Schade aan schroef, gelijk e.e.a. verbeteren en schilderen

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Schade aan schroef, gelijk e.e.a. verbeteren en schilderen

Berichtdoor elrenegado » 24 Aug 2022, 13:56

Tijdens onze vakantie heb ik me vast gevaren op de rhederlaag, gevolg schroef beschadigd, 1 blad uit het lood, speling op buitenlager, en wellicht ook de as beschadigd.
shit happens, verzekeringswerk.
Ik heb de rest van de vakantie afgemaakt met 9km/h.... zie je eens wat meer van de omgeving 

Wel wil ik gelijk gebruik maken van de gelegenheid om ook e.e.a te verbeteren. Hoewel ik trillingsvrij kon varen, waren er bij hogere toeren (1600+) wel vibraties te voelen vanuit de aandrijving.
Betreft een DAF zonder stuwdruklager in vaste/starre opstelling.

Ik laat tijdens de reparatie ook het binnenlager en tussenlager vervangen, evenals een stuwdruklager en pythondrive plaatsen, en de motor op flexibele dempers zetten i.p.v. de starre.
Ik verwacht daarna 0 trilling of vibratie te voelen.

Omdat de boot een week of 2 a 4 op de kant staat, en de antifouling ook aan een verse laag toe is, wil ik dat ook gelijk doen.
er zit nu Jotun Seaqueen op.
die is echter niet meer te verkrijgen, en zou seaforce de opvolger zijn.
Kan ik die over deze laag zetten zonder primer laag ?
uiteraard na afspuiten en afnemen/ontvetten.

Tevens wil de blauwe romp wit maken ivm de warmte die het genereert.
Er zit DD op van de IJssel, 2 component. Is op sommige plekken wat dof.
Ik twijfel of ik er een 1c of 2c overheen ga zetten.
schilderstijl zal eind september/begin oktober zijn... wat is hierin wijsheid ?
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Schade aan schroef, gelijk e.e.a. verbeteren en schilder

Berichtdoor Oeverloos » 24 Aug 2022, 17:22

Hier zijn enkele observaties die mij zijn bijgebleven:

- Er zijn schadeverzekeringen die “aftrek nieuw voor oud” hanteren.

- Als een motor star ingebouwd is,
en je zet deze liever op dempers,
kan de motor hoger komen te staan
met gevolgen voor de hoogte ten opzichte van de schroefas.
Een motor op dempers is veel stiller.

- alles wat je kunt doen aan verbetering van de geluidsisolatie is welbesteed.
Inclusief het eventueel inpakken van de motor in een geisoleerde kist,
met slimme lucht toevoer.
De DAF heeft een watergekoeld spruitstuk, dus erg warm wordt deze niet aan de buitenkant.

- overweeg een professioneel vóórfilter tussen tank en opvoerpomp.

- De DAF heeft een max toerental van 2500 rpm.
Hoe lager het toerental,
hoe zwaarder de onderdelen van de aandrijflijn
vergeleken met motoren met hogere maximum rpm’s.

- Let eventueel op de rating van de onderdelen.
Als je op groter water vaart of op de rivieren dan kun je in plaats van de standaard “ recreational duty”
ook voor “ light duty” of “medium duty” kiezen.
De rating kun je vinden in de specs van het onderdeel
en staat in een staatje met toerental, p.k’s of Nm.

- trillingsdempers, voorzijde kan zachter (b.v. 45 shore) dan achterzijde (b.v. 55 shore) waar de keerkoppeling zit.
B.v. Trelleborg Metalastic cushyfloat, etc..

- als je een oude stalen veren demperplaat hebt
kun je eventueel overschakelen op een kunststof demperplaat type dual stage,
van b.v. Centa Centaflex DS, R& D, Vulcan.

- keerkoppeling,
op grotere keerkoppelingen van PRM kun je Dintra Soft Shift System achteraf monteren,
twee hydraulische actuatoren, voor boterzacht schakelen bij allerlei toerentallen. Zie fa. Dintra.

- of:
homokineet, stuwdruklager,
B.v. Python, Aquadrive moduline CVB30.20, B20.

- of:
Centa flexibele aandrijving Centax DP/ Centaflex CF-AGM o.i.d.

- schroefasdichting, b.v. FlexSeal voor een watergesmeerd rubber lager.

- schroefaslager, b.v. watergesmeerd
Heb je nog een vet gesmeerde schroefaslager, niets aan veranderen.

- schroefas,
als de as niet geslipt heeft in de klembus bij de bodemberoering,
dan kun je deze opnieuw gebruiken
mits deze nog recht is. (je noemde vibraties)

De laatste tijd zijn sommige onderdelen niet of moeilijk leverbaar.

Een blauwe romp is typisch voor Nederlanderse schepen.
Ik zou poetsen.

