afsluiter zo licht open en dicht gaat. Deze zit bij ons, op een niet handige plaats maar is nu wel makkelijker op en dicht te zetten. Voelt ook steviger aan door die extra steun voor de afsluiter.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 268
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Ervaring met Trudesign?

Berichtdoor gewoonmich » 30 Jun 2023, 06:56

Kwokko schreef:

Ik heb geen ervaring met kunststof doorvoeren,en hoop die ervaring ook nooit op te gaan doen.
Ik las er nog liever een stuk stalen steigerpijp met einddraad in als aanzuigbuis voor koelwater.
Daar heb ik meer vertrouwen in, dan in een kunststof doorvoer onderin de boot.


Beetje ouderwetse gedachten. Wat een boer niet kent, vreet ie niet.:) Kunstof kan een prima oplossing zijn en misschien nog wel beter dan staal.
Trudesign is ook gecertificeerd, en daardoor ook goedgekeurd voor verzekering.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 268
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Ervaring met Trudesign?

Berichtdoor FKZ » 30 Jun 2023, 07:17

Prima dingen veel in alu schepen geplaatst ivm corrosie beperking. Een standpijp kan je ook gecertificeerd laten in lassen. Vervolgens ultrasoon laten onderzoeken op defecten. In de grote scheepsbouw word niet anders gedaan. Dan kost dat wel meer dan een kunststof afsluiter maar is het wel gecertificeerd. Jij hebt blijkbaar meer vertrouwen in iemand zijn "plak" kwaliteit dan zijn "las" kwaliteit.

Ik zou wel streven naar zo min mogelijk doorvoeren. Dus mogelijk de afvoeren van de kuip klusteren op 1 grote afsluiter of een standpijp. net als afvoeren van b.v wc en keuken.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Ervaring met Trudesign?

Berichtdoor Amersfow » 30 Jun 2023, 07:49

Doorvoeren zitten toch meestal net boven de waterlijn nu? Die nieuwe boten zijn 1 grote gatenkaas daar. Slim. Ik pas dat ook toe waar mogelijk. Hoef je ze in de winter ook weinig aandacht te geven.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Ervaring met Trudesign?

Berichtdoor stefan » 01 Jul 2023, 16:38

Afgelopen winter ook 2 Kuip afvoeren van tru design geplaatst met steun manchet. Goed de gebruiksaanwijzing lezen, prima te doen en echt degelijk.
Gemonteerd met Sikaflex, ruim voldoende op de draadgangen smeren dan gaat dat goed.
Zeer tevreden over, komende werkgever doe ik er weer een paar volgende afsluiters.
stefan
 
Berichten: 632
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Ervaring met Trudesign?

Berichtdoor Wolf1 » 01 Jul 2023, 17:03

Ben vel tegenstander van alles in het vlak geschroefd !
Het komt niet meer in lijn, d.w.z. de daarop gemonteerde standpijp staat niet haaks op de waterlijn.
Dus daarom gelaste versterkingsringen en dikwandige pijp tussen de RVS afsluiter en het vlak.
De mooiste plekken voor de pleziervaart dreigen dicht te groeien, op deze wijze geeft de bezemsteel je mogelijkheden jezelf te helpen.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten