Waarom Vetus stuurcilindervoet bevestiging van kunststof??

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Waarom Vetus stuurcilindervoet bevestiging van kunststof??

Berichtdoor Amersfow » 15 Mei 2023, 21:25

De bevestiging van mijn Vetus MT30 cilinder aan de boot is van kunststof!!! https://www.rs-jachttechniek.nl/product ... ers-hs130/
Wie verzint dat! Er komt zoveel kracht op, dat moet toch van metaal zijn?? Hij was bij normaal gebruik finaal afgebroken. Of dient het als een soort "breekpen'" ofzo? En is er een metalen alternatief? Ik vind dit echt een slecht ontwerp. En moet zo'n zwak onderdeel in reserve houden en op korte of lange termijn weer een uur gaan sleutelen. (mits ik veilig aan de kant kom).
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Waarom Vetus stuurcilindervoet bevestiging van kunststof

Berichtdoor jade » 15 Mei 2023, 23:33

De wat zwaardere uitvoering zijn uitgevoerd in messing. Dat ze bij de lichtere voor kunststof kiezen…..?
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Waarom Vetus stuurcilindervoet bevestiging van kunststof

Berichtdoor SimondeDanser » 16 Mei 2023, 00:23

Ik vind het ook een slecht ontwerp. En ik spreek uit ervaring. Inmiddels vele jaren geleden heb ik een aanvaring gehad door zo'n gebroken kunststof steun. Onder zeil met veel wind had de boot sterk de neiging tot oploeven. Op dat moment brak de steun en de boot loefde meteen ongecontroleerd op. Net op dat moment passeerde er een motorjacht met een speedboot op sleeptouw. Ik voer precies tussen beide door en ramde de speedboot volop.
Ik heb een nieuwe steun gekocht. Weer zo'n rotding, maar er was niet anders. Daar heb ik toen een rvs beugel/kap overheen gemaakt zodat het kunststof opgesloten zat en de beugel de krachten op kon vangen. Het kunststof diende feitelijk alleen nog maar als lager. Dat is toen gelukkig nooit meer kapot gegaan. Ik zou tegenwoordig zo'n cilinder helemaal niet meer willen hebben en hem vervangen door een deugdelijk exemplaar.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 100 gasten