Dit zijn een paar dingetjes die mij opgevallen zijn.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 650
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Schade aan schroef, gelijk e.e.a. verbeteren en schilder

Berichtdoor Navigo » 24 Aug 2022, 22:59

HH,

Is een Python drive nu wel een juiste keuze? Verdiep je eens in de levensduur.
Ik zou dan eerder voor een centa agm gaan.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Schade aan schroef, gelijk e.e.a. verbeteren en schilder

Berichtdoor SimondeDanser » 25 Aug 2022, 07:56

Je mag wel in de gaten houden dat als je ook "eigen" werk (dus buiten de reparatie van de schade) gaat uitvoeren je verzekering mogelijk niet alle kosten dekt die te maken hebben met de droogzetting en het droog staan. Al ga je maar alleen antifouling smeren loop je die kans al.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Schade aan schroef, gelijk e.e.a. verbeteren en schilder

Berichtdoor kajoe » 26 Aug 2022, 16:58

ik heb jaren gevaren met star opgestelde motoren ook met een daf 615 en 645 deze waren ingebouwd op een kotter werf dus een zeer zware fundatie op de versterkt spanten de as naar de galan was 2 keer voorzien van een stuw lager en dikker dan moest echt voor kotters en sleepboten ook de twindisc .
nu bij mijn bootje heel wat anders motor op rubbers achter de koppeling een pyton en daar achter een zware fundatie met een stuw lager tijdens varen geen trillingen maar ja bij schakelen uiteraard wel .
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Schade aan schroef, gelijk e.e.a. verbeteren en schilder

Berichtdoor elrenegado » 26 Aug 2022, 20:35

Oeverloos schreef:Hier zijn enkele observaties die mij zijn bijgebleven:

- Er zijn schadeverzekeringen die “aftrek nieuw voor oud” hanteren.

- Als een motor star ingebouwd is,
en je zet deze liever op dempers,
kan de motor hoger komen te staan
met gevolgen voor de hoogte ten opzichte van de schroefas.
Een motor op dempers is veel stiller.

- alles wat je kunt doen aan verbetering van de geluidsisolatie is welbesteed.
Inclusief het eventueel inpakken van de motor in een geisoleerde kist,
met slimme lucht toevoer.
De DAF heeft een watergekoeld spruitstuk, dus erg warm wordt deze niet aan de buitenkant.

- overweeg een professioneel vóórfilter tussen tank en opvoerpomp.

- De DAF heeft een max toerental van 2500 rpm.
Hoe lager het toerental,
hoe zwaarder de onderdelen van de aandrijflijn
vergeleken met motoren met hogere maximum rpm’s.

- Let eventueel op de rating van de onderdelen.
Als je op groter water vaart of op de rivieren dan kun je in plaats van de standaard “ recreational duty”
ook voor “ light duty” of “medium duty” kiezen.
De rating kun je vinden in de specs van het onderdeel
en staat in een staatje met toerental, p.k’s of Nm.

- trillingsdempers, voorzijde kan zachter (b.v. 45 shore) dan achterzijde (b.v. 55 shore) waar de keerkoppeling zit.
B.v. Trelleborg Metalastic cushyfloat, etc..

- als je een oude stalen veren demperplaat hebt
kun je eventueel overschakelen op een kunststof demperplaat type dual stage,
van b.v. Centa Centaflex DS, R& D, Vulcan.

- keerkoppeling,
op grotere keerkoppelingen van PRM kun je Dintra Soft Shift System achteraf monteren,
twee hydraulische actuatoren, voor boterzacht schakelen bij allerlei toerentallen. Zie fa. Dintra.

- of:
homokineet, stuwdruklager,
B.v. Python, Aquadrive moduline CVB30.20, B20.

- of:
Centa flexibele aandrijving Centax DP/ Centaflex CF-AGM o.i.d.

- schroefasdichting, b.v. FlexSeal voor een watergesmeerd rubber lager.

- schroefaslager, b.v. watergesmeerd
Heb je nog een vet gesmeerde schroefaslager, niets aan veranderen.

- schroefas,
als de as niet geslipt heeft in de klembus bij de bodemberoering,
dan kun je deze opnieuw gebruiken
mits deze nog recht is. (je noemde vibraties)

De laatste tijd zijn sommige onderdelen niet of moeilijk leverbaar.

Een blauwe romp is typisch voor Nederlanderse schepen.
Ik zou poetsen.

Dit zijn een paar dingetjes die mij opgevallen zijn.

Mvrg. Oeverloos


mbt verzekering is al geregeld, ze vergoeden gewoon de kraa kosten e.d., enkel die ene week extra niet, maar dat is logisch.

de motor komt niet gek veel hoger, en die ruimte is er voldoende.
het verschil kan met de python opgevangen worden, waarom python, ik heb er goede ervaringen mee dus eigenlijk niet verder gekeken.

schroefas zal overigens vetgesmeerd blijven, dat wil ik niet wijzigen liefst.

betreffende de blauwe romp, reden om het wit te maken is met name voor de opwarming door de zon, dat blauwe word bloedheet 8-)
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Schade aan schroef, gelijk e.e.a. verbeteren en schilder

Berichtdoor elrenegado » 26 Aug 2022, 20:37

kajoe schreef:ik heb jaren gevaren met star opgestelde motoren ook met een daf 615 en 645 deze waren ingebouwd op een kotter werf dus een zeer zware fundatie op de versterkt spanten de as naar de galan was 2 keer voorzien van een stuw lager en dikker dan moest echt voor kotters en sleepboten ook de twindisc .
nu bij mijn bootje heel wat anders motor op rubbers achter de koppeling een pyton en daar achter een zware fundatie met een stuw lager tijdens varen geen trillingen maar ja bij schakelen uiteraard wel .


precies daarom idd.

voor de "scahde" had ik enkel wat trillingen bij hoge toeren, bij schakelen(hydraulisch) eigenlijk iniks, ik hoop na de reparatie en verbetering hem geheel trillingsvrij te hebben, ook op hoge toeren daar er dan een stuwdruk lager in zit.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Schade aan schroef, gelijk e.e.a. verbeteren en schilder

Berichtdoor elrenegado » 20 Sep 2022, 09:11

Ik had feitelijk een afspraak bij Drinkwaard voor half september,
Begin september zou er contact zijn over de exacte dag, toen werd aangegeven dat men het nog druk had met de nasleep van de hiswa, er zou contact opgenomen worden.
Gisteren nog maar eens contact gezocht, nu kreeg ik als antwoord dat er nog teveel boten op de wal stonden die afgemaakt moeten worden.
Hoewel ik jaren klant ben daar herken ik dit eigenlijk niet.
Ik heb geen zin om midden in de winter o.i.d. nog eens die kant op te gaan, en wil eens elders gaan informeren of men tijd heeft.
Mede ook omdat we in december nog een trip naar volendam hebben gepland.

Wie heeft er adressen voor me waar ze reparatie van een schroef kunnen doen, buitenlager vervangen, stuwdruklager en homokinetische koppeling kunnen plaatsen ?
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Schade aan schroef, gelijk e.e.a. verbeteren en schilder

Berichtdoor aadbloem » 20 Sep 2022, 09:48

elrenegado schreef:betreffende de blauwe romp, reden om het wit te maken is met name voor de opwarming door de zon, dat blauwe word bloedheet 8-)

Heel begrijpelijk, wij hebben ook een blauwe romp en de opgenomen en uitgestraalde warmte is enorm. Voor wat betreft de lak, gewoon doorgaan met de IJssel DD. Geen Alkyd lak eroverheen. Soms gaat het goed maar regelmatig gaat het blazen en bladderen na korte of lange tijd en dan baal je. Adviezen van "op oude 2K lak kan best wel Alkyd" hebben toch wel veel spijtoptanten opgeleverd. Vraag de IJssel om advies over het wisselen van kleur. Wees ook bescheiden met schuren, de DHZ-schipper schuurt doorgaans veel teveel af. de Blauwe laag vooraf goed schoonmaken, ontvetten en dan pas schuren met korrel 340. Niet grover, dan haal je overbodig veel materiaal weg. Daarna mogelijk, naar mijn idee, alleen maar een twee of drie lagen van je nieuwe kleur. De nieuwe kleur steeds schuren met korrel 600 niet grover want dan haal je weer teveel materiaal weg. De DD coating exact volgens de gebruiksaanwijzing mengen en verdunnen met de IJssel kwastverdunner, niet te zuinig. De handleiding zegt 5% en ik doe afhankelijk van de temperatuur meestal een procentje meer. Elke laag kan je gewoon lakken met schuimrollers van de Action, ik heb geen verschil gemerkt met de schuimrollers van de IJssel. Elk half uur je roller vervangen want het schuim, ook van de IJssel, is niet bestand tegen de chemicalien in de lak. Als je de lak op de juiste dikte hebt vloeit deze prachtig uit. Geen verschil te zien met helemaal uitkwasten. DD lak van de IJssel niet buiten verwerken want dan is een sinasappelhuidje gegarandeerd. Tenslotte nog dit: Ik ben het eens met de vorige spreker Oeverloos: Gewoon blauw laten en 2 lagen nieuw erop dan is het weer voor 10 jaar prachtig :D
aadbloem
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Schade aan schroef, gelijk e.e.a. verbeteren en schilder

Berichtdoor elrenegado » 02 Okt 2022, 12:24

Eindelijk groen licht,
aanstaande woensdag kan ik de boot brengen, einde van de maand terug.
Weet alleen niet of ik de romp ga doen.
heb een blessure door overbelasting aan mijn rechtermuis gewricht, en een slijmbeurs ontsteking in mijn schouder links.
iets zegt mij dat het niet zo slim is dan de romp ook te doen. :D
wel ga ik de AF doen, romp kan ook in de haven aan ons werkvlot evt.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten